IWC veertrommel / opwinden veer

Na de restauratie van een torenuurwerk, het opknappen van een dertigtal klokken heb ik de euvele moed gehad om met horloges te starten. Als eerste -zoals gebruikelijk- een oud familie zakhorloge gedemonteerd en in elkaar gezet als oefening. Daarna een Chinese-kloon IWC herenhorloge en nu wat moeilijker: een dames horloge met een Longines kaliber 13.15V.

Nu stuit ik op een onduidelijke constructie voor mij: een veertonnetje ZONDER nokje om de opgewonden veer tegen te houden, en een S-vormig gebogen veer ipv standaard centrisch gebogen

Vraag 1: wordt de veer op wrijving tegen de buitenrand van de trommel tegengehouden of mis ik iets?

Vraag 2: moeten de buitenste windingen inderdaad tegen de normale draairiichting opgewonden worden (dus starten met de binnenste windingen)

Ik bezit nog geen verenwinder voor horloges dus hij wordt voorzichtig over de rand ingebogen startend met de buitenste windingen. Ik vermoed dat jullie op deze eerste post van mij een antwoord hebben?!

Na div. Emails over een mogelijke constructie (slipveer zoals bij automatische horloges), wilde ik toch even laten weten wat de oplossing is:

een kleine pennetje ingelast op het uiteinde van de veer met 2 uitstekende eindjes. Deze passen in gaten in het deksel / bodemplaat van de veertrommel en houden de veer vast (zie foto’s).Mogelijk een bijzondere oplossing van Longines maar in ieder geval niet direct ontdekt omdat het relatief klein is.

de veer met uitstekende eindjes van een gelast pennetje bij de “weerhaak”

extra uitsparing in deksel voor een pennetje op 8 uur

Mijn excuses voor de verkeerde titel van deze draad: het had moeten zijn
"Longines veertrommel / opwinden veer"
maar dat is zo-te-zien niet meer te veranderen. De constructie was dus zeker niet van de IWC-kloon :x:X maar van origineel Longines