IWC Portofino/VDK Orion

Beste mensen,

Ik sta op het punt sinds lange tijd weer een horloge aan te schaffen (zie ook mijn eerdere topic Nieuw Lid/Nieuw Horloge) en heb, mede dankzij reacties van forumleden mijn opties kunnen terugbrengen tot twee:

  1. IWC Portofino Automatic met bruine band, stalen kast en gouden wijzers.

  2. Christiaan van der Klaauw Orion CK3, donkerblauwe band, volledig stalen kast (geen gouden lunette).

Ik heb beiden op de pols gehad en staan erg mooi. Ik heb een lichte voorkeur voor de VDK omdat het meer die unieke feel heeft, maar aan de andere kant heeft de Portofino een eigen IWC uurwerk en niet een klokje van ETA. Ik vraag me ook af hoeveel “eigen werk” VDK nog toepast op zijn instapmodellen (Orion, Pallas), of is het simpelweg de ETA klok erin en klaar is kees? Beide modellen liggen tegen de EUR 3000 aan, dus vraag is welke is meeste waar voor mijn geld?

Dank alvast voor alle reacties!

Groet,

Pieter

Tja een Christiaan van der Klaauw vind ik wel heel speciaal. IWC is natuurlijk een mooi merk met een rijke historie. Maar een Handgemaakt Horloge van Nederlandse bodem is toch wel iets mooier.

volledig met je eens andre, jullie nederlanders zouden best wat meer chauvinisme aan de dag mogen leggen. ikzelf zou geen moment twijfelen moest ik het voor de keuze komen te staan.

Ik sluit me bij de andere posters aan.
De van der Klauw is veel orgineler, en Nederlands!
Bovendien, het caliber van de IWC is ook een opgeleukte ETA 2892 (ietwat gechargeerd ;))

Wat niet wil zeggen dat ik de IWC niet mooi vind, integendeel, hij is prachtig!

Beide kopen zit er niet in, denkik? :smiley:

Groeten,

Martin

IWC, hands down.

Bernard Schreef:

IWC, hands down.

Maar hoezo dan? Ik ben benieuwd naar je argumenten.

ik vind de IWC mooier en zou daar voor gaan. Als je ze beide even mooi vind zou ik voor de VDK gaan om de boven mij genoemde punten.

Tsja, om te beginnen: we hebben 2 VDK Orions in huis: van mijn zwager en schoonvader. Ik weet dus waar ik het over heb.

Ik heb er niks mee, vind het veel teveel geld voor een stalen horloge.

De IWC spreekt me veel meer aan, heeft een betere waardevastheid en: allerbelangrijkste: die zou ik zelf ook dragen…

Dank voor reacties zo ver. Bernard, aangezien jij de Orion goed kent, hoe tevreden zijn je zwager en schoonvader over de horloge, hoe is de kwaliteit? Zoals ik al zei, ik vind het een heel mooi ding, maar ben een beetje bang dat ik voor veel geld “goedkope” onderdelen koop die dan wel met de hand in elkaar zijn gezet.

Kent iemand reviews oid van de CvdK instapmodellen of ergens waar ik info kan vinden over wat CvdK nog toevoegt aan de goedkopere modellen?

Thanks again

Ik ben sinds begin vorig jaar in het bezit van een Orion en ben er zeer tevreden over.
Vind het een prachtig horloge, maarja smaken verschillen nu eenmaal.
Ik ben destijds bij hem in zijn atelier geweest en we hebben enige tijd gekletst over horloges etc.
Het is een aardige, zij het, eigenzinnige vent.
Dit is mijn exemplaar.

Ook nog een verslag over de Orion van Hans Mennink, die een groot van der Klaauw kenner is.
http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/klaauworion.htm

Vr.Gr. JanJ.

VdK doet niets aan de Orion, kasten komen uit Duitsland, uurwerken van Benzinger die ze veredelt (graveren enz.), wijzerplaten komen weer ergens anders vandaan. VdK schroeft ze in elkaar en that’s it.

Ben ooit bij vdK wezen kijken in zijn winkel/bedrijf.

Bij de complicaties is dat een ander verhaal.

Mijn schoonvader is er wel tevreden mee, maar draagt zijn Speedmaster in rosé goud liever. Mijn zwager draagt 'm nauwelijks, eigenlijk te groot voor zijn kippepolsje.

Kwaliteit is oké, naamsbekendheid buiten NL is 0,0. Het zijn ETA-uurwerken, goed afgesteld, dus dat mag je ook verwachten.

De vouwsluitingen waren tot voor kort ruk: mijn zwager had 'm kapot, VdK heeft een nieuwe (ander model) gegeven: de klacht was bekend.

Kwaliteit kroko-band is prachtig, eerlijk is eerlijk.

Al met al heb ik niets tegen vdK, maar dit model doet het voor mij niet. Kijk liever naar de Ariadne. Daarbij heeft de concurrentie veel horloges die ik mooier vind en die hun waarde beter behouden.

Bovenstaande is puur mijn mening…

Zou ook voor de IWC gaan. Vdk is een merk wat zich richt op mensen die niet standaard willen. En daar betaal je voor. Netzoals Spijker automobielen N.V. ze doen er zelf niet zoveel aan, maar je betaald je scheel omdat je denkt dat je iets bijzonders hebt. IWC is gewoon meer waarde voor je geld. Dat is logisch want ze kunnen het zich veroorloven. Simpel bedrijfskundig modelletje…

Hallo Bernard.
Even een korte reactie van mij op jou gezegde dat de naamsbekendheid van Van der Klaauw buiten Nederland 0,0 zou zijn.Jammer dat je hier NIETS van af weet .

Zijn horloges worden WERELDWIJD erg gewaardeerd en veel verkocht.
Ben al jaren lang in het bezit van horloges van Christiaan.Eerst de Ariadne en nu het Planetarium.Beide horloges tot volle tevredenheid.Ik heb er spijt van dat ik de Ariadne verkocht heb.
Groeten,
JohnSr

Veel verkocht moet natuurlijk zijn gewoon goed verkocht,omdat Van der Klaauw nu eenmaal niet zulke grote aantallen maakt

Tja het zal altijd kwestie van smaak blijven uiteraard maar VDK staat voor innovatie ( kijk bv de venus uit 2006) terwijl IWC voortborduurt op successen uit het verleden.

Niet helemaal mee eens, kijk eens naar het nieuw ontwikkelde Pellaton uurwerk.

JohnSr Schreef:

Hallo Bernard.
Even een korte reactie van mij op jou gezegde dat
de naamsbekendheid van Van der Klaauw buiten
Nederland 0,0 zou zijn.Jammer dat je hier NIETS
van af weet .

Zijn horloges worden WERELDWIJD erg gewaardeerd en
veel verkocht.
Ben al jaren lang in het bezit van horloges van
Christiaan.Eerst de Ariadne en nu het
Planetarium.Beide horloges tot volle
tevredenheid.Ik heb er spijt van dat ik de
Ariadne verkocht heb.
Groeten,
JohnSr

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niets negatiefs over kwaliteit etc. van VdK.

Hij is alleen in het buitenland niet cq. nauwelijks bekend.
Als je iets anders beweert dan klopt dat gewoon niet.

Hooguit is er een verdwaalde buitenlandse horlogeliefhebber die met veel googelen VdK heeft leren kennen, van algemene bekendheid is géén sprake.

Dat is ook logisch: de productie-aantallen van VdK zijn uiterst gering. De horloges zijn dus in het buitenland niet cq. nauwelijks bekend.

Bernard.
Nogmaals.
De naamsbekendheid van Van der Klaauw in het buitenland wordt door jou erg onderschat.Bij de echte horlogeliefhebbers is er veel belangstelling voor zijn horloges.Met name in Rusland is er op dit moment een vraag naar zijn werk.
Als jij beweert dat het niet zo is,ben ik het deze keer niet met je eens.Informeer het maar eens bij hem zelf.
Ook op Baselworld waar ik samen met Hans elk jaar naar toe ga,kun je zien dat er veel interesse in zijn werk is.

JohnSr Schreef:

Bernard.
Nogmaals.
De naamsbekendheid van Van der Klaauw in het
buitenland wordt door jou erg onderschat.Bij de
echte horlogeliefhebbers is er veel belangstelling
voor zijn horloges.Met name in Rusland is er op
dit moment een vraag naar zijn werk.
Als jij beweert dat het niet zo is,ben ik het deze
keer niet met je eens.Informeer het maar eens bij
hem zelf.
Ook op Baselworld waar ik samen met Hans elk jaar
naar toe ga,kun je zien dat er veel interesse in
zijn werk is.

John, je praat over enkele liefhebbers.

VdK produceert een paar honderd horloges per jaar. Het is simpelweg volstrekt onvoldoende voor het opbouwen van een serieuze naamsbekendheid.

Als ik op een van de buitenlandse fora waar ik actief ben naar VdK informeer dan weet vrijwel niemand wie ik bedoel.

Baselworld: een bijeenkomst van in 't algemeen enkel horlogeliefhebbers.
Lijkt me totaal niet representatief. Kort en goed: met een IWC heb je wereldwijd een veel sterker/bekender merk in handen en dat is gemakkelijk als je d’r ooit vanaf wilt.

Bernard.
Hoeveel schilderijen heeft Rembrandt gemaakt?
En wie kent hem niet?
Verder vindt ik dat je gewoon moet kopen wat je mooi vindt.
Wat het misschien ooit nog eens opbrengt is niet van belang.
Verder laat ik het hierbij.
Groeten,
JohnSr :wink: