IWC garantie geval

Beste,

Graag ben ik benieuwd wat jullie mening en ervaring is om het volgende gegeven:

Stel, je hebt een IWC horloge dat dit jaar door IWC is geserviced. Je hebt het horloge toen bij een IWC dealer im Amsterdam gebracht.

Vervolgens verkoop je dat horloge.

De volgende persoon komt na een tijdje tot de conclusie dat er iets mis mee is. Het horloge moet dus terug naar IWC. Er is twee jaar garantie en alle papieren zijn nog aanwezig.

Kun je het horloge dan ook naar een andere IWC dealer brengen? Misschien zit de dealer die het heeft geserviced wel 200km verder op. Of moet je het per se naar de dealer brengen waar het toen was gebracht voor een service?

Als de papieren van het IWC- servicecentre erbij zitten moet het niet uitmaken bij welke AD je het brengt.

Bij mijn weten heb je merkgarantie en mag die niet afhankelijk zijn van de vraag bij welke dealer het horloge is aangeschaft. Uiteraard zijn ze daar niet altijd blij mee…

Precies, dat dacht ik ook. Toch is er een IWC dealer, die het dichtste bij mij zit, die er op hamerde om maar naar de dealer te gaan waar het horloge voor de service was gebracht.

Een andere deed het wel, maar niet van harte. Reden: het kost hun dan portokosten.

Ik vind het toch opmerkelijk. Ik dacht dat ik overal zonder enige vorm van tegenspraak naar binnen zou kunnen lopen.

Ik begrijp die juweliers niet. Portokosten?! Waar gaat t over? Wanneer je al juwelier goede service verleend gaat dat zich via recommandatie op enig moment in je voordeel uitbetalen. Meer kopende klanten. Bovendien met een merk als IWC wil je toch eenvoudig overal ter wereld terecht kunnen!

Veel winkels (niet alleen juweliers) krijgen vaak garantiegevallen op hun bordje van mensen die hun spullen elders (internet) gekocht hebben. Toen ik in mijn “jonge jaren” bij een computerbedrijf werkte kreeg ik ze ook. Komen binnen voor advies, bestellen de spullen elders en komen vervolgens weer aan voor service&ondersteuning. Want wij waren toch dealer? Ja, maar van de lucht kunnen wij niet leven. En een importeur/fabrikant springt ook niet bij.
Ik kan me wel wat van de reactie van de AD voorstellen. Hij heeft er alleen maar kosten aan en schiet er niet veel mee op.

Jaegersk Schreef:

Ik begrijp die juweliers niet. Portokosten?! Waar
gaat t over? Wanneer je al juwelier goede service
verleend gaat dat zich via recommandatie op enig
moment in je voordeel uitbetalen. Meer kopende
klanten. Bovendien met een merk als IWC wil je
toch eenvoudig overal ter wereld terecht kunnen!

Je bent IWC-AD, dat is inclusief lusten en lasten.
Niet janken als je een pakketje naar Schaffhausen moet sturen…

haakie Schreef:

Veel winkels (niet alleen juweliers) krijgen vaak
garantiegevallen op hun bordje van mensen die hun
spullen elders (internet) gekocht hebben. Toen ik
in mijn “jonge jaren” bij een computerbedrijf
werkte kreeg ik ze ook. Komen binnen voor advies,
bestellen de spullen elders en komen vervolgens
weer aan voor service&ondersteuning. Want wij
waren toch dealer? Ja, maar van de lucht kunnen
wij niet leven. En een importeur/fabrikant springt
ook niet bij.
Ik kan me wel wat van de reactie van de AD
voorstellen. Hij heeft er alleen maar kosten aan
en schiet er niet veel mee op.

Tja, dan moet je als dealer stoppen met dat merk. Als je niet achter hun voorwaarden en garanties kan staan, dan moet je dat niet op de consument afreageren, hoe slinks hij ook mag zijn.
De consument bedenkt de garanties van IWC of computermerken ook niet.

Zelf vind ik dat ook niet kunnen. De merken stellen de horloges met international warranty enzo. Dan vind ik niet horen dat je binnen de garantie bij een dealer nog moet bijbetalen. Ik bedoel, er zijn er genoeg die op vakantie ofzo een klokje kopen. Kom je thuis een probleem tegen, dan blijkt die garantie niet te zijn wat je er van zou verwachten?
Misschien dat de merken een steentje kunnen bijdragen aan die verzendkosten…

marnix.moed Schreef:

Misschien dat de merken een steentje kunnen
bijdragen aan die verzendkosten…

Ik vind val wel. Zij hebben immers de marge. Maar persoonlijk ken ik geen fabrikant/importeur die dat doet.

haakie Schreef:

marnix.moed Schreef:


Misschien dat de merken een steentje kunnen
bijdragen aan die verzendkosten…

Ik vind val wel. Zij hebben immers de marge. Maar
persoonlijk ken ik geen fabrikant/importeur die
dat doet.

Nee, idd. Is aan de dealer, die hebben immers ook een marge. Maar die zijn er zoals gezegd meestal niet zo happy mee.

Ik weet ook niet hoe de regeltjes precies zijn opgesteld tussen fabrikant en dealer. Maar als ik zie, hoor, lees dat er internationale garantie op zit, dan verwacht ik dat ook.

De eisen die aan dealers worden gesteld, zeker door IWC, zijn bijna bizar. Geen wonder dat er steeds meer dealers afhakenn. Niet alleen de verplichtingen voor service, maar vooral de afname verplichtingen. (Leve de Grijze handel daardoor!)

hcptdg Schreef:

De eisen die aan dealers worden gesteld, zeker
door IWC, zijn bijna bizar. Geen wonder dat er
steeds meer dealers afhakenn. Niet alleen de
verplichtingen voor service, maar vooral de afname
verplichtingen. (Leve de Grijze handel daardoor!)

Heb de laatste paar jaren idd een verschuiving gezien. Niet alleen dat merken in een hoger segment gingen zitten. Maar ook (bijbehorend?) dat de afzetgebieden/shops veranderden. Bij sommigen gingen bepaalde merken eruit en kwamen er andere erin.

De eisen om A-dealer te kunnen zijn bij IWC zijn absurd. Je hebt een zeer grote afnameverplichting, ook van modellen die je nooit kwijtraakt. Je mag geen korting geven. En zo nog een aantal verplichtingen. Als bijkomend nadeel: je staat met naam en adres in alle folders en de “stoute mannen met bivakmutsen” rijden die adresjes gewoon een voor een af…

hcptdg Schreef:

De eisen om A-dealer te kunnen zijn bij IWC zijn
absurd. Je hebt een zeer grote afnameverplichting,
ook van modellen die je nooit kwijtraakt. Je mag
geen korting geven. En zo nog een aantal
verplichtingen. Als bijkomend nadeel: je staat met
naam en adres in alle folders en de “stoute mannen
met bivakmutsen” rijden die adresjes gewoon een
voor een af…

Als ze nu alleen die verkoopbare modellen zouden meenemen… :wink:

Enerzijds vind het ik wel een beetje bijzonder/spannend om door zo een sluis te gaan. Aan de andere kant triest als je nagaat waarom ie er is.

marnix.moed Schreef:

hcptdg Schreef:


De eisen om A-dealer te kunnen zijn bij IWC
zijn
absurd. Je hebt een zeer grote
afnameverplichting,
ook van modellen die je nooit kwijtraakt. Je
mag
geen korting geven. En zo nog een aantal
verplichtingen. Als bijkomend nadeel: je staat
met
naam en adres in alle folders en de “stoute
mannen
met bivakmutsen” rijden die adresjes gewoon een
voor een af…

Als ze nu alleen die verkoopbare modellen zouden
meenemen… :wink:

Enerzijds vind het ik wel een beetje
bijzonder/spannend om door zo een sluis te gaan.
Aan de andere kant triest als je nagaat waarom ie
er is.

De professionals hou je ook niet tegen met een sluis.

hcptdg Schreef:

marnix.moed Schreef:


hcptdg Schreef:



De eisen om A-dealer te kunnen zijn bij IWC
zijn
absurd. Je hebt een zeer grote
afnameverplichting,
ook van modellen die je nooit kwijtraakt. Je
mag
geen korting geven. En zo nog een aantal
verplichtingen. Als bijkomend nadeel: je
staat
met

naam en adres in alle folders en de “stoute
mannen
met bivakmutsen” rijden die adresjes gewoon
een

voor een af…

Als ze nu alleen die verkoopbare modellen
zouden
meenemen… :wink:

Enerzijds vind het ik wel een beetje
bijzonder/spannend om door zo een sluis te
gaan.
Aan de andere kant triest als je nagaat waarom
ie
er is.

De professionals hou je ook niet tegen met een
sluis.

Waar een wil is, is een weg. Sluis of geen sluis. >X

Portokosten bedragen ergens tussen 75 en 150 euro… daarom is men niet happig om dit voor een “niet klant” te versturen… als dit 10 a 15 keer per jaar moet gebeuren…

En geloof mij er zijn kluizen die wel tegenhouden… ik werk ermee… en ver gaan ze niet geraken…

infiniti Schreef:

Portokosten bedragen ergens tussen 75 en 150
euro… daarom is men niet happig om dit voor een
"niet klant" te versturen… als dit 10 a 15 keer
per jaar moet gebeuren…

Daarom vind ik dat de merken (fabrikanten) hier ook aan mogen bijdragen. Misschien zelfs op zich nemen. Zij geven immers aan dat je internationale garantie krijgt bij je aanschaf. Ik vind het dan niet ‘chique’ voor het merk dat je met een garantiegeval bij een AD komt die dan moeilijk doet. Als een AD een moeilijk verkrijgbaar model niet kan leveren en je em elders (ver(der) weg wel kunt kopen), je op vakantie een impulsaankoop doet, je van iemand em kado krijgt, etc. daar profiteert de fabrikant van. Dan mogen zij in mijn optiek ook bijdragen als er iets mis is met hun product. QC heeft dan immers een steekje gelaten.

Helemaal mee eens.

@ Infinite : Portokosten van 75 a 100 euro’s is toch belachelijk.Toch ?

Totaal geen medelijden met juweliers en hun “relatief gezien” grote marges.

nou dat was 't weer,
Elf

marnix.moed Schreef:

infiniti Schreef:


Portokosten bedragen ergens tussen 75 en 150
euro… daarom is men niet happig om dit voor
een
"niet klant" te versturen… als dit 10 a 15
keer
per jaar moet gebeuren…

Daarom vind ik dat de merken (fabrikanten) hier
ook aan mogen bijdragen. Misschien zelfs op zich
nemen. Zij geven immers aan dat je internationale
garantie krijgt bij je aanschaf. Ik vind het dan
niet ‘chique’ voor het merk dat je met een
garantiegeval bij een AD komt die dan moeilijk
doet. Als een AD een moeilijk verkrijgbaar model
niet kan leveren en je em elders (ver(der) weg wel
kunt kopen), je op vakantie een impulsaankoop
doet, je van iemand em kado krijgt, etc. daar
profiteert de fabrikant van. Dan mogen zij in mijn
optiek ook bijdragen als er iets mis is met hun
product. QC heeft dan immers een steekje gelaten.