IWC portofino: Haperen bij het instellen uur

Hallo HF-ers,

Vorige week heb ik eindelijk mijn eerste echte horloge, de IWC Portofino 4594. Bij het instellen van de tijd hapert het kroontje zodra de klok volledig rond is gedraaid (van 12 naar 12). Het probleem is opgelost toen ik het kroontje terug klikte en opnieuw uittrok. Nu vraag ik mij af of ik mij daarover zorg moet maken.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Hartelijke groeten,
Tom

Als je na het indrukken van de kroon, deze weer opnieuw uittrekt en weer 12 uur ronddraait, hapert het dan weer op dezelfde tijd?

Het haperde eerst bij 17:00 en toen ongeveer bij 17:15

Het ronddraaien van de wijzers hoort in ieder horloge een soepele actie te zijn, ongeacht de stand van de wijzers.

Als het mijn horloge was zou ik toch graag hebben dat hier even door een horlogemaker naar gekeken wordt.

Cheers,
Lowieke.

Dank voor de snelle reactie.

Heb je nog IWC-garantie…? En, het kan gebeuren dat de kroon/stift de verzethebel net niet lekker in het “nokje” van de tiretteveer laat vallen; dat kan aan een net iets te schrale smering van die nokjes liggen. Dan grijpt het liggend opwindrad net niet voldoende in het wijzerverzetrondsel. Je moet ook echt een duidelijke klik voelen bij het uittrekken van de kroon.

Ik heb nog 8 jaar garantie. Het horloge is nog maar 1 weekje oud. Bij het uittrekken van de kroon is de klik goed te horen en te voelen.

1 like

Als het zich blijft voordoen, niet aarzelen en terug er mee. Reparaties bij IWC zijn gillend duur. Nu is het voor jou nog gratis. Ik sluit niet uit dat er al een paar radertandjes af zijn.

update: Nadat ik het probleem aan IWC heb voorgelegd, kreeg ik als reactie dat ik het horloge moet opsturen en dat er reparatiekosten aan verbonden zouden zijn en dat zij na betaling de reparatie zouden uitvoeren. Dit vind ik erg merkwaardig aangezien het horloge amper een week oud is en dat op het horloge nog 8 jaar garantie zit. Kennelijk zijn ze er meteen van uit gegaan dat het probleem niet onder de garantie valt. Dit komt mij zeer klantonvriendelijk over. Het lijkt mij dan ook niet handig om het horloge via de website op te sturen.

Ondertussen is het probleem wonder boven wonder uit zichzelf opgelost. Dit door het kroontje een paar keer in- en uit te trekken.

Nogmaals dank voor jullie reactie.

2 likes

Wat een horken daar zeg! Hoop dat 't goed blijft gaan zo. :+1:

2 likes

Het is toch zo dat als een mankement zich binnen een half jaar na aanschaf voordoet je er vanuit mag gaan dat het mankement al bij aanschaf bestond, tenzij onomstotelijk het tegendeel wordt bewezen door de fabrikant? Volgens mij is dit wetgeving?

2 likes

Zelfs vanuit IWC/Richemont verbaast hun reactie me. Dat wil wat zeggen… …je zou er, mocht het weer misgaan, even extern advies over moeten inwinnen inderdaad.

1 like

Blij voor je dat ie het weer braaf doet !

Zou er zeker werk van maken. Wat als hij over een jaar of twee echt mankementen vertoont?
Dan denk je toch: had ik maar.

Gewoon terug naar de zaak waar hij is gekocht.
IWC garantie of niet, die zaak is verantwoordelijk en zij dienen het op te lossen.

Of heb je bij een particulier gekocht ?

1 like

Vermoedelijk was het vet in het wijzerverzet mechaniek niet goed verdeeld, door een paar keer de kroon uit te trekken is dat nu wel gebeurt.

3 likes

Precies mijn idee. :+1:

1 like