IWC Portofino/VDK Orion

JohnSr Schreef:

Bernard.
Hoeveel schilderijen heeft Rembrandt gemaakt?
En wie kent hem niet?
Verder vindt ik dat je gewoon moet kopen wat je
mooi vindt.
Wat het misschien ooit nog eens opbrengt is niet
van belang.
Verder laat ik het hierbij.
Groeten,
JohnSr :wink:

Kijk, dat zijn nu eens wijze woorden van een oude man. Ik sluit me hier helemaal bij aan
 :)-D

Van der Klaauw vergelijken met Rembrandt is nogal absurd.

Zoals ik al direct aangaf: ik vind een Orion (ik heb het niet over de andere modellen) helemaal niks.

Dus is voor mij - als ik zo’n ding ooit aan zou schaffen in een moment van ontoerekeningsvatbaarheid - de restwaarde en gemak om 'm kwijt te raken erg belangrijk.

Als ik een horloge koop omdat ik het echt leuk vind, dan speelt de hele restwaarde nauwelijks nog een rol: ik verkoop namelijk gewoonlijk (lees: tot nog toe) niet.

Beste Hans,

Ik begrijp van posts op dit forum en beschrijvingen van je CvdK horloges dat je veel kennis van Van der Klaauws horloges hebt. De IWC Portofino is inmiddels, na een tweede keer om de pols bekijken, geen optie meer, te saai, te voorzichtig.

Keuze is dus nu tussen de Orion en de Pallas beiden in staal, lichte wijzerplaat en rode secondenwijzer. Ik zal binnenkort bij Awco langsgaan om de Pallas te proberen.

Kun jij iets zinnigs zeggen over de verschillen tussen beide horloges (afgezien natuurlijk van uiterlijk en uurwerk dat voor beide een ander ETA werk is), is er wellicht ergens uitgebreide informatie over deze modellen te vinden – heb reeds van der klaauws site bekeken, hier en op een reeks andere fora maar kan niks vinden. Hoewel de keus zeer persoonlijk is, maar als je een van de twee zou moeten aanraden, welke zou het dan zijn?

Veel dank weer!

Pieter

Hallo Pieter,

Een keuze van een horloge is altijd heel persoonlijk (om dezelfde reden koop ik ook nooit geen parfum voor een vrouw)

De Pallas en de Orion zijn totaal verschillende horloges.

De Orion is meer het klassieke horloge, mijn opa zou het zijn zondagse horloge noemen.

De Pallas is een meer casual horloge, gemaakt met de drukke zakenman in gedachten. Bij andere merken (o.a. Muhle) wordt dit model ook wel de Businesstimer genoemd. De weeknummeraanduiding kan inderdaad in bepaalde gevallen makkelijk zijn.
De Pallas heeft tevens nog een gangreserve aanduiding. (Vind ikzelf niet echt nodig bij een automaat, maar goed
 deze complicatie krijg je er gratis bij, moet je maar denken)

Als ik zelf voor de keuze stond, zou ik toch gaan voor het klassieke, tijdloze design van de Orion. Vooral in bi-color is het een beauty

Nogmaals, dit is slechts een persoonlijke opinie. Ga gewoon voor het horloge waar jezelf het beste gevoel bij hebt.

Het forum is natuurlijk wel benieuwd welk model het is geworden


dreski Schreef:

Tja een Christiaan van der Klaauw vind ik wel heel
speciaal. IWC is natuurlijk een mooi merk met een
rijke historie. Maar een Handgemaakt Horloge van
Nederlandse bodem is toch wel iets mooier.

Een VDK Orion een handgemaakt horloge van Nederlandse bodem ??? Yeah right !

Het is in elk geval met de hand in elkaar gezet, ik denk dat dat is wat wordt bedoeld. Dat vrijwel alle onderdelen elders worden betrokken is bekend.

in dit geval zou ik voor de portofino gaan. Mooi horloge met een mooi gemodificeerd uurwerk van IWC. de VDK orion is niet veel bijzonders ( althans vdk zelf heeft er niet veel bijzonders mee gedaan. ) dan moet je voor een planetarium gaan oid :wink:

PVO Schreef:

Het is in elk geval met de hand in elkaar gezet,
ik denk dat dat is wat wordt bedoeld. Dat vrijwel
alle onderdelen elders worden betrokken is bekend.

Je bedoelt dat het uurwerkje in de kast gezet is, het dekseltje erop gedrukt en het bandje eraan gezet. (ik chargeer !)
Dat is toch wat anders dan een handgemaakt horloge van Nederlandse bodem, toch ?

Wat ik ermee bedoel, maak het niet mooier dan het is.

Wat wordt er op dit forum toch vaak zuur gedaan over nederlandse horlogiers als Van der Klaauw en Van der Gang. Een soort omgekeerd chauvinisme? Benaderen we nederlandse horlogebouwers kritischer dan buitenlandse? IWC is toch ook maar een dozenschuiver, de topmodellen daargelaten?

Ja precies. En Nederlanders zijn niet zo chauvinistisch ook. Ik denk dat we liever een bekend Swiss Made merk hebben.

Horloges kiezen blijft erg persoonlijk. Voor sommige mensen is het merk erg belangrijk, anderen kijken meer naar design. Voor mij is het uurwerk belangrijk, en zou daarom niet zo snel veel geld uitgeven aan een klokje waar een opgeleukt 2824 of 2892 werkje in tikt. Of het nu een Van der Klaauw of IWC is. Echt exclusief is dat niet, hoeveel ‘lipstick’ je er ook opdoet. :slight_smile: Als ik het betalen kon zou ik voor een Zenith of een JLC gaan, of misschien een Chopard, maar qua design of complicaties kan ik me voorstellen dat iemand voor een v/der Klaauw gaat. Je zult ook niet zo snel een tweede tegenkomen denk ik.

Snooker Schreef:

Wat wordt er op dit forum toch vaak zuur gedaan
over nederlandse horlogiers als Van der Klaauw en
Van der Gang. Een soort omgekeerd chauvinisme?
Benaderen we nederlandse horlogebouwers kritischer
dan buitenlandse? IWC is toch ook maar een
dozenschuiver, de topmodellen daargelaten?

Ik weet niet of dit een reactie is op een post van mij, maar aangezien ik me aangesproken voel reageer ik maar.

Ik ben niet kritisch naar Nederlandse horlogiers, eerder realistisch.
We moeten het allemaal ook niet mooier maken dan het is.
Er is niets mis met een VDK, laat ik dat vooropstellen.
Maar dan zie ik hier mensen beweren dat VDK wereldwijd zo’n begrip is en dan denk ik (nee, weet ik) dat het allemaal weer mooier wordt voorgeschoteld dan dat het daadwerkelijk is.
VDK (als merk) stelt wereldwijd helemaal niks voor.
Er wordt hier gesproken over “handgemaakte horloges van Nederlandse bodem”, laat me niet lachen.

IWC dozenschuivers
dhr. VDK zou willen dat ie zoveel doosjes mocht schuiven.
En kom niet aan met : “dhr VDK zou dat nooit doen want hij is een echte liefhebber”.
Het belangrijkste voor hem is zijn bankrekening, en daar heeft hij nog gelijk in ook.

Dus nee, ik ben niet kritisch tov VDK, wel realistisch !

Nog even

Als VDK zo’n wereldmerk zou zijn waarom ligt het dan voornamelijk bij B-niveau juweliers.

Als VDK b.v. een Zweeds horlogemerk zou zijn ( vön der Klöw ) denk je dan dat we het hier in NL zouden kennen ?
Denk je dan dat er op dezelfde manier wordt gesproken over VDK?

Ik wil hiermee aangeven dat het mooie merk VDK vooral een wereldmerk is in NL.

Wat een stilte ineens .
Jammer


Snooker Schreef:

Wat wordt er op dit forum toch vaak zuur gedaan
over nederlandse horlogiers als Van der Klaauw en
Van der Gang. Een soort omgekeerd chauvinisme?
Benaderen we nederlandse horlogebouwers kritischer
dan buitenlandse? IWC is toch ook maar een
dozenschuiver, de topmodellen daargelaten?

mwah, heb van der klaauw meermaals gesproken en ben in zijn atelier geweest.Mooi spul, maar zeker de instappers niet bijzonder qua uurwerk
zijn eigen comlicaties daarentegen, erg gaaf.

Ja ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet zeggen of toevoegen. Ik begrijp wel dat Van der Klaauw geen “wereldmerk” is zoals een IWC of Rolex maar zoals ik al zei trekt me juist het idee aan dat je niet veel mensen met hetzelfde horloge zult zien lopen. Overigens kan ik niet beoordelen of CvdK alleen maar bij B juweliers ligt, weet ook niet ook niet of dit zo interessant is voor de vraag of ik een horloge mooi vind of niet. Laat ik de vraag even omdraaien (wellicht leer ik er dan nog wat van) – welk horloge van EUR 3000 (prijs van een Pallas) levert mij meer waar voor mijn geld? thanks

Ik wil VDK absoluut niet afkraken, ik meld ook in een eerdere post dat het een mooi, goed merk is.
Maar nogmaals, we moeten het allemaal ook in het juiste perspectief blijven zien.

Jij wilt graag een horloge dat je niet elke dag tegenkomt bij iemand anders om z’n pols maar ben eens eerlijk, hoe vaak zie jij iemand voorbij lopen met een IWC Portofino om z’n pols ?

Het verschil tussen de 2 merken is dat het ene merk internationaal een topmerk is, het andere is in NL een merk met redelijke bekendheid.
Dit is niet mijn mening maar een feit, een gegeven.

Het lijkt mij verstandig een horloge te kopen waarbij jij het beste gevoel hebt.
Het meeste waar voor je geld
vanzelfsprekend neig ik naar de IWC.

Ropa Schreef:

Ik wil VDK absoluut niet afkraken, ik meld ook in
een eerdere post dat het een mooi, goed merk is.
Maar nogmaals, we moeten het allemaal ook in het
juiste perspectief blijven zien.

Jij wilt graag een horloge dat je niet elke dag
tegenkomt bij iemand anders om z’n pols maar ben
eens eerlijk, hoe vaak zie jij iemand voorbij
lopen met een IWC Portofino om z’n pols ?

Het verschil tussen de 2 merken is dat het ene
merk internationaal een topmerk is, het andere is
in NL een merk met redelijke bekendheid.
Dit is niet mijn mening maar een feit, een
gegeven.

Het lijkt mij verstandig een horloge te kopen
waarbij jij het beste gevoel hebt.
Het meeste waar voor je
geld
vanzelfsprekend neig ik naar de
IWC.

Eens!

Natuurlijk is een horloge kopen gebaseerd op persoonlijke smaak.
Dus laat ik het bij mijn ervaring die ik heb met mijn horloges
Ik bezit 2 horloges beide gebaseerd op ETA 2892 A2
Te weten een IWC portofino en een Ulysse Nardin Michelangelo big date.
De rede dat ik voor deze horloges heb gekozen is zowel om de techniek als het uiterlijk.
Na heel veel gelezen te hebben over wat deze merken met het standaard 2892 A2 movement doen heeft mij ervan overtuigd dat dit de beste keuze was.
De manier waarop deze twee horlogebouwers het basis movement onder handen nemen en een aantal onderdelen voor betere vervangen lijd er toe dat er een superieur uurwerk van het op zich al zeer goede Eta 2892 movement ontstaat. Daarnaast speelt nog dat deze horloges juist gebaseerd zijn op Eta door vrijwel iedere goede horlogemaker te onderhouden zijn en onderdelen ruimschoots voorradig zijn.

PVO Schreef:

Laat ik de vraag even omdraaien (wellicht leer ik er dan nog wat van) – welk horloge van EUR 3000 (prijs van een Pallas) levert mij meer waar voor mijn geld?

Een tweedehands met een echt manufacture binnenwerk.

Tien jaar geleden (ik weet dat ik een beetje achterloop) kocht je voor Fl 6000,- nog een Zenith El Primero Chronomaster in staal (met chronometer certificaat), maar die tijd zal wel voorbij zijn.

Je moet vooral op jezelf afgaan. Als je een CvdK hét vind, dan is dat hét voor jou.

Dornbluth & Sohn 99.0

Geen echte manufactuur maar wel met meer handwerk dan een gemiddelde manufactuur