Is het wel een horloge?

Ik snap duikers…maar dit?

Bij het uitpakken van een doosje “meer sloop dan loop” van de rikketik kwam ik dit beestje tegen:

Leuk! Chrono? Groot!

Huh? 6 5 4 3 2 1? dat gaat de verkeerde kant op:

En als je de wijzers verzet, draait onderstaand kleine wijzertje tegen de klok in!

Na het opwinden loopt hij niet. 1 druk op de bovenste chrono knop en hij start, en loopt als een gewoon horloge. Na een druk op de onderste knop echter stopt alles weer…

Achterkantje:

En het uurwerk…

Kan iemand mij het nut van dit - Horloge? / of deze stopwatch? uitleggen?
Of is ie gewoon stuk?

Wederom bedankt,

Yaffle

heel geinig ding, dit is nou echt een STOP-watch: als je op de knop drukt, dan drukt het pennetje tegen het balanswiel, (net als een sekondenstop of “hacking” funktie) en het uurwerk stopt, andere knopje en het klokje loopt weer: dit hoort dus zo, en met jouw exemplaar is niks mis, geen idee wat het doel is, maar wel enorm leuk!
Op de Duitse Ebay zie je ze wel eens aangeboden als echte chronograaf, en soms trapt er nog een argeloze koper in ook:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14362&item=4999192854&rd=1&ssPageName=WDVW

Ik heb weleens een heel eerlijke omschrijving gezien en die verkoper noemde het dacht ik iets van : “Holländische chrono”, er stond toen bij dat dit soort klokjes op markten verkocht werden als zijnde echte (gouden) chronografen (weinig veranderd in de handel dus…).
Het is trouwens een stiftanker uurwerkje (Ebosa of Brac wellicht?) !
Gewoon een heel leuke curiositeit, gesprekstof voor op verjaardagen :smiley:
Groet,
Paul

Allemaal heel juist wat Paul zegt.
Zoals een penanker bedoeld is om een goedkoop horloge te brengen, is dit systeem de vervanger van een “chronograaf”. Men kan dus wel tijden meten maar je horlogetijd ben je wel ff kwijt.
Ik denk dat het Brac is. Bestaat zeer weinig documentatie van.

Freddy

Ik heb ooit zoiets gehad van Cimier, werd ook wel “poorman’s chronograaf” genoemd.

Ruud

Ik ook. En ik heb er nog één :smiley:

“Man with 1 Cimier seldom knows time; Man with 2 Cimiers is very strange !” :smiley:

lol