Wie kent iemand die mijn IWC horloge in de provincie Groningen, Friesland of Drenthe kan repareren tegen een redelijke prijs. Het horloge loopt niet meer. Het heeft voor mij een grote emotionele waarde. Opsturen naar IWC schijnt nogal kostbaar te zijn. Vandaar dat ik vraag of iemand een IWC reparateur kent bij mij in de buurt.
Beste …
Het ligt er maar aan wat voor IWC het betreft.
Een aantal hedendaagse IWC horloges hebben een binnenwerk wat is gebaseerd op Zwitsers ETA-uurwerk, maar het is ook mogelijk dat er een eigen IWC uurwerk in zit.
In het eerste geval zal een algemene horlogemaker waarschijnlijk de klus kunnen klaren, maar als er specifieke onderdelen moeten worden besteld wordt het een ander verhaal (lees >>> IWC Amsterdam).
Misschien dat een foto van het betrefffende horloge al wat duidelijkheid kan scheppen…
Het is een IWC uit de periode 1920 -1940.
Tja, dat zal wel lastig gaan worden.
Als je geluk hebt en er alleen sprake is van ingedroogde olie, kan een gewone horlogemaker een servicebeurtje geven.
Als er door verkeerde zuinigheid c.q. onwetendheid niet regelmatig onderhoud is gepleegd en er versleten onderdelen moeten worden vervangen, zal het moeilijk worden.
Geloof niet dat IWC Nederland onderdelen uitlevert. Als ze trouwens nog op de plank liggen…
Nu maar even afwachten tot er iemand uit het noorden reageert, die bekend is met de horlogemakers aldaar…
I.i.g. veel succes met het project!
n.b. zomaar een algemene (en vooral niet persoonlijk bedoelde!!!) opmerking: het vreemde is altijd dat een servicebeurt aan de auto nomaal wordt gevonden, maar een horloge moet met zijn continu bewegende precisieonderdelen het maar zonder verse olie moet zien te redden…
Je kan er van uitgaan dat bij een horloge van die leeftijd een retourtje CH nodig is bij een servicebeurt door IWC.
Wat noem je kostbaar? Bij grote emotionele waarde heb ik er wel wat voor over.
Edit: Wat is het kaliber? Waarschijnlijk heb ik ook her kastnummer nodig. Ik heb namelijk een serviceprijsLijst van 2009 in CHF. Dat geeft in ieder geval een indicatie.
@Brutus: ik begrijp je vergelijking. Echter, bij auto’s speelt wel een veiligheidsaspect bij onderhoud. Gelukkig hangt mijn leven niet af van het goed functioneren van mijn horloge. Tenzij je deel uitmaakt van de Apollo 13 crew, zal dat voor iedereen gelden.
Ik snap alle reacties. Ik heb twee IWC-horloges. Een heb ik van mijn ouders gekregen en deze draag ik dus veel en die wordt goed onderhouden. Waarover ik nu schrijf is een IWC die uit een erfenis komt. Het is een herenhorloge, waarbij de opwindknop aan de bovenkant zit. Aan de achterkant is de kast open (glas), waardoor je kunt zien hoe die werkt. Hierin staat ook een serienummer: 928931. Ik weet niet of opsturen naar IWC de moeite waard is, omdat ik heb gehoord dat de kosten hiervan nogal hoog zijn. Graag zou ik daarom lokaal het horloge eerst willen laten beoordelen wat verstandig is.
Klinkt als een marriage. Waarbij een zakhorloge is omgebouwd tot polshorloge.
praat eens met Jan Ubels in Bredevoort. Niet naast de deur als je in de noordelijke provincies woont, maar hij kan je vast met raad (en daad!) terzijde staan.
Zijn website vind je hier: http://www.ubels-uurwerkreparatie.com/index.php/home
Menno
Tom Koerts Schreef:
Klinkt als een marriage. Waarbij een zakhorloge is
omgebouwd tot polshorloge.
Als het een mariage is, zal IWC zich er niet mee willen bemoeien. Gezien het kalibernummer moest je in 2009 minstens CHF 1150 betalen voor een service bij IWC.
We zitten niet in de buurt, maar zijn wel gespecialliseerd in dit soort reparaties…
Mvrg Jan Ubels
Beste Empress,
De waarheid ligt precies in het midden: volgens mijn IWC-productielijst is het horloge met het nummer 928931 gefabriceerd in 1930, vermoedelijk aan het begin van het vierde kwartaal van dat jaar.
Succes bij het vinden van een horlogemaker.
Vriendelijke groet,
Robbert
Hallo,
ik zoek een horlogemaker die een maanstand van een IWC da vinci kan calibreren: hij staat nu 2 dagen voor. Ik heb op internet gelezen dat de schijf ‘los’ is en daarom het uurwerk niet helemaal uitelkaar gehaald hoeft te worden. Ik wil hem voorlopig nog niet naar IWC sturen, dit wil ik doen wanneer ik hem compleet wil servicen.
Ik kan u nog steeds van dienst zijn!!
Gr Jan ubels
Klokken, je hebt PM