Is het waard dit horloge te laten reviseren?

Beste medeforummers,
Van vintage horloges heb ik niet zoveel verstand. Ik heb er echter wel 1 in mijn bezit: een Longines uit de jaren 70 (het exacte model weet ik niet, wel dat het een handwinder is). Het horloge heeft voor zover ik weet nog nooit een beurt gehad, maar lijkt nog goed te lopen. De kast is verguld (40 micron) en de tropenband is 18k goud. Zowel het binnenwerk als de kast hebben achterstallig onderhoud; de tropenband is verbogen en mag wel een lichte polijstbeurt hebben. De wijzerplaat vertoont een verkleuring op sommige punten. Ik heb geen idee van de waarde van dit horloge en vraag me af of een revisie wel uit kan. Dit dus los van alle emotionele waarde die je aan dit soort horloges kunt toerekenen etc.
Zou een revisie in economisch opzicht uit kunnen?

6 likes

Ik heb hem even verplaatst naar het vintage deel.
Wat een band… :grimacing:
Maar indien je hem zelf wilt dragen is hij het volgens mij zeker waard, mooie croco of teju hagedisbandje erop en klaar!

3 likes

Band zou ik ook verkopen en een mooie lederen band erop.
Horloge is zeker de moeite voor een onderhoud en wat opfrissen. Afhankelijk door wie je het laat doen, kunnen de prijzen enorm varieeren. Op HF zijn er zeker een paar mensen die dit klusje kunnen klaren

1 like

Band houden (en wat mij betreft gewoon dragen ook). Ongetwijfeld onderdeel van de historie.

11 likes

Als het een louter financieel rekensommetje is ben ik er redelijk van overtuigd dat die band het beste de smeltkroes in kan. Van het horloge zelf denk ik dat het onderhoud wel uit zou kunnen: het is een klassiek horloge van een mooi merk met een charmant gepatineerde wijzerplaat, en de kast ziet er best goed uit. Maar volgens mij geldt in het algemeen dat een onderhoudsbeurt meer kost dan hij oplevert, wanneer je het horloge gelijk verkoopt. Dus mocht dat je insteek zijn, zou ik het horloge verkopen zoals het is. Voor de liefhebbers wel met de keuze: head-only of inclusief band tegen de geldende goudprijs.

Als liefhebber sluit ik me aan bij @acour_jeroen, ik zou het zonde vinden om zo’n bijzondere en toch wel bijpassende band met ongetwijfeld een bijzondere geschiedenis te zien verdwijnen. Ik zou het setje ook zo dragen.

1 like

Heeft iemand enig idee van de waarde in deze staat?

Deze tropenbanden werden midden 80e jaren nog gemaakt door een goudsmid in Den Haag, Piet Buil als ik me niet vergis. Zo’n band koste destijds rond de Hfl 2000,-.

Vond ze niet comfortabel zitten maar je had destijds klanten die niets anders wilden

5 likes

Helemaal mee eens. De band is naar mijn mening ‘the main attraction’ van deze Longines. Op leer ongetwijfeld mooi maar dan is het just another Longines. De band maakt hem uniek, hoe oncomfortabel dan ook.

2 likes

Ik zou het horloge met die band wel eens op een mannen pols willen zien. Misschien wil Marcel eens een wristshot maken. Ik vind het erg ouderwets en vrouwelijk. Dit horloge vraagt mijns inziens om een bruine lederen band

1 like

Deze band werd echt alleen aan heren horloges gemonteerd en door mannen gedragen

3 likes

Snap ik , maar dat was toen andere mode dan nu.

1 like

Zeker!

6 likes

100% Longines is een prachtig merk!

2 likes

Kroon klopt niet en er zitten behoorlijke afdrukken op één lug, zover ik kan zien.
Maar verder een hele mooie ( op leer natuurlijk)

Voor zover horloges iets kúnnen vragen zal deze je vragen hem gewoon in zijn waarde te laten en je conformistische leren bandje ergens anders te … gebruiken… :wink:

4 likes

Op mijn 18,5 cm pols

5 likes

Ik zeg laten reviseren, een leren band omslingeren en bijbehorende band netjes opbergen. :+1:

4 likes

Mooie Longines, zeker laten reviseren en dan aan een mooi zwart lizard bandje zetten en die gouden band zeker bewaren. Ik kan me dat soort banden van vroeger nog goed herinneren. :slightly_smiling_face::+1:

3 likes

Band houden, horloge reviseren…
Je gaat vast nog eens naar een warm land.

2 likes

De band is helemaal geweldig! Naar mijn mening zeker niet vervangen door een leren bandje zoals iedereen er al een heeft.

Het is geen vraag of de band mooi is of niet, de band hoort bij een tijdperk net zoals het horloge.

2 likes