Iwc probus scafusia

ben al een tijd op zoek naar een mooie vintage IWC portugieser of aanverwant model. Via marktplaats wordt een IWC probus scafusia aangeboden uit 1917 (!) (tik maar eens in bij de zoekfunctie daar).
foto’s zien er lekker uit, maar ik kan er niet achter komen of dit allemaal wel klopt. Sowieso de prijsstelling is hoog (1950’ers worden voor 1000-1100 euri aangeboden), maar ook op internet google’nd krijg ik alleen maar dergelijke horloges vanaf 1930 te zien. graag jullie mening.

PERSOONLIJK zou ik 'm laten gaan. Ik geloof dat dit een zakhorloge uurwerk in een horloge kast is. Ook wel een 'marriage’genaamd.

Vandaar ook de grote maat van 47mm!! En dat terwijl vroeger de horloge’s juist klein waren. Reden waarom ik hier niet voor zou gaan is omdat er dus van alles mee gerommeld is (kast uit zakhorlogekast gehaald en in een horlogekast gestopt) en als je geen expert of knutselaar bent heb je er in principe weinig aan. Ook is de doorverkoop waarde hiervan volgens mij bijna 0.

Misschien dat iemand anders hier iets nuttigers over kan zeggen. :smiley:

ik heb er niet veel verstand van , maar als leek vind ik hem wel mooi om te zien

Dit is inderdaad een IWC marriage.
ooit een IWC vestzakhorloge,waarvan het originele uurwerk en de wijzerplaat in een nieuw gemaakte kast
zijn gemonteerd.
de wijzerplaat is bij dit model opnieuw opgemaakt, de sekonde subdial zat origineel op de 6 positie,nu op de
9 positie.de drukker boven de kroon dient om van opwinden naar wijzers verzetten om te schakelen en vv
mooi caliber trouwens.
marriages gemaakt van vestzakhorloges in zgn. hunters cases , kunnen compleet met de originele porceleinen
wijzerplaten zo overgezet worden. die zijn ook meestal wat interessanter en dus duurder.
er is verder met deze IWC niks mis, prijs is ook normaal voor zo’n horloge,zeker met een originele band en gesp.
ook de grootte is niet abnormaal, de nieuwe retro Fliegers van IWC (10.000,- in staal) zijn net zo groot.
daar lijkt dit model ook wel wat op.
op eBay Duitsland en USA worden deze marriages van diverse merken veelvuldig aangeboden,en brengen
goed geld op.
de waarde is zeker geen nul, altijd weer te verkopen voor plm 1000,- euro
Scafusia betekent Schaffhausen in het latijn, de vestigingsplaats van IWC.

Hier een marriage Omega monopusher uit dezelfde periode, 46mm diameter
links een 39mm Omega speedmaster ter vergelijking.

Groet, André

Ha Andre,

bedankt voor de info. Dat van de kast en uurwerk had ik dus goed, maar is er serieus zoveel vraag naar zulke horloge’?

Hoe zit dat dan met het uurwerk en onderdelen, zakhorloge’s zijn toch meestal heel oud en na verloop van tijd raken die dan toch op lijkt mij? En niet iedere juwelier verkoopt zakhorloge’s, dus waar moet je zoeits dan laten reparen?

Deze gedachte bracht mij op het idee dat het niet veel waard zou zijn, meer voor ‘de leuk’.

Ben hier wel benieuwd naar. :slight_smile:

Jaap-Wim,

iedere horlogemaker kan dit soort uurwerken servicen, en is nog makkelijker om aan te werken, dan een kleiner
caliber.
ook onderdelen zijn meestal geen probleem.
vraag naar deze horloges is er zeker wel,kijk maar hoeveel biedingen er zijn op deze horloges
op eBay. MP lijkt me zeker niet de beste plek om ze te verkopen, ik zoek daar in ieder geval nooit naar vintage horloges
marriages of origineel.
Deze Tiffany marriage heeft nog de originele porceleinen wijzerplaat, 42mm diameter
een Patek uurwerk, en kost slechts een fractie van wat een ““originele”” zou moeten kosten :slight_smile:

groet, André

Andre, ik heb het al eerder gezegd, maaar uik vind dit toch zo’n prachtig horloge :smiley: super,…en helemaal geweldig dat patek uurwerk.

Ik ben het helemaal met je eens, Master-Fan :slight_smile:


zowel de voor- als de achterkant vind ik mooi, 't uurwerk zelf is uit 1861
’t ontwerp(zonder opwindsleutel) is van de fransman Adrien Philippe , en de reden dat Norbert Patek, zijn Poolse langenoot Francois Czapek aan de kant schoof, en met Philippe verderging.

net als bij dat horloge op marktplaats zie ik ook bij de tiffany op 4 uur een extra “piefje” aan de kastzijkant. Waar dient dat voor?

die piefjes :slight_smile: dienen om van opwinden via de kroon , om te schakelen naar de wijzers verzetten via de kroon.
de kroon kan dus niet worden uitgetrokken zoals bij ““normale”” polshorloges.
't piefje is een hendeltje (bij de Tiffany) wat naar boven en naar onderen beweegt.
werkt eigenlijk beter dan het uit trekken en in duwen van een modernere kroon.