Iwc of

Wat missen ze dan?

Zitten niet op het juiste niveau in een of andere piramide die online circuleert :grimacing:

1 like

Qua uurwerken werkt Fortis ook met Sellita en onlangs gestart met een samenwerking met Kenissi. Specifiek nu (alleen nog) voor de Flieger modellen.

Volgens @Ron-W merkbeleving en historie. Ik heb er 4 gehad en ik miste de wow-factor.

2 likes

Mwa, ze schijnen iets te missen in merkbeleving en historie.

Qua merkbeleving kan ik me er iets bij voorstellen. Maar hoe kun je iets missen in historie?

Dit snap ik dus ook niet. Was ik niet zo kaal als een ei, dan ging m’n haar er van recht staan.

Historie zou ik best begrijpen als het over een erfstuk gaat. Maar een nieuw horloge? Zelfde met die hetze rond Panerai. Blijkt dat die wel eens een loopje nemen met de geschiedenis. Toch draag ik m’n Radiomir graag. Gewoon een prettig horloge, kan mij het schelen of ze effectief gedragen werden om boten te doen zinken? Of Rolex? Schijnt dat Hillary geen Rolex droeg op Everest. Big whoop. Om van de speedmaster maar te zwijgen.

Koop horloges die je mooi vindt. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, is jouw horloge enkel in de fabriek geweest. Niet op Everest, twintigduizend mijlen onder zee of op de maan.

3 likes

IWC maakt de Flieger varianten sinds midden jaren ‘90. De Mark XII had een historische achtergrond (met de Mark X en XI die aan de Engelsen geleverd werden in en na de oorlog). Die werd eerst met een JLC uurwerk uitgerust maar alle volgende versies met een ETA variant. De Flieger Chrono is vanaf het begin met een Valjoux 7750 geleverd die verder aangepast werd bij IWC maar heeft geen historische achtergrond. De Big Pilot heeft een historische achtergrond (werd aan de Duitsers geleverd tijdens WO2) en heeft vanaf het begin een manufactuur uurwerk. De Mark serie en de Flieger Chrono’s zijn altijd relatieve instapmodellen geweest. Je krijgt de naam IWC en een aangepast standaard uurwerk. Zo bedienen ze een relatief brede markt. Niet echt anders dan Omega in veel gevallen en voor IWC iets wat ze dus al tientallen jaren zo doen, met het bekende succes…

2 likes

De roots van de CEO van Sinn, Lothar Schmidt, liggen bij IWC. Dat heeft duidelijk zijn weerslag gehad op Sinn. Ik vind Sinn een geweldig merk. Vooral de Fliegerserie van Sinn vind ik heel bijzonder en heeft een geweldige prijs kwaliteit verhouding. Maar toch vind ik zeker niet dat Sinn op hetzelfde niveau zit als IWC. IWC is ouder en heeft veel meer heritage. Ook is IWC veel meer manufactuur. Dan bedoel ik de lijnen van IWC boven de 10.000 euro. Dan heb je het over het absolute topsegment. In de “lagere regionen” heeft IWC weliswaar geen manufactuur uurwerken, maar de wijzerplaten, wijzers en kasten zijn wel degelijk van hetzelfde niveau als bij hun topmodellen. Hoe mooi ik Sinn ook vind, toch dus van een andere orde dan IWC.

1 like

Sorry, is indeed not done. :innocent:

1 like

Fortis heeft wel deze unieke uurwerken gebouwd:

Fortis Daybreaker F2012 Caliber:
Alarm, GMT, CHRONO

!

En nog steeds verkrijgbaar het F2001 caliber

1 like

Zo is het ook mooi omschreven !

IWC kan benoemen dat ze al sinds 1868 horloges maken, uitverkoren werden door Nationale Spoorweg bedrijven voor de levering van precieze zakhorloges, door Ministeries van Defensies om hun mensen van een horloge te voorzien zoals Mark XI ( mark X bestaat eigenlijk niet als officiele aanduiding maar is door verzamelaars zo genoemd) en Beobachtungs Uhr ( de huidige Big Pilot ) helaas aan de verkeerde partij… , antimagnetisch en shockproof etc en met een zodanig goed uurwerk dat ze nu nog prima lopen.
Sinn heeft dat niet qua historie en dat is een andere beleving/merkwaarde of WoW factor. IWC maakte verder in 1993 het meest gecompliceerde polshorloge ooit ( dus niet patek etc )

en heeft dus een behoorlijke geschiedenis op het gebied van Grande Complications, Tourbillions , Minute Repeaters etc. Dus het is echt iets meer dan andere merken.

EN Sinn maakt hele goede Einsatz Zeitmesser !

1 like

Kijk, dat wist ik dan weer niet !

1 like

Jij weet weer veel meer van IWC. Zo leer je elke dag hier.
Leuke weetjes:

1 like

Klop wat bij IWC de Mark X genoemd wordt is de IWC versie van de Dirty Dozen. De WWW (Waterproof Wrist Watch), een horloge voor het leger en niet de luchtmacht die pas in 1945 door IWC uitgeleverd werden, gedeeltelijk na de oorlog. De boeken van Knirim over militaire horloges zowel Engels als Duits zijn een topbron voor info.

3 likes

Mooi stukje leesvoer! Dank je wel. :ok_hand:

1 like

Graag gedaan!

Dat is dus gewoon aan het strand aan de andere kant van de wereldbol :roll_eyes: :grin:

2 likes