Ik heb een paar weken mijn IWC Mark XI (MK 11) uit 1948 via de IWC boutique in Amsterdam opgestuurd naar Schaffhausen voor een service. Dit is nodig omdat het zeker in 30 jaar geen beurt heeft gehad, en wellicht wel langer niet. Hij is helemaal origineel, wijzers, wijzerplaat en niet gepolijst. Ik heb aangegeven bij IWC dat ik alleen een service van het mechaniek wil. Dus niet wijzers en wijzerplaat vervangen en zeker niet polijsten.
Helaas zien ze bij Schaffhausen niet het nut van het behouden van de Vintage, in originele âuntouchedâ conditie van het horloge. Ze gaven aan het het verplicht is om alles te doen, (lazer treatment!, nieuwe wijzers en wijzerplaat, en natuurlijk polijsten. Kosten 1100 Euro. Dat heb ik dus maar niet geaccepteerd. Kost me een duit en mijn horloge wordt er duizenden euros minder waard van.
Nu hoop ik dus dat ik een horloge maker kan vinden die mijn VIntage IWC met RAF markings een goede service en correcte beurt kan geven zoals je mag verwachten bij een vintage horloge.
Hij is echt een prachtig horloge die ik graag draag.
Iemand een idee waar ik ermee naar toe kan?
Alle IWC dealers vallen dus al af.
Blijf het shocking vinden dat je als klant niet kan zeggen âik wil alleen dat je dit èn dat doetâ dat je als fabrikant dan geen garantie geeft soit maar zo omgaan met je heritage en klanten bah.
Kan me voorstellen dat ze plaat en wijzers vervangen moeten worden vanwege het aanwezige Tritium en ze hie rwellicht niet mee mogen werken. Het polijsten is echter wel een vreemd verhaal.
maar duidelijk niet de originele. Net als de wijzers. Misschien is het mogelijk de originele wijzers en wijzerplaat terug te krijgen, maar dan moet je net iemand bij IWC in een heel erg goede bui treffen.
Ik vraag me net af of IWC dit niet doet uit garantie en risico overwegingen. Stel zij trekken de wijzers eraf en de lume valt er uit, wat gebeurt er dan?
Ze zullen het in algemene voorwaarden best hebben afgedekt maar je houd ze er toch voor verantwoordelijkâŚ
Niet alleen bij IWC hebben ze hier een handje van. Schijnt bij Omega en Rolex ook altijd de vraag te zijn hoe je je vintage horloge terugkrijgt van onderhoud. Moet je ze eens vragen of ze in hun eigen museum ook periodiek de wijzers en plaat van alle horloges vervangen. Dacht het niet! Dus ze weten het wel, maar onderdelen verkopen is ook onderdeel van de business!