Hallo,
Niet lang geleden heb ik via marktplaats een leuk horloge gekocht. Niet de allermooiste maar met een beige nato strap ziet het er erg leuk uit.
Kan iemand mij meer over dit horloge vertellen, want ik kan er helemaal niks van vinden op internet.
Al vanaf 1907 actief dus een oudgediende in horlogeland. Het model kan wel degelijk al eind jaren 20 gemaakt zijn, tot ver in de jaren '20 maakten diverse horlogeproducenten nog wel horloges met cylinder uurwerken.
Met wat doorzoeken op de naam ‘Numa’ geeft Mikrolisk een veel grotere lijst die door de combinatie Numa Jeannin SA werden gevoerd, wel 2 pagina’s lang. er staan een paar redelijk bekende merken tussen, waaronder het al eerder genoemde Olma.
Verder kom ik tegen het bij mij en @Proenski geliefde merk Leijona , dat met name in Finland populair was. (zie voor het Leijona (Fins voor Leeuw) verhaal de post ‘Leeuwentroep’, om te lezen wat de relatie van het Finse Leijona met de fabrikant Jeannin was)
Het merk Jeannin zelf was ook geen geheel onbekende in het Zwitserse horlogeland van de jaren '20 en ’ 30, Flandria kom je ook nog wel eens tegen. Jeannin maakte nog wel eens deals met horlogeimporteurs in diverse landen, het Leijona verhaal is daar een goed voorbeeld van maar ook met Nederlandse bedrijven in de horlogebranche deed Jeannin waarschijnlijk wel zaken. Zo kom ik in de lijst tegen het merk ELKA, van de Firma Kiek uit Amsterdam. Elka horloges staan bekend als van hoge kwaliteit en zijn in Nederland gezocht en geliefd bij verzamelaars. Ik heb zelf nog niet het geluk gehad er een in mijn verzameling te kunnen opnemen, maar ik ben er wel nog steeds naar op zoek. Ook het merk Benelux doet vermoeden dat Numa Jeannin wel meer zaken deed met Belgische en Nederlandse bedrijven, hoewel het economisch samenwerkingsverband tussen BElgië, NEderland en LUXemburg officieel nog niet bestond in 1947, het registratie jaar van het merk Benelux bij NUma Jeannin.
Ook met de Zweden deed Numa - Jeannin goede zaken, getuige de vermelding in deze lijst van het in Zweden zeer populaire kwaliteitsmerk ‘Tärnan’ (Zweeds voor Stern of Meeuw).
Mijn mooie Zweedse Tärnan horloge, vakkundig gerestaureerd door horlogevriend @Climholland.
Van de vele andere ook nog vermelde merken weet ik zo snel even geen referenties of achtergronden, maar je mag er vanuit gaan, Eelco1966, dat jouw IVY horloge niet helemaal een niemendalletje is en qua fabricage herkomst in gezelschap van een grote engoede familie.
Wat betreft het uurwerk. Ik denk dat het best mogelijk is dat jouw IVY een cylindergang uurwerk heeft.
Ik ben zelf niet zo’n expert in het herkennen van uurwerktypen, maar ik ken forumlid TKH als voldoende deskundig om dat wel te kunnen vaststellen. Een eenvoudige methode om een cylindergang uurwerk te herkennen is trouwens het tellen van de asgaten, inclusief de balansas. Dat zijn er bij een ankergang 5 en bij een cylindergang 4. (tel de pijltjes in de detailfoto).
Aan het model te zien is het mogelijk rond 1930 gemaakt, maar het zou ook later kunnen zijn. Cylindergang uurwerken raakten wat in onbruik toen de modernere ankergang horloges vanaf medio jaren '20 in gebruik kwamen , maar ze werden zo nu en dan door kleine uurwerkfabrikanten toch nog wel gemaakt.
Een aardig voorbeeld dat dit illustreert is het hieronder afgebeelde Dalila horloge dat ik enige tijd geleden van forumlid basvg ten geschenke mocht krijgen. Het is een echte mystery watch van een volkomen onbekend en niet geregistreerd merk met een cylindergang uurwerk en ook nog eens een hele ouderwetse bouwwijze, zoals gebruikelijk in de periode rond 1915.
Maar… het horloge ziet er vrijwel nieuw en ongedragen uit en is ook technisch in een uitstekende conditie.
Nu wil het geval dat in de straat vlakbij waar mijn dochter woont in Zürich (CH) zich een leuke ouderwetse horlogemakerswinkel bevindt. Als je er binnenloopt sta je meteen midden in de jaren 30, midden tussen antieke klokken en kasten en vitrines met antieke en vintage horloges. Als je dan even een poosje hebt rondgelopen en een paar keer gekucht, komt er een een kleine, vrij oude man met een wat kromme rug, een ouderwets brilletje en een horlogemakersloupe op zijn voorhoofd te voorschijn die vraagt wat ik zoek. Ik heb hem mijn mystery Dalila horloge laten zien en gevraagd of hij het merk kende. Hij bevestigde dat positief en vertelde dat het een Zwitsers merk was uit de jaren '30. Over het nog vrijwel mint uurwerkje kon hij me vertellen dat dit waarschijnlijk een produkt was dat nog in de periode van WO II is gemaakt. Ik vroeg hem of dat niet vreemd was, omdat er toen toch vrijwel alleen nog ankergang horloges werden gemaakt, maar hij vertelde me dat in die periode er nog regelmatig en ook nog vrij veel cylindergang uurwerken werden geproduceerd. Ik geloof de goede man onmiddellijk en denk daarom nu dat het best mogelijk kan zijn dat ook polshorloges met een cylindergang uurwerk niet altijd van vóór 1930 behoeven te zijn. Dus mijn Dalila is mogelijk geen ruim 100 jaar oud, wat je aan het ontwerp van het uurwerk wel zou zeggen, maar heeft slechts de - nog steeds respectabele - leeftijd van een jaar of 80.
Zo mogelijk is dus ook het IVY horloge van OP uit de jaren '40, het is moeilijk te zeggen…
Forumlid chi_kwadraad (sorry, Bas en Alphons, ik ben door mijn tags heen) kwam nog met de suggestie dat de IVY mogelijk een Lanco uurwerk heeft. Dat zou zomaar kunnen. Helaas kan ik dat niet (meer) opzoeken, want sinds kort is de database van de overleden Dr. Ranfft inmiddels ook in de digitale hemel verdwenen. We zullen in de toekomst wel vaker gaan ervaren hoe onmisbaar die database is en was. Hopelijk komt er een reconstructie of een bruikbaar alternatief. We moeten het voorlopig even doen met Ranfft.org.
Dis was dan even mijn 2 centjes, ik hoop dat OP er wat aan heeft.
Zo en of Lex even met een stukje komt
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat tijdens de oorlog materialen dusdanig schaars waren dat men nieuwe horloges met oude incourante uurwerk voorraad op aan het bouwen was. Hier zal allicht ook nog wel wat op internet over te vinden zijn.
Hallo Lex,
Geweldig, wat een informatie! Daar ben ik heel blij mee.
Hartelijk dank hiervoor. Ik ga proberen nog twee foto’s te plaatsen misschien dat dat nog wat meer duidelijkheid geeft over de leeftijd. Maar hoe dan ook dit was geweldig om te lezen!
groeten Eelco
Door een recente reactie van @Lexaf kwam dit topic bij mij weer boven.
Inmiddels ben ik wijzer en denk te kunnen stellen dat het uurwerk in jouw Ivy een AS 740 is.
Lex zet daar ook uiteen hoe zo’n relatief oud type uurwerk in een veel moderner aandoend kastje kan opduiken. Zeer lezenswaardig !