Er word vaak gesproken over dure horloges, maar zijn deze horloges wel zo duur?
Als je bijvoorbeeld een gewilde Rolex, AP, PP, VC van staal neemt, word deze in deze tijd niet minder waard dan dat je zelf heb betaald.
Terwijl, als je een Seiko, Longines of een ander merk van 1000 euro koopt, kan je in je handen wrijven als je er 70% van de prijs voor terug krijgt.
Dat maakt bijvoorbeeld een Seiko, dus eigenlijk duurder dan bijvoorbeeld een Rolex. En dat geld voor een hoop merken in beide richtingen.
Dus zijn dure horloges nou echt duur? Of zijn goedkope horloges duurder? Is duurkoop goedkoop? Is goedkoop duurkoop?
Wat vinden jullie, is de aanschaf van een horloge hetgeen wat het duur maakt? Of het verlies op de restwaarde hetgeen wat de werkelijke waarde van een horloge vertegenwoordigd?
Duur als āveel geldā of duur als āte hoog geprijsd voor wat je krijgtā?
Kortom: hier begint een reeds honderden malen gevoerde discussie waar je toch nooit uitkomt.
De absolute, zeldzame, topstukken (high end Patek, de originele George Daniƫls horloges, dat werk) is net als topkwaliteit kunst en houdt zijn waarde wel en zal vermoedelijk wel blijven stijgen. Het werk net eronder al iets minder
Dan heb je heel veel spul in de middencategorie, tel 7.000-30.000 Euro. Dat is de hoek waar veel concurrentie zit en de prijzen iedere kant uit kunnen als de economie spaakloopt.
Onder 7k is de kans op waardedaling het grootst. Het is ook niet zo dat iedere Rolex in prijs stijgt. Het merendeel van de Datejusts verliest waarde.
Overigens nog dit: als ik voor bijna hetzelfde geld een stalen Rolex kan kopen of de gouden versie, waarom zou ik dan in 's hemelsnaam voor minder dan goud gaan?
Stel je wordt 100 jaar. Je koopt een Rolex a 10k bij je geboorte dan kost dit horloge 100,- per jaar afschrijving. Koop je een seiko van 1k dan kost dit maar 10 euro per jaar. Maar! Als je de 100 jaar oude Rolex verkoopt krijg je er meer voor terug als de 100 jaar oude Seiko. Dus eigenlijk zijn we nog geen stap verder! Tenzij je onderscheidt maakt of je een horloge je hele leven houdt of wilt verkopen tzt.
Ik heb 1 gouden horloge, voor de rest draag ik 99.9% van de tijd staal.
Of het horloge nu gebruikt wordt als toolwatch of niet, staal is de betere keuze vanwege de hardheid⦠en op een toolwatch rolex ook de meer āhistorischeā keuze.