Is rechts dragen wel goed voor je horloge?

Dat sommige posities

Betekent niet dat het een indicatie is dat

als de afwijking groter is.

We zitten op HF.
Mensen hier zijn geobsedeerd door horloges. Ze moeten zo nauwkeurig mogelijk zijn, zijn zelfs appjes voor om het bij te houden.
Veel nauwkeuriger kwarts horloges zijn echter weer minderwaardig.

Logica :joy:

8 likes

Precies dat :sweat_smile:

Welkom in de wondere wereld.

Een horloge leg ik alleen op de kroon om zoveel mogelijk krasjes op de andere zijde te voorkomen.

:beers:

Hij heeft wel een beetje gelijk.

Immers de kroon en pushers zitten van oudsher aan der rechterzijde om met de rechterhand te bedienen.

De meeste mensen zijn ook rechts, vandaar dat het polshorloge als eerste op die wijze is ontworpen. :+1:

Lastig bedienen zo een chronograaf op de rechterpols.

Geen probleem hoor.

1 like

Ik ben rechtshandig en droeg horloges vroeger links. Tegenwoordig draag ik het horloge rechts (al heel lang trouwens). Bij een aantal horloges drukte de kroon op/in mijn hand, dus ben rechts gaan dragen.
Nooit een probleem gehad met het lopen van het uurwerk.

1 like

Links of rechts dragen maakt op zich voor een horloge niets uit; als je rechts bent zou ik hem links dragen omdat het dan minder te verduren krijgt.

Het op de kroon leggen is alleen om beschadiging van de zijkant van de kast te voorkomen. Dat de kroon beschadigd is minder erg omdat deze bij een servicebeurt meestal vervangen wordt.

1 like

Ik legde tijdens een passessie een horloge op de kroon en de juwelier werd bijna gek. Dat was zo slecht zei zeā€¦

Er zijn merken waarbij de kroon niet vervangen hoeft te worden zoals dat wel bij de Speedmaster is (rubber in de kroon is erg arbeidsintensief/onmogelijk te vervangen. Krassen op de andere zijkant zijn dan makkelijker op te lossen dan krassen op de kroon.

Gewoon dragen, niet teveel pamperen en over het algemeen kunnen die dingen meer hebben dan je denkt. En kunnen ze dit niet dan zijn het slechte horloges.

Tijd voor een andere juwelier zou ik zeggen.

2 likes

Er zijn er zat! :grin:

Maar wel steeds minder.
In de paar jaar dat ik hier op HF rondfiets heb ik er in de directe omgeving al 4 zien sluiten en 0 zien openen

Klopt, maar dat is de algemene tendens in de detailhandelā€¦

Ja, er is nu het koopwalhalla dat internet heet. Aan de andere kant, de stad heeft nog nooit zo veel (bak)fietswinkels gehad als nu :grin:

Ik ben trouwens links dragend en rechtshandig :facepunch::smile:

Ik was een tijdje geleden bij een S&C en ik zag dat de ā€˜verkoperā€™ ook de door ons gepaste modellen zijwaarts en op de kroon legde.

Ik heb hem toen gevraagd waarom, of daar een technische verklaring voor is.
Hij gaf als antwoord dat het goedkoper is om een kroon te vervangen dan om de kast te vervangen.
Daarom werd gekozen om het horloge op die zijde neer te leggen in plaats van op de andere zijde.

Dat is een redenering.

Overigens lijkt rechts dragen van een horloge mij geen probleem. Immers, al vanaf het eerste horloge dat ik ooit in bezit heb gehad, ben ik rechtsdragend.
Nimmer heb ik daar een nadelig effect van ondervonden, evenmin van gehoord van hen die een rechtsgedragen horloge van mij hebben overgenomen.

1 like

Ik denk dat dit m is, beschadingen van kroon t.o.v. kast makkelijker te herstellen, evengoed face up vermijden om beschadiging van deksel door stalen band te voorkomen (bij leren bandje kan het natuurlijk weer wel)

Leg je horloge lekker neer zoals je wilt zolang je hem niet op tafel smijt maakt het allemaal niks uit

Klinkt logisch die zullen dan wel heel wat kronen hebben moeten vervangen met het terug neerleggen