Vorige week heb ik eindelijk mijn eerste echte horloge, de IWC Portofino 4594. Bij het instellen van de tijd hapert het kroontje zodra de klok volledig rond is gedraaid (van 12 naar 12). Het probleem is opgelost toen ik het kroontje terug klikte en opnieuw uittrok. Nu vraag ik mij af of ik mij daarover zorg moet maken.
Heb je nog IWC-garantie…? En, het kan gebeuren dat de kroon/stift de verzethebel net niet lekker in het “nokje” van de tiretteveer laat vallen; dat kan aan een net iets te schrale smering van die nokjes liggen. Dan grijpt het liggend opwindrad net niet voldoende in het wijzerverzetrondsel. Je moet ook echt een duidelijke klik voelen bij het uittrekken van de kroon.
Als het zich blijft voordoen, niet aarzelen en terug er mee. Reparaties bij IWC zijn gillend duur. Nu is het voor jou nog gratis. Ik sluit niet uit dat er al een paar radertandjes af zijn.
update: Nadat ik het probleem aan IWC heb voorgelegd, kreeg ik als reactie dat ik het horloge moet opsturen en dat er reparatiekosten aan verbonden zouden zijn en dat zij na betaling de reparatie zouden uitvoeren. Dit vind ik erg merkwaardig aangezien het horloge amper een week oud is en dat op het horloge nog 8 jaar garantie zit. Kennelijk zijn ze er meteen van uit gegaan dat het probleem niet onder de garantie valt. Dit komt mij zeer klantonvriendelijk over. Het lijkt mij dan ook niet handig om het horloge via de website op te sturen.
Ondertussen is het probleem wonder boven wonder uit zichzelf opgelost. Dit door het kroontje een paar keer in- en uit te trekken.
Het is toch zo dat als een mankement zich binnen een half jaar na aanschaf voordoet je er vanuit mag gaan dat het mankement al bij aanschaf bestond, tenzij onomstotelijk het tegendeel wordt bewezen door de fabrikant? Volgens mij is dit wetgeving?
Zelfs vanuit IWC/Richemont verbaast hun reactie me. Dat wil wat zeggen… …je zou er, mocht het weer misgaan, even extern advies over moeten inwinnen inderdaad.