Erg mooi, zo’n witte Mark XV ,maar moeilijk verkrijgbaar en 38mm is mij net te klein (pols van 19cm).
Het zit hem niet enkel in de witte dial, maar ook de uurmarkeringen zijn applied ipv gewoon geprint.
Ja dat zag ik, maar zoals gezegd, moeilijk verkrijgbaar en net te klein.
Dit dus. De mijne (blauw) gaat in elk geval nooit meer weg.
Zwart is trouwens ook prachtig hoor. De Petit Prince link betekent echter iets voor me, en ik hou van sunburst blauw.
Ben normaal ook meer van het zwart. Maar deze blauwe plaat van IWC is top
Correct, ze gebruiken een licht gemodificeerd 2892 uurwerk (of nu Sellita kloon) en daarbij heb je niet veel invloed op de plek van de datum. Maar ondanks dat het bij blauw meer opvalt, is het de wijzerplaat wel prachtig.
In het algemeen, je kan ook gaan voor een Mark XVI of XV als je een zwarte wijzerplaat met een goed “geplaatste” date window. Want nieuw kan je geen ETA IWC Pilot Watch meer kopen, ze zijn allemaal overgegaan naar de Sellita uurwerken, nadat de Swatch Group de kraan dichtdraaide in 2018.
Of even wachten op wat IWC gaat presenteren volgende week. Ik hoop dat ze snel overgaan op de inhouse uurwerken. Het is inderdaad nu overpriced, maar een inhouse uurwerk hoeft het niet gigantisch veel duurder te maken. Dat zag je ook bij de 150th Portugieser Chrono met inhouse calibre, deze was “slechts” zo’n 200 euro duurder dan het reguliere model.
Of de “reguliere” witte Mark XV, daar zijn er meer van gemaakt. Maar ook schaars.
Mijn standpunt is dat alles boven de €10 (casio f-91w) overpriced is voor een horloge. Ik denk inderdaad dat ik misschien de list price niet had willen betalen voor mijn Petit Prince, maar de prijs voor de recente ‘like new’ tweedehandse die ik kocht, vond ik alleszins redelijk.
Begrijp ik! Maar ik vind “overpriced” vooral van toepassing als ik de techniek vergelijk met technisch identieke modellen. Maar IWC is altijd al duur geweest, ook voor de overname door de Richemont group. De Mark XV op stalen band was ook al 3700 euro in 2002 (ik heb toevallig die prijslijst liggen).
Natuurlijk is discussiëren over de prijs van een luxeproduct onzin. Als je het te duur vindt, dan koop je het niet. Maar ik heb ze allemaal (gehad) en vind dus dat ik er wel een mening over kan vormen.
Goede info, dank je !
Gezien mijn persoonlijke negatieve ervaring met Sellita (in een Sinn) en opmerkingen van diverse horlogemakers die ik vertrouw (dat Sellita toch minder is van kwaliteit dan ETA) is het voor mij bepalend dat er GEEN Sellita in het horloge zit. En ja, om eindeloze discussies te voorkomen: dit is geheel persoonlijk. Er zullen talloze leden hier zijn met verhalen over hun fantastische Oris met Sellita die 0 afwijking heeft, maar ik koop geen horloge meer met Sellita, en al helemaal niet een IWC met inhouse prijskaartje
Dus, eerst maar eens uitzoeken wanneer precies IWC is begonnen met Sellia in de Mark 18. Het lijkt me nl dat IWC wel voorraad houdt, dus wat er nu in de winkels ligt kan nog prima met ETA zijn.
Je kan het zien aan de calibre referentie.
30110 is ETA en 35111 is Sellita. Zo kan je ze uit elkaar houden, maar dit kan je enkel achterhalen aan de referentie gok ik. Of het staat op de scansticker op de doos. Het staat volgens mij niet in de handleiding. Niet voorbij zien komen in ieder geval.
De overgang naar Sellita is al vanaf begin 2018 volgens mij, dus geen idee of ze nog te krijgen zijn.