IWC Big Pilot en gebakken lucht?

Vrienden,

De IWC Grosse Flieger blijft me fascineren.
Zo ook wat ik op de verschillende sites lees over de kwaliteit van het Pellaton-uurwerk.

Daarom graag uw immer gewaardeerde opinie:

Big Pilot, te dure hoeveelheid lucht en hype-object?

of

Big Pilot, een parel van IWC en een geboren klassieker?

Groetend,

Michel

Voor een hype is ie te duur.
Mocht er al ooit een IWC big pilot hype zijn geweest is ie nu al lang over.

Wellicht is er wel een Big Pilot look-a-like hype, kijk maar eens op marktplaats.

Of het een klassieker zoals de portugieser gaat worden is afwachten, het blijft natuurlijk een behoorlijk uniek stukje horloge.

Wat zoiets mag kosten ?
Geen idee, als horlogefanaat kan ik me voorstellen dat ik hem zou kopen :D:D Oh ja, ik zou niets meer kopen dit jaar :D:D

Maar als ik toch voor de keuze kwam te staan, dan koos ik de Portugieser automatic met gangreserve aanduiding. Ook ivm het formaat.

Om jou keus te moeten kiezen ga ik voor de laatste optie !

Kijk is bij sayin op de site staat die nieuw voor een leuke prijs!

Ik zou dan wel voor de stalen gaan want de platina is wel erg zwaar (226 gram tegen 149 gram voor de stalen)

Mvg Dennis.

Lucht is ie zeker niet! Het is het meest fascinerende horloge dat ik ooit heb bezeten. Een en al kwaliteit en draagplezier. De grote secondewijzer blijft hypnotiserend werken…Voor mij nu al een klassieker. Ik kan je de aanschaf van harte aanbevelen. Een uniek horloge…

Ciao!

Harm

Hallo Harm,

Je schrijft ‘…heb bezeten.’ Betekent dit dat jij niet meer de trotse eigenaar bent (die ik vorig jaar in Eindhoven tijdens de meeting tegenkwam) van een IWC BP? Zo niet, waarom heb jij hem weggedaan? Ik kan mij nog erg goed herinneren hoe gelukkig jij was met dit horloge!

Gerwin

misschien wel zal bezitten. Geen zorgen Gerwin, mijn Grosse Fliegeruhr gaat als het aan mij ligt niet weg…

Gelukkig maar, dan blijft hij in goede handen ;).

Gerwin

Harm,

Wat is jouw ervaring met het Pellaton-uurwerk?
Ken jij de, op het Internet steeds terugkerende, discussie over de problemen met de Big Pilot?
Wat zijn jouw ervaringen en wat is jouw opinie?

En, tenslotte, hoe ervaar jij de draagbaarheid in de praktijk en wat vind je een redelijke prijs?

Groet,

Michel

Hoi MIchel,

Mijn ervaring met het Pellaton-uurwerk is louter positief. Als je de GF dagelijks draagt blijft het uurwerk volledig op spanning en is de afwijking bij mijn exemplaar +/- 2 sec. per week! Maar neemt de gangreserve af en is hij bijna aan zijn eind dan neemt de nauwkeurigheid vanzelfsprekend af. Maar om een te grote afwijking te voorkomen heeft IWC een automatische stop ingebouwd na 168 uur, terwijl in het uurwerk nog een dag door zou kunnen lopen.

De GF past perfect om mijn pols en derhalve vind ik de draagbaarheid optimaal, moet erop letten dat ik hem niet te veel draag, wil hem namelijk zo lang mogelijk optimaal houden…Dilemma dus. Ja, wat is een redelijke prijs als er zo veel emotie mee verbonden is? Ik kijk eerst wat ik mooi vind en met die prijs kom ik dan wel rond, ooit…Maar ik vind de GF elke cent waard. Echt een ‘Gesammtkunstwerk’. Als je nog vragen hebt stel ze gerust, of stuur me een mail.

Ciao!

Harm

Hoi Harm,

Dank voor jouw uitgebreide en enthousiaste antwoord.

Als het mag nog een paar vragen:

draag jij de BP (of beter, zoals jij het aanduidt: GF) weleens onder een pak?

(een minder discrete) wat heb jij er destijds voor betaald?
ik heb namelijk een aanbieding ad Euro 6.900 (even voor Gerwin: die Euro 5.900 was een vergissing van de leverancier; jammer,niet?)

hoe lang heb je de GF al en welke reacties krijg je op het horloge?

welke horloges heb je nog meer in jouw collectie en welke staat er nu bovenaan je verlanglijst?

Groeten,

Michel

Ciao Michel,
Sorry voor de late reactie, maar ik was op vacantie in Italie. Ik draag mijn GF ook normaal onder hemden en jasjes cq. pakken. Vanaf 5 november mag ik hem een jaar in mijn bezit koesteren en ik heb er louter positieve reacties op mogen ontvangen, maar dat interesseert mij niet zo, in de eerste plaats heb ik het horloge voor mezelf. Echter is het toch fijn om van conaisseurs positieve berichten te mogen ontvangen. Momenteel bestaat mijn collectie uit slechts 2 horologes, mijn GF en een Fortis Eco Spacematic. Ik heb wel een aantal Paneraii bezeten (1D, 86, 115, 116 en 1950) een aantal Omega Speed- en Seamasters en een Oris. De GF is voor mij echt de overtreffende trap van dit alles, zowel qua techniek als afwerking, uitstraling en draagcomfort. Ik ben momenteel wel weer bezig met de aanschaf van nog een horloge maar ben er nog niet helemaal uit wat. De PAM 116 vind ik nog steeds erg bijzonder, een IWC Aquatimer of Ingenieur, een Breitling uit de jaren 70, of een Rolex Submariner zonder datum…Ik weet het nog niet exact, maar eerder een sportiever dan klassiek horloge. Alleen is de ellende dat je de lat steeds hoger gaat leggen :wink: … Ik heb niet een exact bedrag voor mijn GF betaalt omdat hij onderdeel uitmaakte van een ruil, maar EUR 6900,- lijkt me een uistekende prijs voor een (nieuwe?) Grosse Fliegeruhr. Als je nog vragen hebt…Succes!

Groet,

Harm