Is het gebruikelijk, dat

bij de AD voor een bestelling van een alligatorband van 200 euro een aanbetaling wordt gevraagd?
Wat is jullie mening c.q. ervaring hierover?

Groet Jan

Vind ik niet echt normaal nee. Inkoop kost zoiets de helft.

In dezelfde catagorie het volgende:
Ik kreeg net te horen dat 2 pushpins voor een Seamaster Planet Ocean 12 euro kosten. Ook dat vind ik niet echt normaal

Ik denk dat het niet onredelijk is.
Ik wil er zelf ook graag 1 , en als ze een aanbetaling zouden willen, zou ik dat niet heel gek vinden.

Ten eerste omdat het denk ik maar sporadisch gebeurd, en als ze hem binnenhebben, en hij word niet afgenomen , blijven ze ermee zitten., denk ik.

Zeker dan met een echte alligator.

Temeer omdat die band dan te duur is om hem nog ergens ( ooit )mee te wisselen o.i.d…

Maar is maar een mening.;):slight_smile:

Aan de andere kant , als ze gewoon adresgegevens hebben e.d…
Maar als je zeker weet dat je hem wilt , zou het mij verder niet uitmaken.

majary Schreef:

bij de AD voor een bestelling van een
alligatorband van 200 euro een aanbetaling wordt
gevraagd?
Wat is jullie mening c.q. ervaring hierover?

Groet Jan

Om eerlijk te zijn, kan ik me dat ergens wel voorstellen. Als zij er mee blijven zitten, is dat niet leuk. Helaas zijn er mensen die… bestellen vervolgens niet … etc.
Indien je een bekende bent zou ik er minder begrip voor kunnen hebben. Dan kennen ze je immers al en weten ze dat je,…etc.

Gelukkig laatst nog een rubberen bandje en gesp gewoon telefonisch kunnen bestellen a 240,-. Moet overigens wel zeggen dat ik bij een bestelling altijd aanbied om het bedrag alvast te betalen… kortom maakt me niet heel veel uit.

Bij dit soort bestellingen laat ik het hele bedrag vooruit betalen. Helaas door schade en schande wijs geworden.

Als je nog geen ‘relatie’ hebt met de verkoper kan ik me wel voorstellen dat
hij (zij?) een aanbetaling wil…

Lijkt me redelijk om een aanbetaling te vragen.

2 pushpins voor Citizen Promaster (Diver) 3,50 :)-D

Moeilijke vraag

Je geeft niet aan of er een relatie met deze AD er is.
Eigenlijk weet ik het ook niet,gevoelsmatig denk ik als wel een relatie is
geen aanbetaling.
Is er geen relatie met deze AD er vind ik een aanbetaling toch tweifelachtig.
Dit omrede dat de koper een gevoel krijgt dat ie niet vertrouwt wordt,
geeft deze je wel vertrouwen ga je ook eerder naar hem terug.
Blijft moelijk.

GR harb

Als ik een auto van 40K koop, hoef ik ook niks aan te betalen. Ik sluit een contract. Als de winkelier dat ook doet: het bestelformulier laten ondertekenen is er niets aan de hand. Daarnaast: het is een generiek product: het is bruikbaar (en verkoopbaar) aan iedereen .

Ik vind het iets anders wanneer er specifiek voor jou, naar jou wensen, maten of specificaties iets wordt gemaakt. Bijvoorbeeld een maatkostuum. Omdat het dan specifiek voor 1 persoon is gemaakt/aangepast, kan hij er wel een aanbetaling voor vragen: hij kan het dan niet zomaar in de winkel leggen als je het niet afneemt.

Het is me een keer gebeurd dat in de periode tussen aanbetalen en leveren de winkelier over de kop ging… dat geld was ik dus kwijt en ik kon opnieuw op zoek naar een wasmachine!

Menno

Vind het geen raar verzoek. Helemaal als het een product is wat hij niet terug kan sturen en het geen gangbaar products is. En kan me voorstellen een alligatorbandje niet iets is wat hij snel slijt.

En als iemand het bandje na twee dagen terug brengt (ongedragen) dan heeft hij recht op zijn geld terug!
Kortom de aanbetaling is een drempel, maar zeker geen garantie voor de verkopende partij.

De gerechtelijke wetgeving zit zo:

Als jij je naar de winkel begeeft mag men (officieel) geen voorschot vragen.

Als de verkoper bij u aan huis komt dan wel. Deur aan deur verkoop.

Iedere klant is eigenlijk vrij voor een aanbetaling te doen. Het hangt ook meestal af van de relatie met de verkoper. Als je een regelmatige klant bent zal men dat zelden vragen.
Ik geef in de winkel nooit geen voorschot…NOOIT!

Beste vrienden…ik wil er jullie even op wijzen dat echte ALIGATOR of CROCODILLE lederen bandjes niet meer gemaakt worden of mogen niet meer in de handel. Ze mogen zelfs het land niet meer binnen. Het gaat hier wel over "ECHTE CROCO"
Alle horloge banden zijn geprint…ja je leest het duidelijk…GEPRINT.
Aligator-look - uitzicht aligator of crocodil.
Het is meestal kalfsleder dat een print kreeg.
Wat men soms ook beweerd!!!

Ik kan jullie hier op het forum het verschil niet aantonen tss echte croco en print. Daarvoor moet je een stuk echte crocoleder zien en voelen. Het zijn echte schubben.

Opgepast bij import kan de douane uw uurwerk met bandje in beslag nemen.

Hetzelfde met buffelleder…de laatste buffel is gestorven in de opera van Verdi: “AIDA”

Ik heb zelfs een JLC en ik moest ten spijt vaststellen dat het om geen echte aligator gaat. Ondanks de hoge aankoopprijs.

Het gaat hier ook terug om een staaltje verkoop en winst. Maar ik weet 200% zeker dat je geen echte aligator krijgt. Ik ga hier geen groene of dier vriendelijkforumlid uithangen maar uit beroeps ervaring weet ik dat.
Velen onder jullie hebben geen idee hoe men leder kan verwerken.

De nieuwe zullen vast heel mooi zijn maar niet echt. Soms vind je nog oude bandjes in aligator maar die zijn zeldzaam geworden en dan ook vaak versleten en niet de gepaste maat.

Dat is eigenlijk ook eens een topic waard!

Duidelijke en leerzame post. (tu)

haakie Schreef:

Duidelijke en leerzame post. (tu)

Alleen jammer dat het niet klopt.

Hoi,

Als het voor de verkoper geen normaal voorraadartikel is, en hij het speciaal moet bestellen, kan ik het me die 12 Euro wel voorstellen.
Wanneer ik namelijk iets bij de groothandel moet bestellen (al kost het 10 cent), moet ik 7 Euro aan verzendkosten betalen. Pas boven een bedrag van 75 Euro vervallen de verzendkosten. En dat geldt dan voor bedrijven notabene.

Die verzendkosten reken ik in het geval dat het geen voorraad artikel voor mij is, rechtstreeks door naar mijn klant.
Dus ik weet niet hoe het hier zit?

Groet,

Nico.

Hoi,

Als het geen voorraadartikel zou zijn, ben ik bang dat ik hetzelfde zou doen.
Ook door schade en schande wijs moeten worden.
Ik heb nog “bestellingen” liggen uit 2007,2008 en 2009. De klanten laat zich niet meer zien.

Fijn hoor, zulke winkeldochters erbij.

Ik snap dat het voor jou als klant “hard” overkomt. Maar de goeden moeten helaas onder de lakse broeders lijden. Zeker in het geval van de wat duudere artikelen :wink:

Groet,

Nico.

carteblanchepw Schreef:

De gerechtelijke wetgeving zit zo:

Als jij je naar de winkel begeeft mag men
(officieel) geen voorschot vragen.

Als de verkoper bij u aan huis komt dan wel. Deur
aan deur verkoop.

Iedere klant is eigenlijk vrij voor een
aanbetaling te doen. Het hangt ook meestal af van
de relatie met de verkoper. Als je een regelmatige
klant bent zal men dat zelden vragen.
Ik geef in de winkel nooit geen
voorschot…NOOIT!

Beste vrienden…ik wil er jullie even op wijzen
dat echte ALIGATOR of CROCODILLE lederen bandjes
niet meer gemaakt worden of mogen niet meer in de
handel. Ze mogen zelfs het land niet meer binnen.
Het gaat hier wel over "ECHTE CROCO"
Alle horloge banden zijn geprint…ja je leest het
duidelijk…GEPRINT.
Aligator-look - uitzicht aligator of crocodil.
Het is meestal kalfsleder dat een print kreeg.
Wat men soms ook beweerd!!!

Ik kan jullie hier op het forum het verschil niet
aantonen tss echte croco en print. Daarvoor moet
je een stuk echte crocoleder zien en voelen. Het
zijn echte schubben.

Opgepast bij import kan de douane uw uurwerk met
bandje in beslag nemen.

Hetzelfde met buffelleder…de laatste buffel is
gestorven in de opera van Verdi: “AIDA”

Ik heb zelfs een JLC en ik moest ten spijt
vaststellen dat het om geen echte aligator gaat.
Ondanks de hoge aankoopprijs.

Het gaat hier ook terug om een staaltje verkoop en
winst. Maar ik weet 200% zeker dat je geen echte
aligator krijgt. Ik ga hier geen groene of dier
vriendelijkforumlid uithangen maar uit beroeps
ervaring weet ik dat.
Velen onder jullie hebben geen idee hoe men leder
kan verwerken.

De nieuwe zullen vast heel mooi zijn maar niet
echt. Soms vind je nog oude bandjes in aligator
maar die zijn zeldzaam geworden en dan ook vaak
versleten en niet de gepaste maat.

Dat is eigenlijk ook eens een topic waard!

Wat je schrijft over de wetgeving dat een winkel officieel geen aanbetaling mag vragen is niet correct. De winkelier mag alles vragen wat hij wil. Of hij het kan eisen is een ander verhaal. Wanneer jij als klant een aanbetaling weigert dan heeft de winkelier het recht om het artikel niet te bestellen. Kortom; de winkelier kan geen aanbetaling afdwingen maar de klant kan ook geen bestelling afdwingen.

Doe waar je je zelf goed bij voelt; wil je geen aanbetaling doen, ga dan een deurtje verder… persoonlijk zou ik in dit geval (bij een juwelier dus) het laatste doen.

Juist ja,
ik heb het over onze belgische wetgeving.
Koper of verkoper, je bent vrij van doen of laten.

Zoals reeds vermeld, deelde de AD mede, dat de band 200 euro kostte.
Gisteren belde hij, dat Glashutte hem een inkoopprijs van 260 euro had berekend.
Vandaag naar de winkel gegaan en idd op de officiele factuur stond 260 euro en of ik de band alsnog wilde.
Ik heb hem toch maar genomen en ( heel netjes) ik hoefde niets extra te betalen, terwijl hij toch zijn kosten had gemaakt.
Uiteraard heb ik wel een boze mail naar Glashutte gestuurd en om opheldering gevraagd.