IWC-JLC-Cartier?

Als nieuweling hier op het forum wil ik graag jullie mening weten.

Ik ben aan het twijfelen over een drietal horloges en misschien dat jullie mening mij kan helpen.

Keuze 1; een IWC, Big Pilot in staal.

Mooi in al zijn eenvoud, sportief en toch chique maar gevoelsmatig aan de prijzige kant gezien het feit dat de kast van staal is. Adviesprijs is € 10.600. Dit is echter wel een echt collectors item.

Keuze 2; een JLC, Master Compressor Extreme World Chronograph in staal

Ik vindt een chronograaf wel mooi en ook JLC is een “manufacture” waar ikzelf wel gevoelig voor ben. Meer mogelijkheden met dit horloge en meer sportief, niet echt chique. Adviesprijs is € 8.900 en staat hiermee (gevoelsmatig) beter in verhouding tot de stalen kast dan de IWC.

Keuze 3; een Cartier, Roadster 18krt goud.

Chique klok maar voor mij wat teveel “bling-bling”. Is in zijn geheel niet sportief maar voor zijn adviesprijs € 16.500 biedt deze wel een geheel gouden kast en buckle.

Als ik het zo schrijf dan denk ik dat het voor mij toch de IWC wordt maar ik hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt!

Moeilijke keuze, ik weet dat bij Collectorstime.com (de grootste internethandelaar) de JLC EWC omgerekend 7600 euro kost.
Maakt voor mij de keuze iig een stuk makkelijker.

1- erg fraaie kast, kroon iets te buitenproportioneel, band niet mijn smaak

2- superklok

3- neen, romeinse cijfers en loep

dus 3-1=2

Heb jij ervaring met ze, Tom?

Ikzelf niet, maar het tientallen goede reacties gelezen…

Op DZVL zijn wel een paar mensen met ervaringen.

Een Cartier Roadster in staal kost zo’n 4500,- euro , dat lijkt mij dan verreweg de beste deal.

in 18K goud kost ditzelfde horloge ineens 16.500,- euro
dan betaal je 12.000,- euro meer, voor een gouden kastje waar zo’n 50 gram puur goud in verwerkt is.De kostprijs voor Cartier ligt slechts zo’n 800,- euro hoger in de gouden uitvoering, dat is een slechte deal lijkt mij.

De meeste horlogefabrikanten hanteren overigens een enorme meerprijs in gouden uitvoeringen ten opzichte van de stalen uitvoeringen.
de geringe meerkosten staan in geen enkele verhouding tot de verkoopprijzen, dat beetje goud word met factor 10 vermenigvuldigd of nog veel meer zoals bij deze Cartier.

de trend is dan ook om van de platina en gouden uitvoeringen gelijk ook maar een gelimiteerde uitgave te maken om de meerprijzen nog enigzins te rechtvaardigen.

groet, André

Maar op collectorsitem.com is de Big Pilot ook een stuk goedkoper. Het verschil met de JLC blijft nagenoeg gelijk.

Voor de snelle beslisser: De IWC Big Pilot !!

Is dit een blijver of word dit horloge op termijn misschien weer verkocht ?
Als het een blijver is, moet je je afvragen of het formaat niet TE groot is. Lijkt me een superklok.

De JLC is wel mooi maar erg druk.

Is inderdaad wat aan de grote kant maar is daarentegen wel erg rustig (lees klassiek) van design dus ik hoop dat dat laatste de mode weer compenseert. Het model is dan ook al veel jaren oud.
Dank je voor de reaktie.

De Cartier zou voor mij al snel afvallen. Hou nu eenmaal niet zo van goud (tenzij 't witgoud is natuurlijk) en ben het met de andere schrijvers eens dat in het algemeel stalen kasten meer “waar voor je geld” lijken te zijn.

De BP en de EWC zijn natuurlijk totaal verschillend vormgegeven klokken, hoewel ze wel wat gemeenschappelijk hebben. Als ik me niet vergis zijn ze allebei rond de 46 mm en hebben ze allebei een “in-house” uurwerk (wat daar de extra waarde ook van is…).

Persoonlijk zou ik tussen deze drie de BP kiezen, omdat ik de wijzerplaat van de EWC wel wat erg druk vind.
Waarom zeg je dat de BP “wel een echt collectors item” is ? Het is al jaren op de markt en is naar ik aanneem volop voorradig bij de dealers. Overigens waren veel mensen niet zo te spreken over de laatste (cosmetische) aanpassingen: men wil de “9” terug :slight_smile:

Rond die tijd is ook het licht herziene uurwerk erin terecht gekomen met een tikgetal van 21,600 ipv 18,000. Zou de nauwkeurigheid ten goede moeten komen…

Groet
Mark