Is verkleurd leer te reinigen?

Beste forumleden,

Heb het idee dat het leer van mijn horlogeband verkleurd/donkerder geworden is.
Bij de gesp van het horloge kan ik naar mijn idee de oorspronkelijke kleur zien.

Ik vind deze lichtere kleur mooier en vraag me dus af of deze terug te krijgen is door reinigen of andere behandeling.

Dat noem je karakter :wink:

2 likes

Terug krijgen zoals het was gaat niet lukken denk ik . Allemaal ingetrokken DNA. Gewoon een nieuw bandje kopen. Ben je voor een kleine 6 tientjes klaar. Voor het dubbele heb je de mesh.

1 like

Dat gedragen leer vind ik nu juist de charme. Leer wat op deze manier behandeld is verkleurt altijd naar een donkerder tint. Mooi.

1 like

Lichter wil niet, donkerder kan wel. Het hoort bij de eigenschap van het natuurproduct.

1 like

Ik zou er wat leerwas op smeren.

1 like

Schone lap met wasbenzine, of nog grover, thinner, wil nog wel eens de nodige ingedaalde vetten verwijderen.

succes.

.
.
.
Elf.

1 like

Daar wordt het niet lichter van, geloof ik. Dan zou ik eerder Saphir Renomat gebruiken of, goedkoper, voorzichtig inwrijven met nail polish remover. Stukkie aggressiever, maar toch.

1 like

Chlorix, gewoon chlorix, de rest is half werk.

1 like

Bedankt allen voor de tips! Zal eens proberen of 1 van de tips werkt👍🏻 Weet niet of ik chloor op mijn bandje durf te smeren, is dit niet teveel van het goede?? Meer mensen die dit geprobeerd hebben?

Mischien eerst de renomat proberen omdat dit product bedoelt is om leer te reinigen.

Doen jullie verder nog iets voor normaal onderhoud van een leren band?

Van alles wat je op leer smeert wordt het dokerder. Wellicht zou een ontvetter iets vuil weg kunnen halen. Maar chloor heb ik nooit geprobeerd maar lijkt me geen goed idee. Bedenkt ook dat sommige chemicalien leer harder maken, zoals alcohol. En sommige kunnen leer zwak maken zodat het sneller scheurt.

Persoonlijk vind ik dat het bandje er alleen maar mooier op geworden is.

Ko

3 likes

Yup.

1 like

Vind de band ook mooi hoor, maar dacht in eerste instantie als het nou makkelijk te reinigen is.
Vond de iets lichtere kleur denk ik mooier bij het horloge passen.
Denk dat ik er voorlopig maar niet teveel op smeer.

Band is prachtig. Zoals hierboven gezegd is donkerder maken makkelijker. Ik zou alleen niet iets agressiefs doen. Ik heb een Hamilton band die ook prachtig donkerder is geworden, heb een reserve band dus kan mooi het verschil zien.

1 like

Ik zou het niet doen, vooral niet omdat deze specifieke band met vergelijkbare kleur bij het horloge kwam. Ik heb hem letterlijk 4 of 5 keer op deze band gedragen, verder altijd op rubber. Dus denk dat de verhalen over ingetrokken vetten niet echt van toepassing zijn. Misschien kan je hem wat bleken door een week onder een UV lamp te leggen ofzo?

1 like

Goedemorgen beste lezers ,

Zou hier graag even op in willen haken .
Inderdaad zoals hierboven vermelde zou ik ook geen bijtende middelen gebruiken zoals chloor, thinner , enzovoort… Dit gaat ook in de poriën van het leer zitten en zou zelfs voor allergische reacties van de huid kunnen veroorzaken .
Maar goede resultaten kun je behalen met zadelzeep ,het reinigt goed en conserveert en haalt de kleur op.Daarna met een neutrale wax behandelen en lekker laten drogen .

P.S
Ik zal me eerdaags netjes voorstellen met de nodige plaatjes .

1 like

Dit is overigens een stockfoto van het horloge, deze look hoort dus wel wat bij de band.

2 likes

Met leervet wordt leer gegarandeerd donkerder, niet lichter.

1 like

Ik dacht dat op deze foto de band ook wat lichter was, vind dit ook mooi bij het horloge passen.
Maar doe er voorlopig niks aan, vind het ook niet lelijk of storend ofzo maar dacht mischien is met een simpele handeling de oorspronkelijke kleur wat op te halen.

Het verhaal van @BenjaminEdel lijkt me ook wel wat omdat dit het bandje ook te goede zou komen.

Ps. Die rubberband zit wel lekker!

Allen bedankt voor de tips!

2 likes

Ik zou in het vervolg gebuik maken van een andere soort leder ( geen natuurlijk gelooid leder zoals deze ) natuurlijk leer heeft namelijk de eigenschap dat het makkelijk dingen in zich opneemt.
zie hier een voorbeeld van mijn band die ik nog geen 24 uur geleden had gemaakt. helaas heeft het bier de band op donderdag avond tepakken gehad.
voor


na i

gr

jelle

1 like