IWC Big Pilot 500201

Hallo Iedereen,

ik ben nieuw en ben een Pilot watch liefhebber, zoals IWC, Enicar en Tutima. Mijn IWC 5002 heeft een grote kroon die niet meer wil inschroeven. Er zin in de binnenkant van de kroon wel een rubbertje, maar ik zie ook geen schroefdraad op de as van de kroon. Weet iemand hoe de kroon dan al die tijd ingeschroefd kon worden (via de rubber)? Overigens, ik wil hem voor reparatie brengen bij een IWC horlogemaker, heeft iemand een goed adres van een IWC kenner voor mij? Hartelijke groet, ronny

Hallo Nieuw! :wink:

De schroefdraad zit toch aan de binnenkant van de kroon, niet op de zichtbare as als je de kroon op de uiterste positie hebt? Je kan Watch Inside in Rijssen proberen, hij is volgens mij nog één van de drie overgebleven service centers in Nederland.

1 like

Welkom.

Kijk hier voor enkele opties hoe de kroon geschroefd kan zitten. Je ziet hier zogenaamde tubes waar de opwindstift door gaat.

Schroefdraad zit in de tube. Hierbij een close up van de draad / binnenkant tube.
image

De big pilot valt in level 50 van IWC en weet niet zeker of iedere gecertificeerde horlogemaker dit level heeft. Heb zelf t/m 60 wat momenteel het maximale is.

Laat zeker de kast niet verknallen door een horlogemaker die denkt dit klusje te kunnen doen zonder het juiste gereedschap. Nieuwe kast kost €4400,- en je zult niet de eerste zijn :disappointed_relieved:

3 likes

Hee,

Sorry dat ik niet constructiever zijn kan, want alles is al gezegd over schroefkronen, en over het feit dat je moet uitkijken dat je het door een goeie laat doen, maar even een wedervraagje:

Weet iemand hier waarom ze op een 60m WR flieger een schroefkroon hebben gezet?

Zekerheid en degelijkheid op toolwatch. Ik bedoel de Rolex Oyster was vroeger ook bedoeld als toolwatch. En met zn 100m wr hebben die ook n schroefkroon. Net als op mn GS met 100m WR. Ik vind dat extra zekerheid wel fijn.
Alleen op mn Radiomir is t wat minder. Maar dat komt doordat t n handwinder is. Dan lijkt me dagelijks de kroon te schroeven erg slijtage gevoelig. Hence de Luminor… :smirk:
Maar voor mij is t n gelegenheids horloge. Dus af met af en toe dragen kan t door de beugel.

1 like

Klopt het inderdaad dat er maar drie (of iets in die richting) IWC horlogemakers in Nederland zijn overgebleven en dat IWC al het onderhoud centraal naar het buitenland heeft verplaatst?

Klopt dat ze hun service centrum in Amsterdam hebben gesloten. Als het IWC horloge nu bij een juwelier wordt afgegeven dan moeten ze het doorsturen naar Madrid of Milaan.

Van de juweliers die op de lijst met service punten staan hebben er maar een paar een horlogemaker in dienst die gecertificeerd is. Van onderstaande foto is er zeker een gecertificeerd IWC horlogemaker in: Breda / Pertijs, Rijssen / Watch inside, centraal atelier bij S&C in Diemen en mijzelf in Tilligte.

2 likes

Is het niet makkelijker en beter dat de (3 overgebleven) gecertificeerde horloge makers in Nederland eerst die opdrachten krijgen, voordat ze naar Madrid verhuizen? Of kunnen ze hun eigen werkzaamheden al niet aan?

Zo zou je de kennis en vaardigheden nog een beetje in Nederland houden ipv dat straks alles terug naar Swiss moet.

1 like

Wellicht dat ze dit ook eerst doen? Ik heb vaker mijn (ex)IWC horloges laten onderhouden door Watch Inside in Rijssen en Mark Braamhaar doet ook andere merken. Dus het is geen doen om alle IWC’s in Nederland te laten onderhouden door een handjevol certified watchmakers, daar zijn ze allemaal te druk voor denk ik. Geen idee waarom ze dan toch een paar servicepunten in Nederland hebben aangehouden. Wellicht voor het snelle werk? Kroontje los, glas vervangen, dat soort dingen?

De service centra zijn onafhankelijk en hebben zelf moeten investeren in opleiding en inrichting van het atelier. De meeste zullen het druk genoeg hebben en doen in hoofdzaak de grote klussen zoals de full service. Dit is ook veel leuker en houdt je niveau op peil.

Het sluiten van het Richemont atelier in Amsterdam is zuiver gebaseerd op economisch gronden / kosten besparingen. Hierdoor verwachte ze dat er 4 grote ateliers overblijven in de EU > München, Frankrijk locatie?, Madrid en Milaan [ Londen niet mee gerekend ].
Hierdoor kan er flexibeler op reparatie aantallen / doorlooptijd gereageerd worden.

2 likes