mooie foto, idem horloge !
Dank
Dat benne geen militairen hè ![]()
Volgens mij is de naam Sangin Instruments nog niet gevallen in dit topic. Zijn niet issued, maar worden wel veel gekocht door Amerikaanse militairen, en die maken er dan weer foto’s mee voor Sangin.
Ze komen uit in batches en zijn vaak snel uitverkocht. Echt een hype wat dat betreft. En ze zijn niet goedkoop. Het is zelfs zo erg dat in de Sangin buy/sell/trade groep op Facebook scammers actief zijn, die mensen oplichten.
Ik vond er een in Japan, en uiteindelijk doorverkocht aan een Amerikaan. Die ontdekte een mini-scheurtje in het zonnepaneel (er zijn solar modellen, automaten, van alles), en dat vond hij heel erg. Uiteindelijk heeft Sangin dat wel voor hem opgelost.
Er zijn ook versies speciaal voor sommige service members, op vertoon van een bewijs. Nog steeds niet issued, maar dit merk is dus absoluut veel gedragen op recente missies. Er zijn er vast ook een boel om de pols in het Midden-Oosten momenteel.
Ik claim niet de waarheid te hebben, maar ik weet wel dat veel van dit soort ‘vage’ horloges in Japan zijn geleverd. Het hoeven dus niet per se frankens te zijn, maar gewoon horloges van Marathon voor de burgermarkt in Japan, alsmede verkocht in militaire winkels op Amerikaanse legerbases in Japan. Daar werden versies verkocht die verder niet geleverd zijn. Sommige kunnen dus wel degelijk origineel zijn, maar niet origineel aan het leger geleverd.
Bijvoorbeeld deze is gewoon 100% echt, zonder de gebruikelijke markeringen op de achterkant. Sommige hebben wel weer markeringen, het was dus een beetje een allegaartje, wellicht een kwestie van voorraden opmaken.
Heel wat jaren terug regelmatig naar gekeken. Maar inderdaad ze waren steeds uitverkocht. Zaten wel echt leuke modellen bij. Ook met solar, wat je buiten Citizen, Casio en sommige Seiko vrijwel niet tegenkom.
I second that. Hun branding draait hier vooral op. Amerikaanse militairen moeten hun eigen uniformen kopen, hun eigen extra uitrusting en hun eigen horloges. De gemiddelde grunt geeft echt geen dikke 1k uit aan een horloge met korting uit de AAFES winkel.
De meesten lopen gewoon met een skere GShock/Suunto/Garmin of helemaal niks.
Ook nog niet genoemd, maar een alternatief voor de G-Shocks, de Nixon Regulus. Er was een speciale versie die aanvankelijk alleen te koop was voor military & law enforcement, de Regulus MK-I, maar die kan inmiddels iedereen kopen.
Hier de MK-1:
Over digitaal gesproken, er was ook een digitale Marathon ADANAC GPD (General Purpose Digital), maar of die nou wel of niet issued was valt over te twisten.
De SandY P650 is echt issued geweest, en in hoeverre Luminox wel of niet issued was, heb ik eerder hier besproken: Traser fans? - 29 van promaster
Hier de SandY P650, waar ik er ook een van heb.
Dank voor de info!!
Een Moeris ATP
deze weet ik niet exact of ie hier hoort, de alpina siegerin die geen militaire markeringen heeft. Dit horloge zou het resultaat zijn van het verzoek van de Focke-Wulf 190 piloten aan Goering om een horloge te maken dat snel en makkelijk de verstreken tijd kon aangeven, gezien de Focke-Wulf 190 vliegtuigen benzine zopen en er hier en daar eentje de lucht uit donderde tengevolge benzinegebrek
Dus een horloge met makkelijk afleesbare verstreken tijd zodat niemand nog de lucht uit zou vallen.
Geproduceerd tijdens WOII in Duitsland met gebruik van het alpina 595 caliber van het moederbedrijf. Als zodanig had het niet de gebruikelijke militaire contractnummers op de caseback. Voorzien van een verstelbare bezel met rode markering om de bezel op het tijdstip van terugkeer te plaatsen