Van mijn grootvader heb ik zijn iwc gouden quartz horloge gekregen. Mijn grootvader is overleden, nu staat het horloge letterlijk ook nog eens stil en ik wil zo graag wat meer weten over dit horloge. Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over dit horloge? Bijvoorbeeld is het een horloge met een batterij, of kan ik het met de hand opwinden? Enig idee hoe oud het horloge is? En als iemand kennis van zaken heeft over dit soort horloges, kan ik dan foto’s sturen van dit horloge?
Gauw even gekeken, en er zijn inderdaad iwc horloges met een quartz uurwerk. Quartz impliceert dat het een batterij uurwerk is, alhoewel het mecaquartz uurwerk een mechanische chronograaf heeft.
Linkje dat ik gevonden heb
http://www.qahill.com/tz/mq/mq.html
Even wat foto’s op tinypic.com zetten en het linkje dat je krijgt dat tussen [ ] staat even hier neer zetten
Het is in ieder geval waarschijnlijk een bijzonder horloge
Nou nog een plaatje van de achterkant Ik ben deze wel tegengekomen toen ik even kort op google keek.
IWC heeft veel van dit soort modellen gemaakt, mechanisch en kwarts. Kijk eens in de oude catalogi uit de jaren '70, kom je 'm vast tegen.
Vintage catalogs: http://www.iwcforum.com/Vintage_Catalogs.html
Achterkant had ik al naar gevraagd. Die is blanco uitgezonderd een persoonlijke inscriptie
De achterzijde is blanco, gewoon een gouden plaat met daarin een persoonlijke inscriptie gegraveerd van mijn oma, bedoeld voor mijn opa. Leuk trouwens dat jullie zo reageren!!
VOlgens mij is dit hem, de 3004
Ik heb vandaag mijn horloge weggebracht naar de iwc erkende juwelier in Apeldoorn, die het horloge bekeken heeft en mij adviseerde om het op te sturen naar iwc schaffenhausen in Zwitserland. Dit omdat het horloge moeizaam loopt, een nieuwe batterij waarschijnlijk niet maximaal zou werken en ze in Zwitserland het horloge echt helemaal weer top kunnen restaureren. Heeft iemand van jullie hier een mening over of ervaring mee?
Marisenbas Schreef:
Ik heb vandaag mijn horloge weggebracht naar de
iwc erkende juwelier in Apeldoorn, die het horloge
bekeken heeft en mij adviseerde om het op te
sturen naar iwc schaffenhausen in Zwitserland. Dit
omdat het horloge moeizaam loopt, een nieuwe
batterij waarschijnlijk niet maximaal zou werken
en ze in Zwitserland het horloge echt helemaal
weer top kunnen restaureren. Heeft iemand van
jullie hier een mening over of ervaring mee?
Dat gaat je wel wat kosten (een paar 100 euro ) en reken op een stevige wachtijd ( minimum 3 maanden weg )
Ja, dat begreep ik ook wel. Maar het horloge verdient het ook om in tip top staat te zijn. Daarbij is het de investering misschien ook wel waard?
Hoogstwaarschijnlijk is het een kwestie van de oude ingedikte olie vervangen door nieuwe olie, zodat de door het batterijtje aangedreven mechanische deel weer kan functioneren.
Ik schat zo in dat een goed bekend staande horlogemaker dit klusje ook kan klaren.
Die rekening zal aanzienlijk lager uitvallen.
Veel wijsheid!
Brutus Schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is het een kwestie van de
oude ingedikte olie vervangen door nieuwe olie,
zodat de door het batterijtje aangedreven
mechanische deel weer kan functioneren.
Ik schat zo in dat een goed bekend staande
horlogemaker dit klusje ook kan klaren.
Die rekening zal aanzienlijk lager uitvallen.Veel wijsheid!
Volledig mee eens.
Oei…dan moet ik de juwelier snel bellen. Het is voor mij belangrijk dat het horloge gewoon in top staat komt. De juwelier gaf aan dat iwc de gouden kast ook weer heel mooi kon maken. Hoe dan ook, wie weet een top horloge maker in Nederland die mijn iwc horloge en kast weer mooi kan maken?
Er zijn er talloze. Kijk eens in de subrubriek “Ervaringen met horlogemakers”. Ik ben zelf goed te spreken over Wesselink en Vreeker in Alkmaar.