Is het nou

Bonjour! Nieuw hier op het forum (ik kon zo snel geen voorstel-topic vinden - is er wel eentje?). Eigenlijk al mijn hele leven gefascineerd van horloges en een paar jaar terug een Jacques Lemans automaatje gevonden dat me wel aanstond. Nu moest dat ding een keertje goed onderhoud hebben, dus ligt’ie inmiddels bij een horloger.

Anyway, mijn vraag dus. Ach, waar kan je je druk over maken, zal je zeggen. Maar het blijft knagen sinds ik er eens over nadacht: Jacques Lemans is van Oostenrijkse oorsprong maar zonder er over na te denken spreek ik het altijd op z’n Frans uit: “Jacques le Mans” zou je kunnen zeggen, op dezelfde manier uitgesproken dus als het Franse plaatsje met z’n beroemde 24-uurs race. En dat deed die horloger ook. Maar… moet dat niet eigenlijk “Jacques Lémans” op z’n Duits zijn? Dus met de klemtoon op “Lee”?

2 likes

Welkom! Vraag me af wat er nou precies wordt afgebeeld op jou avater :slight_smile: ?

Anyway veel plezier op dit forum!

Haha, tsja, dat kan ik me voorstellen. Ooit een keer op gravatar deze avatar gemaakt en die pikt HF op. Het is een foto van een (vermoedelijk verloren) handschoen die op een paal gestoken was ergens in Zweden.

1 like

Welkom op het HF en ben benieuwd naar die JL
sommige modellen schijnen best goede automaatjes te hebben.
grt. Gerard

Welkom alhier.

Veel lees en leer plezier.

:wine_glass:

Elf.

U vraagt, wij draaien (wel een oude plaatje van niet al te beste kwaliteit… hij ligt op 't moment niet hier dus kan er nu ook geen nieuwe foto’s van maken):

JL 1-1206

1 like

Welkom, en veel plezier op het HF.

Welkom en een fijne tijd hier toegewenst! Heb je nog andere horloges? Zo ja kunnen wij daar foto’s van zien? En zo nee heb je nog andere horloges op het oog? Wat je vraag betreft heb ik eerlijk gezegd geen idee, zelf spreek ik het op zijn frans uit :joy:

Welkom! Geen.idee hoe je t precies uitspreekt, maar leuke.Skeleton klok.

Neem aan toen de heren Alfred and Norbert Riedl in 1975 een nieuwe merknaam verzonnen, ze ongetwijfeld bewust iets Frans klinkend hebben bedacht. Dus ik ga voor Frans…

Welkom hier :grinning: overigens!

welkom op ons mooie forum. Geniet ervan!

'k Zal vanavond even zoeken, moet nog wel ergens foto’s hebben van mijn andere klokjes. Maar erg interessant zijn die niet. Andere horloges die ik op het oog heb: Glasshutte NOMOS Tangente for Doctors without borders. Ik heb zo’n vaag vermoeden dat ik die volgend jaar ga krijgen (iets met Abraham en zo). Daarnast heb ik mijn oog laten vallen op zowel een Sturmanskie Strela chronograph als een Tag Heuer Carrera SpaceX. “Even” doorsparen maar (of ze ergens voordelig op de kop kunnen tikken).

Die Sturmanskie kom je nog wel eens tegen bij iBood en soortgelijke “daily deal” webwinkels maar dan zit er een quartz uurwerkje in. Zal ongetwijfeld nep zijn ook voor die prijzen.

Anyway, JL op z’n Frans dus?

Welkom en veel plezier gewenst .

Welkom.

Voor mij iig op zijn Frans ja :grin:

De beloofde plaatjes. Niet compleet, zie ik, bij lange na niet - maar deze kon ik zo snel terugvinden en de rest moet ik maar eens wat tijd voor maken.
Waar het 35 jaar terug of zo allemaal mee begon (dat wil zeggen: van voor die tijd heb ik niks meer):

Misschien eens kijken of’ie het nog doet als de batterij tenminste niet is gaan lekken.

Daily beater van een jaartje of 25, prisma Titanium. Tikt nog steeds trouw de tijd weg, blijft een fijn horloge. Inmiddels wel met nieuw glas er voor wisselt’ie regelmatig met de JL aan de pols.

Voor het wat ruigere werk of als het eens nat zou gaan worden een euh… Swatch:

Dan nog een prisma, nog geen plaatje van. Dat horloge is een erfenisje van mijn vader die 'm een jaar of twee voor zijn overlijden kreeg van moeders. Emotioneel dus waardevol, maar verder is het niet echt mijn stijl (slecht leesbaar…).

Last but not least nog (ik durf het bijna niet te zeggen) een Moto 360, voor tijdens het golfen maar ook gewoon overdag naar kantoor - heel geinig om met verschillende watchfaces te spelen en te zien wat ik nou eigenlijk wel- en niet mooi vind. Zo heb ik de NOMOS eens nagemaakt en ook de Tag Heuer - gewoon om te zien of 't zou bevallen (ja dus :wink:).