Wat betekent dit?
In mijn Pax zit dit Isa 317 Quartz uurwerk. Het horloge komt uit ±1980, maar dat is een gok van de verkoper. Ik ben verbaasd over de metalen onderdelen, jewel en de staat. Zo te zien is er al eens aan gewerkt, een hoop krasjes op de brug, maar het oogt niet slecht. Ik had geen Zwitsers uurwerk verwacht, laat staan van hogere kwaliteit dan regulier kunststof Quartz.
Weet iemand iets van Isa? Is dit uurwerk te servicen? Dat lijkt me wel. Ik heb gelezen dat door het succes van het Zwitserse Isa er in 1984 een fabriek in Hong Kong is opgetuigd voor massaproductie. Dat bestaat nog steeds. Je kunt nu dis nieuwe uurwerkjes kopen voor 9 euro op Ali. Een gebruikte uit de vroege jaren doet het 10-voudige (of ze dat krijgen is een tweede…)
Mijn eerste idee met dit horloge was om hem gewoon te gaan dragen in de roulatie. Later kreeg ik het idee dat dit een hele vette Olie Mod zou kunnen zijn, want de kleuren zijn zo gaaf. En dat vullen met olie vind ik eigenlijk nog steeds cool, maar ik zou het zonde vinden als ik iets dat zeldzaam is ga verprutsen, ook al is het Quartz en míjn horloge. Dus dat zet ik uit mijn hoofd.
Ik hoop dus vooral de historie van Isa, als fabrikant, en het Isa 317 uurwerk te achterhalen.
Hopelijk kom ik dan ook achter het bouwjaar van mijn horloge.
Merci!