Is quartz schokbestendig?

Ben wat hout aan het hakken met een (zware) kliefbijl. Had gewoon één van mijn quartzjes om de pols. Maar daar zitten ook bewegende delen in: motortjes etc. Het ding toen maar afgedaan, maar de vraag blijft: kunnen ze behoorlijke schokken hebben eigenlijk?

Mijn g-shock kan aardig wat hebben verwacht ik. Met een normaal horloge zou ik hem bij dat soort klusjes ook afdoen, maar een quartz kan meer hebben dan de meeste mechanische horloges. Heeft ook te maken met de dikte van de kast en (deels) hoe hij aan de pols vastzit.

Beetje hout hakken moet geen probleem zijn.
Ik doe alles met mijn Seiko.
Muren slopen met breek hamer.
Steigers bouwen met hamer.
Eigelijk gewoon alles geen probleem al jaren niet.

Hij ziet er nu zo uit.

4 likes

daarom heet hij natuurlijk ook zo. Maar ik heb van die Citizens en Astrons met een hoop wijzertjes, dus tja

geeft hoop. Ik doe nu maar een wat oudere Seiko Padi duiker automaat om tijdens het werk

1 like

Dit is mijn oude werkpaard van vroeger.
Nieuw gekocht en gwoon alles mee gedaan.
Wist en weet niet beter dat ze er tegen konden.
En dat kunnen ze ook.
En nog onderwater ook.
Ben er niet zo bang van.

2 likes

het zijn beide automaten; die gebruik ik nu ook voor dat werk. Wat ik me echter afvroeg is of een gewone quartz met wat complicaties er eventueel wél gevoeliger voor zou zijn. Benieuwd of iemand daar slechte ervaringen mee heeft gehad

Ik weet niet of het voor alle merken en modellen kan gelden … maar ik draag m’n Rolex, Grand Seiko quarz en Spring Drives, Citizen, Minase enz enz bij al het werk wat ik doe. Daar zit houthakken, bomen omhalen met kettingzaag en bijl, beton jekkeren, lassen, zagen en vijlen tussen. Nog nooit probelemen gehad.
De enige uitzondering die ik maak is voor afslijpen beton met diamandschijf. Niet vanwege trillingen maar vanwege dat ellendige stof. Dan draag ik deze.

Synoke

3 likes

Quartz is redelijk schokbestendig. Onderschat de impact van een grote klap niet als je hakt. Dan zou ik het horloge afdoen.

1 like

dank, ik ben er een stuk geruster op zo

doe ik nu toch maar inderdaad

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit over nagedacht heb. Mijn stelling is dat een horloge tegen dat soort dingen moet kunnen (ander had 'ie maar geen horloge moeten worden).

Maar het is wel een interessante discussie. Even in de tech manuals van Seiko zitten kijken en een wat ouder quarz uurwerk heeft max 5G in de specificaties staan. Dat haal je nooit met houthakken oid. Zeker niet als je bedenkt dat bij 6G + je haarvaatjes al beginnen te schuren.

G-Shocks verdragen 10G.

Maar het kan nog beter: 50.000G. Zie

Ik denk dat werken met een horloge om geen probleem is, laten vallen op een betonvloer is een groter probleem.

3 likes

Je hebt zeker een punt. Alleen ben ik meer een “better safe than sane” type. Dus horloge af.

1 like

ik doe hem toch maar af met hakken, of draag een oude automaat. En om het uur even in de spiegel kijken of er al haarvaatjes aan het scheuren zijn

1 like

ik heb vroeger ondervonden dat als je het horloge links draagt en je bent ook links, bv. met hameren dan vangt je horloge ook de schokken op en zal het de levensduur aantasten.
ik heb dat vroeger met schade en schand geleerd en nu draag ik mijn horloges rechts.
en ze leven langer nu.

1 like

Heb precies dezelfde ervaring al 40 jaar geleden opgedaan.
Maar na 25 jaar rechts dragen als linkshandige blijft er toch niet meer van over dan dit.
Maar hoe het uiterlijk ook is., ze loopt nog steeds loepzuiver, dus met de schokbestendig zit het wel goed

6 likes

dat gaat hier dan in ieder geval goed: rechtshandig, links om de pols. Maar goed om te vernemen dat er ook dit soort ervaringen zijn.

1 like

titanium hè, niet kapot te krijgen. En die paar krasjes op het glas: ach. Mijn zorg ging echter vooral uit naar de inhoud, maar dat gaat bij jou dus blijkbaar goed.

2 likes

ook dat ken ik,
ik had ook zo’n horloge dat na jaren zo was toegetakeld,
maar nu ben ik op rust en heb ik het horloge verwend met een totale onderhoud en mooi nieuw glaasje
enkel aan de band kan je nog zien dat hij een ruw leven heeft gehad

Zelfs een simpel Ronda uurwerkje kan (in de Victorinox INOX kast) schokken tot 12G doorstaan. Ik denk niet dat je dat met houthakken haalt.

1 like