IV of 4?

Kan iemand me uitleggen waarom ik de vier in Romijnse cijfers op horloges en klokken vaak als IIII geschreven is en niet als IV?

Om een of andere reden vind ik het erg storend.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

1 like

Edit: ik heb geen platen met romeinse cijfers dus het stoort me niet echt :wink:

1 like

Dankjewel

1 like

Dat is om een vorm van symmetrie te krijgen. Je krijgt dan een soort indeling waarbij er drie vlakken zijn van vier uur.

I II III IIII
V VI VII VIII
IX X XI XII

7 likes

Ze zijn er wel hoor :slight_smile:

2 likes

Ik vind deze symmetrie eigenlijk ook veeel beter. Onderste helft met V, daarboven niet.

2 likes

Dit werd op wijzerplaten van allerlei klokken (wandklokken, torenklokken) door heel Europa al eeuwen gedaan voor er polshorloges bestonden. Niet allemaal overigens. Big Ben in London heeft IV op 4. In het romeinse schrift werd 4 aanvankelijk ook met IIII geschreven. IV kwam pas later. De werkelijke reden zal in de nevelen van het verleden verborgen blijven.

1 like

The Watchmaker’s Four. :blush:

2 likes

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk om deze ‘fout’ in de wijzerplaten te begrijpen. Dit zijn de verschillende verklaringen voor de vier I’s:

  • Het was goedkoper om vier keer een I te laten maken. Voor een klok heb je dan nodig: twintig keer I, vier keer V en vier keer X. Dat was met een mal goedkoper te verven dan als er een oneven aantal gemaakt moest worden;

  • Als je snel moet lezen, is ‘IIII’ makkelijker leesbaar dan ‘IV’. Een ondersteboven ‘IV’ lijkt namelijk heel erg op ‘VI’; het getal voor zes;

  • Esthetische redenen: het is mooier om de wijzerplaat te verdelen in drie gelijke delen: de uren een tot en met vier zijn allemaal I’s, de uren vijf tot en met acht bevat de V’s en de uren negen tot en met twaalf hebben de X’s.

  • De oude Romeinen gebruikten de aanduiding ‘IV’ liever niet, omdat ze de beginletters van de naam van de Romeinse oppergod IVPITER vormden.

15 likes

Top uitleg @Scudo :pray:t3:

1 like

The Watchmakers five minus one: daar breek je niet mee door he :slight_smile:

1 like

Leerzaam!

1 like

Die laatste reden is de meest aannemelijke.

ik meen dat dezelfde afwijkende aanduiding ook op de zeer oude kerkklokken werd gebruikt
de echt oude klokken hebben zelfs maar 1 wijzer. geen idee of dat ook bij de oude zonnewijzers gebruikt werd