iwc calatrava cal. 83

Hoi HF’ers,

Ik heb een oud iwc caliber 83 dat reparatie en service nodig heeft. Zoals te zien is hij er best slecht aan toe :sweat_smile: Ik heb een balanswiel en paletvork er apart bij. Ik weet alleen niet of dit balanswiel er in past. Wellicht dat iemand anders hier meer van weet.

Waar kan ik hiermee het beste terecht? Heb ik hiermee alle onderdelen of is er nog meer nodig om hem compleet te maken?

1 like

Je mist nog de spiraal, vrij cruciaal iets in een mechanisch horloge :wink:

Waarschijnlijk was die slecht en heeft iemand het daarna opgegeven.

1 like

Nu het toch uit elkaar ligt, kun je het balanswiel zo op zijn plaats leggen. Eerst controleren of de balansas aan beide kanten een goede tap heeft. De collet met inpulspin naar beneden.
Dan de balanskloof er op zetten. Voorzichtig, de tapjes liggen er voor je er op verdacht bent, af.
Als de kloof op zijn plaats ligt, deze vast zetten met de schroef (wellicht zijn de schroefjes er nog bij).
Dan kun je de balans aanblazen met een stofblazer (ballon). De balans moet nu soepel en langdurig ronddraaien.
De balans mist trouwens wel de spiraal en dat is een wezenlijk onderdeel van een uurwerk (zoals ook .@Lieuwedv al schreef.

2 likes

Bedankt voor de snelle antwoorden :smiley:

Is de spiraal bij zo’n oud horloge makkelijk te verkrijgen of zijn deze gewoon uitwisselbaar met de nu gebruikte spiralen? En kan het geen grote slijtage geven door de tandwieltjes te laten draaien nu de olie zo uitgedroogd is?

Veel nut heeft het laten draaien van de tandwielen niet. Dus laat maar.
Dat zal niet meevallen wat betreft de spiraal. Er kan een nieuwe op, maar het moet wel ‘een beetje veel’ kloppen.

2 likes

Dit zijn toch wel de betere topics van het forum.

Zou vooral eBay ed. Even in de gaten houden. Zijn ook overzichten van de onderdelen met bijbehorende nummers. Vast hier ook wel voorbij gekomen, zit nu zelf niet thuis.

Succes, overigens mooi horloge en een nette maat,… 35mm waarschijnlijk.

1 like

Bedankt voor de tip! Horloge is inderdaad 35mm, en volgensmij een ongepolijste kast :smiley:

1 like

De spiraalveer wordt pas gemaakt op het gewicht van de balans en moet als hij is afgeteld ook nog met de laatste winding omhoog worden gelegd een zogenoemde breguet spiraal. Is niet gemakkelijk :upside_down_face:

1 like

Ik heb zojuist het balanswiel erin gedaan en de balanskloof erboven op gezet. Het balanswiel blijft een tijdje draaien als ik hem een tikje geef, dus die past volgensmij! Bedankt voor de uitleg!

Ik denk dat ik hem naar een horlogemaker breng om hem verder op orde te maken en te oliën, ik heb hier zelf niet het gereedschap of de vaardigheden voor :laughing:

1 like

Hey, hoe gaat het! Bedankt voor het forum tip, ik heb mij aangemeld!

Ben je inmiddels wat verder gekomen met het klokje?

1 like

Hee, leuk dat je je hebt aangemeld! Met het horloge moet ik nog naar de horlogemaker, ik hou je op de hoogte👍🏻

@hydromatic

Even benieuwd. Had je hem nog klaar gekregen? Als je er ooit weer vanaf wil, graag berichtje.