Ik heb een leuke gescoord, vind ik zelf dan. Ik heb al een horloge met een Seagull ST19 kaliber erin, tikt al drie jaar keurig. Ik wilde toen een bronze chronograph, en ik vond er eentje voor een 250E inclusief verzenden met een bronzen kast, met een ceramic bezel insert, saffier glas achterop, en hesalite glas voor. Ja prima. Doen. Inpakken, wegwezen. Heb de ergste oxidatie weggeborsteld en de kast bewerkt met Nitocoat. Nitocoat is een keramische coating of glascoating op basis van polysilazaantechnologie (even de beschrijving geleend van Mavro, de fabrikant). Geweldig spul, doet 't fantastisch ook op gitaren, al zeg ik het zelf… Duur, ja, maar té gek spul.
Maar nu kwam ik een Navitimer-style horloge tegen van Sea-Gull, volledig in titanium, met saffier voor en achter, en met hetzelfde uurwerk. Voor 200 euro inclusief verzenden. Tja, daar moet je als horlogegek toch op inspringen?
De band is ook titanium, en je voelt het echt: dit weegt geen fluit. Ik was bezig met de band opnieuw te satineren en polijsten waar nodig maar dat heb ik niet overal even zuiver gedaan, dus vanavond zet ik de schuurkras er opnieuw op, net als dat ik her en der het polijstwerk opnieuw ga doen. Dan in het ultrasone bad, en done. Heb er ook een leren band bij maar die doet mij niet zo heel veel. Hij is wel dikker dan ik had verwacht: 14 millimeter. Heb horloges met Valjoux 7750’s erin, automatisch, die even dik (of dun) zijn, dus handwound is niet altijd perse dunner dan automatisch. Toch, voor dit geld zou ik wel gek zij als ik hierover zou miepen.
Ik heb ook wat foto’s toegevoegd van het bronzen broertje: je ziet alleen bij de kroon serieuze slijtage van de nitocoat, maar even oppoetsen met een schuurblokje en de nitocoat opnieuw aanzetten, en dit gaat prima mee. Het idee is niet om het brons permanent deze kleur te laten houden maar om de oxidatie te vertragen, en dat doet dit spul echt prachtig.
Het uurwerk is echt wel prima; het enige dat ik ‘mis’, is een datum. That’s it.
De twee Chinese chrono’s naast elkaar.
Geen zwanenhals-regulator, maar verder een prima tikkend uurwerkje.
Gesigneerde kroon, crown guards, solid end links, smoothe pushers, en een nette afwerking van de bezel. Kan echt erger…
Is het een Navitimer? Is het een Sinn 903? Is het een Hamilton Converter? Neen! Het is… Een zeemeeuw.
Achteraanzicht van de bronzen TC9. Zelfde uurwerk. Hier wel met een PVD coating op de achterklep, omdat anders de boel echt te erg corrodeert.
Door gebruik slijt de nitocoat bij de kroon: het pakt gewoon niet supergoed op de scherpe randen en daarom slijt het daar harder, maar bij brons is dat juist de charme. De nitocoat moet het gewoon ietsjes vertragen.
Dit is hoe deze eruit zag direct na het borstelen en aanbrengen van de nitocoat, precies 3 jaar geleden.
Dit was hoe ze eruit zag voor de behandeling.