Hij liep de 1ste maand, nadat die in 2021 terugkwam, +9s dus toen is die ook teruggegaan maar hun testresultaten vielen binnen de +6s, en de metingen bij mij sinds die tijd waren ook binnen de COSC maar net voor de garantie eindigde ging die vreemd doen, dus gebruik gemaakt van mijn reparatie recht. Nu dus weer 1 jaar garantie.
Ik zou er ook alleen maar 1 kopen mocht ik horloges kunnen herstellen/onderhouden om ze zo te kunnen afstellen.
Zelf zou ik dit niet in huis halen om gewoon te zien wat mijn horloge kan.
Ik denk dat het bij mij in het begin vooral even monitoren is om te zien of het horloge goed loopt, daarmee wil ik zeggen binnen de specs van het uurwerk. Wat wel vaak gebeurd daar deze nogal zeer tollerant zijn.
maar een zeer standaard iets hoor, kan je ook maar 1 horloge tegelijk monitoren:
âAtomic Clock & Watch Accuracy Toolâ 
Bedankt!
Hele mooie duiker gefeliciteerd
Huh??
Het gaat er toch om dat als je op je horloge kijkt dat je dan weet hoe laat het is? En het liefste zonder dat je hem elke paar dagen weer gelijk moet zetten (wat we accuratesse noemen)?
Deze methode werkt perfect in jouw geval.
Dat je je gerustgesteld voelt doordat de COSC ook in meerdere posities wordt gemeten vind ik dan weer vreemd want het is natuurlijk niet zo dat de COSC net als jij de verschillende posities gebruikt om uiteindelijk op een zo nauwkeurig mogelijke uitslag te komen.
Maar misschien mis ik iets.
Mooie Certina trouwens!
De meerdere posities bij COSC zorgen voor een gemiddelde uitslag dus in principe bootsen ze het dagelijks dragen na. Dat is wat mij betreft geruststellend voor de TS.
Dat klopt, maar TS gebruikt alleen die posities die de afwijking neutraliseren. Dat is mogelijk iets heel anders dan de gemiddelde uitslag van alle posities (de afwijking zou dan zelfs groter kunnen zijn).
Overigens gebruik ik ook Watchcheck op mijn mobiel om de nauwkeurigheid te controleren. Vind het met name leuk om te zien wat het verschil is tussen dragen en stilliggen van een horloge.
Dat is toch juist de bedoeling van het 's nachts goed wegleggen?
Precies, en mijjn punt is dat daar helemaal niets mis mee is (laat staan âvalsspelenâ).
Maar het heeft helemaal niets van doen met de methode vd COSC checks.
Gaat met name fout bij TS die een Timegrapher gebruikt en hem alleen Dial up meet en daaruit conclusies trekt. Het feit dat COSC 5 posities meet om het gemiddelde te bepalen geeft een nauwkeuriger beeld hoe het horloge zich gedraagt bij dagelijks gebruik.
Seeeg, bijzaak he 
Je leest wat je wilt lezen he 
Bedankt!
Gebruik er geen. Ik dacht alleen dat wanneer een horloge na herstelling/afstelling/onderhoud op een Timegrapher gelegd wordt dat dit altijd dial up gedaan wordt (althans zo zie ik het altijd verschijnen).
Dus vandaar mijn aanname dat het meten van de afwijking altijd in deze positie moest gebeuren.