IWC Caliber 70

Als echte IWC fan, ben ik al een tijdje opzoek naar een IWC met caliber 70. Eindelijk zag ik er één op Ebay staan voor een redelijke prijs. En eindelijk heb ik hem vandaag ontvangen.

Ik ben er erg blij mee, maar er zijn wat onduidelijkheden. Zo is de backplate niet gemarkeerd. Dit wist ik toen ik hem kocht. Zou deze in de afgelopen 75 jaar vervangen zijn? Of was het in die tijd niet altijd het geval dat deksels werden gemerkt? Wat ik vreemd vind is dat aan de binnenkant dan wel weer een nummer staat. Deze stamt dan weer uit 1946. De case ansich lijkt mij verder wel origineel.

Dit is overigens niet mijn horloge: https://www.ebay.com/itm/Extremely-rare-IWC-International-Watch-Co-Schaffhausen-Cal-70-/283294925322

Hieronder is wel van mij. Wat zouden jullie doen met de wijzerplaat? Ik kan deze laten restaureren maar dan neemt misschien de tand des tijds weg en het karakter van het horloge.

2 likes

Dat vooral niet doen :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ik zou ook de wijzerplaat in tact laten zo is hij het allermooiste! Denk persoonlijk dat als je hem laat restaureren en het karakter weghaald plus daarbij de waarde van het horloge.

Als de waarde je geen zak uitmaakt en je een gepatineerde en aangetaste plaat niet mooi vindt, dan zou ik hem gewoon laten restaureren bij een betrouwbaar adres. Ik vind zulke heftige patina en een aangetaste kast zelf namelijk niet mooi.

Als het je niet irriteert, kan het echter ook geen schade om het vooralsnog zo te laten. Je hebt hem immers in deze staat gekocht, dus waarschijnlijk stoort het je toch ook niet enorm mag ik hopen!

Ik weet niet of die plaat nu echt zo gepatineerd is, maar ik zou hem zeker zo houden, doodzonde om dit te “restaureren”. Als je dit perfect zou willen dan moet je dit niet kopen vind ik. Laten zoals het is.

1 like

Wat is er mis met de wijzerplaat ?
Het is een oud horloge en dat kun je zien. Zo hoort het…
Pracht aankoop. Gefeliciteerd !

Heb je ook een foto van het caliber ?

1 like

De randjes vertonen wat vliegroest. Ik denk dat ik dit een keer laat bijwerken.

Maar goed… 76 jaar oud… en nog steeds bijzonder nauwkeurig.

1 like

“Bijwerken” levert meestal dramatische resultaten op. Het is gewoon de vernislaag van de wijzerplaat die verweerd is, als je daar aan gaat poetsen veeg je die hele laag eraf, vaak inclusief alle markeringen.

Ik heb al genoeg wijzerplaten gezien waar goedbedoelende poetsers aan begonnen zijn, maar die waren vervolgens rijp voor de prullenbak.

Het enige wat je zou kunnen doen is professioneel laten restaureren. Dan wordt de hele plaat kaal gemaakt en opnieuw gespoten en bedrukt.

Zou dit niet netjes weg te krijgen zijn door een professional? Ik ben geen kenner, maar het is ook niet zo dat de raden vol roest zitten

Wellicht dat dat wel wat minder opvallend gemaakt zou kunnen worden. Vermoedelijk zit die bruine aanslag in de vernislaag; die veeg je er dan compleet af, waardoor de lichtere onderlaag tevoorschijn komt (net als boven de 3 uur markering, volgens mij is de vernis daar intussen ook verdwenen). Wel moet je dan enorm oppassen voor de minutenstreepjes, voor je het weet zijn die ook weg.

Het lijkt er trouwens op of er bij de 5 uur markering al iemand iets heeft zitten proberen op zo’n bruine vlek. Je ziet dat er in de bruine vlek een lichte vlek zit. :thinking:

Ik heb niet het idee dat het er beter van gaat worden; je houdt een vlek, maar dan een lichte vlek, en met een scherpe overgang op de plek waar je ophoudt.

Persoonlijk zou ik gewoon genieten van dit horloge en lekker verder zoeken naar een met een betere wijzerplaat. Mocht je die niet kunnen vinden en je er aan blijven ergeren kun je de plaat altijd nog compleet laten restaureren.

Waar zou jij een wijzerplaat laten restaureren?

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar ik hoor hier goede verhalen over:
http://causemann-zifferblaetter.de/