Sinds een goede 2 weken in het bezit van een prachtige Certina DS Action diver (C032.807.11.051.00)
Ik ben er helemaal weg van!
Het contrast van de zwarte pianolak plaat met de brushed band
Met zijn 38mm past hij ook perfect op mijn pols!
Dan het binnenwerk, powermatic 80. Heb dit binnenwerk al eens in een Tissot Couturier mogen ervaren en het brengt zoveel gemaak met zich mee daar het een powerreserve van 80h biedt. Je kan het horloge 2d laten liggen en terug oppakken en meteen om de pols gooien.
Nu komt mijn vraag. Ik ben de nauwkeuringheid aan het bijhouden via een appje. Ik weet dat de positie waarin je het horloge neerlegt een invloed heeft op het sneller/trager lopen van het horloge.
Na verschillende posities getest te hebben zag ik dat wanneer ik hem plat, op zân linkerkant of ondersteboven neerleg hij trager gaat lopen. Als ik hem op de kant van de kroon leg dan loopt hij sneller.
Door hier met te spelen kan ik de afwijking mooi regelen.
Zoals te zien op deze screenshot:
sinds een 2-tal dagen bewaar ik hem op de kroon-kant en gaat hij dus terug sneller lopen en maakt hij stilletjesaan de opgedane achterstand terug goed.
Zo kan ik dus mijn horloge binnen een afwijking van 1.35s/dag brengen en door er de komende dagen verder met te spelen zal dit vermoedelijk alleen nog maar verbeteren.
Als hij terug voorloopt bewaar ik hem gewoon een paar dagen terug in een positie waarin hij 's nachts trager gaat lopen.
Tof ding hoor.
Powermatic 80 is inderdaad een heerlijk uurwerk.
Weekendje vreemdgaan en dat ding geeft geen fuck.
Idealiter wil je dat de afwijking rond 0 komt te liggen in de âstandâ waarop je hem draagt. Ligt ie 's nachts in de doos en is die afwijking anders kun je hem daarop gaan finetunen zodat ie gedurende jouw 24 uurs routine op 0 uitkomt.
Ik heb dat een keer met mân Squale gedaan maar om eerlijk te zijn boeit het me niet zo. Als iets merkbaar gaat afwijken draai ik wel aan de kroon maar meestal switch ik toch zo vaak dat het me niet opvalt.
Als ik hem de hele dag draag merk ik dat hij quasi niets afwijkt (meeting 's morgens tov 's avonds blijft gelijk).
Maar het is zoals je zegt, na een paar weken stop ik ook gewoon met tracken hoor. Het is nu omdat hij nog relatief vers is dat ik even wou kijken wat hij me te bieden heeft.
Ja echt een zaligheid die 80h. Zeker met mijn kleine collectie waar ik wel wat met roteer maar de Certina komt wel vaak aan bod. Dan is het wel gemakkelijk dat hij gelijk terug de pols om kan.
Nee, COSC test in 5 posities en METAS 6 posities en aangezien je tijdens het dragen door alle posities gaat komt je gemiddelde over een dag toch "beter"uit dan de timegrapher.
Het blijft leuk om de effecten van standen van het horloge mbt de nauwkeurigheid een keer uit zoeken.
En helemaal mooi dat je horloge zo netjes looptâŠ
Gezien de specâs van -10/+30sec per dag âŠ
Maar let op dat het geen obsessie wordt, zijn er zat hier op het forum:
Bied je bijv een horloge aan in de te koop hoek ⊠krijg je alleen de vraag âhoe nauwkeurig loopt het horloge?
Ze reageren op een vergelijkbaar uurwerk/horloge en verwachten cosc specs
Gewoon meer horloges kopen en om de 2/3 dagen wisselen ⊠zit je altijd goed
En daar kom ik juist van op terug, heb een hele âik verklein mijn collectie rondeâ achter de rug. Iedereen maakt het wel eens door vermoed ik; âik wil wat meer rustâ.
De rust heb ik voorlopig echt gevonden in oa dit horloge.
In het begin maakte ik me ook druk over in welke stand het horloge sneller of langzamer loopt. Moet je eens bij een Vostok testen
Met afwisselend dragen en op het nachtkastje leggen kom je heel redelijk uit. Een paar seconden per dag ernaast maakt me echt niet uit. Charme van de automaat, net als dat heerlijke tikken als je 'm tegen je oor houdâŠ
Bovendien wissel ik zo regelmatig dat ze toch wel eens per week opnieuw gelijk gezet moeten worden.
Kijk, iedereen moet natuurlijk doen wat ze zelf willen, dat voorop gesteld. Maar ik merk zodra iemand een timegrapher aanschaft dat men ineens heel erg punctioneel gaat doen. Waarbij dit topic een perfect voorbeeld van is. Op zijn zij, op de kroon, liggende houding, seconde meer, seconde minder, het houdt niet op.
Is dit genieten van een horloge? Waar die voor bedoelt is? Wat maakt het uit als hij 30sec per maand vooruit loopt? Dan draai je je kroon open, zet hem goed en hoppa gaan met die banaan.
Maar zodra er een timegrapher in huis komt dan lijkt het wel of men hun eigen plezier willen vergallen en die imperfecties van de horloge moeten willen vinden. Gooi dat ding in de kast en pak hem als er serieuze issues met je horloge zijn. Tot die tijd, enjoy je watch
Ik heb geen timegrapher maar ik hou wel op een app bij hoeveel afwijking mijn horloges hebben. Recent nog dat na een complete service bij Tagheuer (horloge met COSC), laten we zeggen feb '21 met 1 jaar garantie, en het hele jaar meten een gemiddelde afwijking van +4s/dag, tot in jan '22 een afwijking van -15s/dag in alle posities ontstond. Is weer teruggaan en moest weer een complete service ondergaan gelukkig binnen de garantie.
Als je dit voor de leuk doet: doe lekker wat je wil
Als je dit als gemiddelde afwijking bij verkoop als pluspunt adverteert: ja en meer, misschien wel misleiding