‘IWC Schaffhausen Engineering Time Since 1868’ is zoals waarschijnlijk bekend een enorm boek over de geschiedenis van IWC.
Als IWC liefhebber spreekt dit boek mij enorm aan maar de BOL prijs van 169,- € (exl. verzenden) wordt ik weer minder enthousiast van. Mijn speurtocht op het web naar de beste prijs van deze IWC bijbel bracht me op een engelse site die geen verzendkosten rekenen en waar je ook nog eens (tot 5 augustus) 10% korting kan krijgen als je een ander een mailtje toestuurt met die 10% korting en je krijgt zelf ook een code (summer book festival).
Ik heb inmiddels besteld en moest 115,68 € afrekenen. Nog een smak geld maar ik kan niet wachten tot ik hem heb.
Zijn er hier mensen die dit boek bezitten en een review kunnen geven?
Een gewichtig boek (letterlijk!). Je kan indruk maken met je hobby
Voor de echter IWC-liefhebber een must volgens mij. De schrijver, Manfred Fritz, is niet voor niets een bekende naam in de IWC-wereld.
Het eerste deel is een algemeen deel over de geschiedenis van IWC. Uitgebreid beschreven en prettig leesbaar.
Het middendeel is het ‘literaire’ deel met verhalen van Paul Coelho. Met mooie afbeedlingen. Moet je van houden. Had van mij ook achterwege kunnen blijven.
Tot slot een geschiedenis per horlogefamilie van IWC en een hoofdstuk over diverse onderwerpen (zakhorloges, dameshorloges, het strijdros etc.) Alweer prettig leesbaar. Mooie foto’s.
Een paar kritiekpunten:
- het is een koffietafelboek bedoeld voor een breed publiek. Het bevat dus niet alle details die wij als liefhebbers zouden willen zien (bijvoorbeeld slechts een beperkt overzicht van uurwerken).
- Het laatste deel is opgebouwd rond de huidige collectie. Horloges uit het verleden die niet passen in die indeling raken zo onderbelicht. Denk aan de GST’s en de SL-lijn.
- Ook erg veel aandacht voor de recente modellen.
Ik heb nog een boek van IWC: Watches from IWC 2008, belang bij?
Zeker, wat moet ik me bij dat boek voorstellen?
is dat niet gewoon de 2008 catalogus?
Geen idee, eigenlijk heb ik het boek nooit gelezen
Maar het heeft wel 310 bladzijden, misschien wat dik voor een catalogus?
YvoStaudt Schreef:
Geen idee, eigenlijk heb ik het boek nooit gelezen
Maar het heeft wel 310 bladzijden, misschien
wat dik voor een catalogus?
Nee, te dun. Mijn catalogus van 2008 heeft 319 pagina’s 
Wow, nouja bijdeze is het dan een catalogus van 2008 van (ahum, sorry) 319 pagina’s.
Interesse?
De catalogus van 2007 heeft 288 bladzijden, die heb ik. Kreeg ik bij mijn IWC Portofino van 2008. Deze is overigens te koop…