IWC uurwerk

Hallo.

Iemand vertelde mij dat het uurwerk van een IWC portuguese (chrono) ingekocht is en niet door IWC zelf ontwikkeld. Dit zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de waardevastheid van het horloge op lange termijn. Zeker wanneer de nieuwe series wel uurwerken zouden bevatten die volledig in Schaffhausen zouden worden ontwikkeld.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Voor welke horloges van IWC geld dit dan eventueel wel en niet?

Bij voorbaat dank.

Mvg.,
Hans

Zomaar een opmerking over de ‘waardevastheid’.
Ik denk dat er momenteel niet veel nieuwe horloges zijn die zeg maar een goede belegging zouden zijn.
De meeste ‘mooie’ merken verkopen horloges voor flinke prijzen (duizenden euro’s)…waar hoe je het ook wendt of keert, nogal een flink bedrag voor de image inzit. En een merk als IWC, wat toch een van de grotere merken van het moment (in de klasse) is zal dus niet meer zosnel zeldzaam worden. Bovendien is van elk merk momenteel elke tweede horloge wel een ‘limited edition’ dus dat schiet ook niet op.

Koop een horloge met een eigen uurwerk omdat je dat zelf mooi vindt (en dan geef ik je groot gelijk), maar een nieuwe horloge kopen om zijn eventuele waardevastheid…kun je nog beter in wijn gaan beleggen. :slight_smile:

(overigens kan ik je niet helpen over de eventuele uurwerken in IWC horloges, maar er zijn hier genoeg experts die dat vast wel kunnen)

Dat klopt Hans,

De Portugieser chrono en chrono rattrapante zijn voorzien van gemodificierde ETA Valjoux
7750 en 7760 calibers.
De meeste IWC modellen hebben tegenwoordig als basis een of ander ETA caliber.
vooral de 7750 en 2892 ETA calibers worden veel gebruikt als basis ,

uitzonderingen zijn o.a. de Grote Flieger modellen en de Da Vinci modellen,
die hebben wel een ““echt”” IWC caliber.
Ook de hele dure IWC’s (plm 200.000 euro) zoals de Grande Complication hebben een IWC manufacture
inside.

groet André

Hans,

Inderdaad - zoals reeds vermeld is het uurwerk van de chrono gebaseerd op een ETA uurwerk en is het uurwerk van de automatic (zie hieronder) een “in-house movement”.
Het uurwerk van de Port Auto is voorzien van het Pellaton opwind systeem, 7 dagen gangreserve en is er in twee tikgetallen: oudere versies, zoals die van mij, hebben een tikgetal van 18,000, nieuwere hebben een tikgetal van 21,600, wat een verbetering van de nauwkeurigheid tot gevolg zou moeten hebben.

Fraai natuurlijk, maar daardoor nog niet meer betrouwbaar, nauwkeuriger of waardevaster; is natuurlijk ook wat duurder in aanschaf.

De Port Auto en Big Pilot hebben bijvoorbeeld een “eigen” uurwerk, de Port chrono en MK XVI hebben een uurwerk gebaseerd op ETA uurwerken, waaraan IWC nogal het een en ander schijnt te verspijkeren (= verbeteren ?!?).

Over het uurwerk in de Ingenieur is nogal wat ophef geweest. IWC claimt dat 't in-house is, maar velen vonden de overeenkomsten met een bepaald ETA uurwerk wel erg groot. Eerlijk gezegd vind ik 't niet zo’n interessante discussie, omdat het uurwerk toch in een weekijzeren kern zit :slight_smile:

Laat je niet leiden door waardevastheid. Het blijft een luxe artikel. Investeren ? Beter je geld op een internet-spaarrekening zetten tegen een dikke vette rente van 2,5%… Waarschijnlijk meer rendement !

Groet
Mark

Hierbij het uurwerk wat in de Ingenieur AMG zit.
Ik zie hierin niets wat op een ETA caliber lijkt.

Allemaal heel hartelijk dank voor info. Als ik nu mijn eigen bericht lees begrijp ik dat het lijkt ofdat het mij allemaal te doen is om de “waardevastheid”, echter dat is, naast een stukje algehele interesse, eigenlijk maar een onderdeel van het geheel.
Met waardevastheid bedoel ik overigens absoluut geen belegging of investering, echter voor het idee vindt ik het wel een fijn idee als een horloge 10 jaar na dato nog 60% van zijn oorspronkelijk waarde heeft en niet 10% ;).
Al moet ik wel zeggen dat mijn pas aangeschafte Classc Pilot Chrono Saint Exupery wel een redelijk investering te zijn gezien de vraaprijzen bij eigenlijk alle handelaren ver boven de door mij betaalde advies prijs is…:slight_smile:
Dat is natuurlijk altijd leuker dan andersom.

Is dit eigenlijk iets wat bij de meeste gelimiteerd modellen te verwachten is?

ZOu het ook mogelijk zijn om een big pilot 20-30% onder de advies prijs te verkrijgen, gezien er bij de IWC dealers een wachtlijst van ettelijke jaren voor is inmiddels?

Is naar jullie mening een horloge wel / niet aantrekkelijker als het wel/niet geheel in Schaffhausen is ontwikkeld?

Graag zou ik ook wat tips krijgen voor bijvoorbeeld goede intressante boeken en / of tijdschriften waar ik meer algehele informatie uit zou kunnen halen. Dat zou super zijn…

Bvd

…Dus jij zit in het “nietes”-kamp…

Ik heb plaatjes van het “welles” kamp gezien waarop de gelijkenis treffend was…

andre Schreef:

Ook de hele dure IWC’s (plm 200.000 euro) zoals de
Grande Complication hebben een IWC manufacture
inside.

groet André

Zelfs de zeer gecompliceerde Il diestro scafusia van toen bijna 600000 gulden heeft als basis de ETA 7750 ( de platine en chronograaf functies komen gewoon uit de 7750 .

Ik ging uit van de technische beschrijvingen van de diverse calibers die in IWC horloges zitten,
zoals beschreven in de ARMBANDUHREN KATALOG, bij ieder IWC caliber staat op welk ETA uurwerk
ze gebaseerd zijn.
Weet je ook of de BIG Flieger modellen en de DA VINCI modellen ook een ETA caliber als basis hebben ?
volgens de catalogus zouden daar 100% IWC manufacture calibers in zitten ?

andre Schreef:

Ik ging uit van de technische beschrijvingen van
de diverse calibers die in IWC horloges zitten,
zoals beschreven in de ARMBANDUHREN KATALOG, bij
ieder IWC caliber staat op welk ETA uurwerk
ze gebaseerd zijn.
Weet je ook of de BIG Flieger modellen en de DA
VINCI modellen ook een ETA caliber als basis
hebben ?
volgens de catalogus zouden daar 100% IWC
manufacture calibers in zitten ?

de Big Pilot heeft een manufactuur. De da vinci heeft als basis een 7750. De allernieuwste da vinci modellen ( die tonneau’s ) die hebben een eigen iwc chronograaf als basis.

Die info klopt dan toch wel in de Armbanduhren katalog, in alle Big Pilot modellen (10.000 euro) zit een IWC 5011 cal. en in de goedkoopste Da Vinci van 10.000 euro zit een IWC 79261
behalve dan voor de Grande Complication ? , staat dat er een manufactuur IWC 79091 caliber in zit
kost tussen de 150.000 en 250.000 euro, en er zit dan een verbouwd ETA caliber in, lijkt me sterk.

als ze een prijs vragen boven de adviesprijs…kom je met korting uit op…juist, de adviesprijs!

Vreemde gang van zaken om de prijs op te drijven, ze zijn al duur genoeg. IWC zou daar iets aan moeten doen.
Maar ja, als je hem echt heeel graag wilt hebben…

Groet Arno.

andre Schreef:

Die info klopt dan toch wel in de Armbanduhren
katalog, in alle Big Pilot modellen (10.000 euro)
zit een IWC 5011 cal. en in de goedkoopste Da
Vinci van 10.000 euro zit een IWC 79261
behalve dan voor de Grande Complication ? , staat
dat er een manufactuur IWC 79091 caliber in zit
kost tussen de 150.000 en 250.000 euro, en er zit
dan een verbouwd ETA caliber in, lijkt me sterk.

Nee het is geen verbouwd eta uurwerk dat erin zit, de basis is een eta 7750 kaliber, oa de platine ( in zwaar veranderde vorm ) en de chronograaf ( wordt als module gebruikt ) zit erin.
Jaeger-LeCoultre gebruikt de zelfde complicatie als iwc maar dan een kwart slag ( of meer ? ) gedraaid op een eigen chronograaf basis. IWC had die basis tot voor kort niet en gebruikte de 7750. ( echt niks mis mee, want de comlicaties zijn lovenswaardig ).

Ik blijf het vreemd vinden dat IWC een ETA platine en module gebruikt i.p.v bijvoorbeeld een JLC platine of een A Lange & Sohne, ze zitten allemaal in de Richemont groep, maar misschien krijgen ze die ETA platine voor een prikkie, omdat ze al zoveel afnemen van Oom Hayek ? al die complicaties bij elkaar in één klokje is inderdaad wel een hoogstandje,
staat wel een vreemde complicatie bij in de beschrijving, een kwartier en minuten repetitie :slight_smile:
zet er dan de uren ook bij, of noem het gewoon een minute repeater
en de platine zelf , zal wel niet meer te zien zijn , met zoveel complicaties.

wat zou een servicebeurtje kosten bij IWC voor zo’n model, 2000 euro ?
Ik hou 't zelf maar bij IWC horloges met time only, passen beter in het budget en onderhoudsvriendelijk.

groet, André

andre Schreef:

Ik blijf het vreemd vinden dat IWC een ETA platine
en module gebruikt i.p.v bijvoorbeeld een JLC
platine of een A Lange & Sohne, ze zitten
allemaal in de Richemont groep, maar misschien
krijgen ze die ETA platine voor een prikkie, omdat
ze al zoveel afnemen van Oom Hayek ? al die
complicaties bij elkaar in één klokje is inderdaad
wel een hoogstandje,
staat wel een vreemde complicatie bij in de
beschrijving, een kwartier en minuten repetitie
zet er dan de uren ook bij, of noem het gewoon een
minute repeater
en de platine zelf , zal wel niet meer te zien
zijn , met zoveel complicaties.

wat zou een servicebeurtje kosten bij IWC voor
zo’n model, 2000 euro ?
Ik hou 't zelf maar bij IWC horloges met time
only, passen beter in het budget en
onderhoudsvriendelijk.

groet, André

Andre ik blijf het ook vreemd vinden, maar het is nu eenmaal zo.
Toch de meeste mensen ( dealers al helemaal niet ) wisten niet dat Patek Phillipe tot een aantal jaar geleden ( iets van 3 jaar ) zelfs geen eigen chronograaf uurwerken maakten, die werden ingekocht bij Nouvelle Lemania. ( nu waren zijn wel exclusief afnemer van dat kaliber, maar toch…)
Zowel PP als IWC zijn hard opweg om dat soort dingen wel inhouse te gaan doen.

En Audemars Piquet maakt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik van het JLC caliber 889 . Deze zitten oa in de RO.