Itraco (2250), op zoek naar meer informatie

Hallo forum leden,

In een la van mijn vader waarin hij wat horloges en onderdelen had liggen, kwam ik een oude Itraco tegen. Het is een automaat met een AS 2072 (Maximatic) uurwerk. Op het deksel staat denk ik het typenummer 2250 en 476. Helaas kan ik nergens wat meer informatie over dit horloge vinden. De secondes lopen goed, maar staan ondersteboven. Is dit gebruikelijk bij dit type horloge, of heeft iemand een keer een verkeerde reparatie uitgevoerd?

Helaas kan ik geen foto bijvoegen, maar het is een automaat (jumping hour) met een “digitale” wijzerplaat.

Groeten,
Dan.

1 like

Hi Dan,

Ben zo vrij geweest jouw geappte foto te plaatsen.

Het enige wat ik over dit horloge kan vertellen is dat hij te breed bij de lugs is voor de band, maar dit wist je al. :wink:

Had geen zin om te wachten tot ik het juiste bandje gevonden heb …

Welkom op HF!

Dat is wel raar!

Daar moet haas wel een verkeerde secondenschijf in zitten denk je dan. Maar dat er een verkeerde bestaat zou al raar zijn. Het font van de ‘vijfjes’ komt wel heel goed overeen met die van de minutenschijf.
Het zal toch niet zo bedoeld zijn :thinking:
Later nog maar eens over peinzen.

Het geheel ziet er inderdaad authentiek uit.
Via Google heb ik wat plaatjes van een Itraco Directime gevonden (helaas kan ik geen foto bijvoegen). De layout van de wijzerplaat is daar anders, gewoon uren, minuten en secondes direct naast elkaar, en dan zijn de secondes normaal leesbaar.
Het lijkt er een beetje op dat ze bij dit model het seconden venstertje opgeschoven hebben, zonder dat ze een nieuw seconden schijfje hebben willen maken …

Lijkt me vrij onlogisch. Welke fabrikant zou zoiets willen verkopen?
In de jaren ‘70 zijn er vrij veel jump hours gemaakt, met verschillende wijzerplaatindelingen. Het lijkt me logischer dat bij een reparatie de secondenschijf is vervangen, maar dat ze de juiste niet konden vinden. En dat deze het dichtst in de buurt kwam.

Ik denk dat het een origineel secondenschijfje is maar dan van een iets ander model:

Wel een leuk horloge!

1 like

Ah na dinsdag live nu ook het topic van je clinic horloge gezien, en ik denk eigenlijk dat er simpelweg een zogenaamde NOS kast ipv een waarschijnlijk beschadigde kast is gemonteerd.
Zoals @flowert al stelt zijn er vrij veel varianten gemaakt, en wat mij vaak opvalt is dat bijna al die kasten - chrome of doublé - er verfomfaaid uit zien, en dus onderin de doos terecht komen (zoals bij mij bijv.).
Als ik mijn aangevreten Sorna zou wisselen met de gave wijzerplaat van mijn Sicura doet zich dus het zelfde probleem voor. Mooie kast & dial uiteindelijk, alleen de seconde indicator ondersteboven :thinking:

1 like

Dank voor je reactie. Het horloge is op zich wel origineel zo, nu nog een passend bandje vinden en dan zal ik ‘m met plezier dragen. Ik blijf wel ‘zoeken’ naar een ander venster of glaasje, zodat ooit op een dag de seconden ook niet ondersteboven afleesbaar zijn.

1 like