Dat inderdaad. Inhouse zegt niets over kwalitiet, maar het wordt tegenwoordig wel vaak als kwaliteitsargument opgevoerd.
Het is prima dat IWC ETA uurwerken (uitgebreid) modificeert, maar ik vind het raar dat dan de term âin-houseâ gebruikt wordt door het bedrijf, wat in essentie niet klopt. Het basisuurwerk is niet door IWC ontworpen. Daarnaast wordt er, zoals wel vaker bij IWC, een flinke premium gevraagd voor horloges met de genoemde âin-houseâ uurwerken. Zoals @RLC al aangaf zit IWC al erg hoog met hun prijzen, aangezien de meeste van hun horloges vrij gemiddeld afgewerkte horloges zijn met gemodificeerde ETA uurwerken. Nu misbruiken ze ook nog de term âin-houseâ om nĂłg meer geld te kunnen vragen.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat IWC de term âin-houseâ gebruikt cq misbruikt om meer geld te kunnen vragen voor hun sowieso al stevig aan de prijs zijnde horloges.
Ze kopen gewoon ETA calibers met een âeigenâ rotor er op.
Ze verzinnen een type aanduiding en noemen het inhouseâŠ
Dat is precies wat ik bedoel. Want meer âkwaliteitâ is meer geld kunnen vragen.
Gotcha.
Ben ik het inderdaad wel mee eens. Overigens zie ik zelf niet per definitie de meerwaarde van inhouse, maar dat is weer een volgende discussie.
Het verschil zit denk ik in ontwerp en productie. Iets mag in-house heten wanneer de productie volledig in dezelfde fabriek wordt gedaan. Voor wat dat waard is uiteraard.
Overigens valt die premium die je betaalt wel mee. In geval van de Spitfire is dat bijvoorbeeld EUR 200.
Er zijn in de wereld natuurlijk weinig uurwerken die niet gebaseerd zijn op andere ontwerpen. Dus de discussie âheeft in-house meerwaardeâ is natuurlijk een relevante.
Precies, dat is een andere discussie. Het gaat er hier om dat IWC de term âin-houseâ nogal oprekt om er financieel gewin uit te kunnen halen.
Ok dat wist ik niet. In mijn beleving is inhouse ontwerp+productie. Als bijvoorbeeld IWC eta klonen in eigen fabriek maakt dan vind ik dat geen inhouse, maar kennelijk kun je daar dus verschillend over denken.
Dat denk ik.
Maar nogmaals: er zullen weinig uurwerken zijn die niet gebaseerd zijn op bestaande ontwerpen.
Een bekend voorbeeld is het Alpha uurwerk van Nomos. Dat is letterlijk een één op één Peseux, maar helemaal bij Nomos vervaardigd.
Seiko noemt men ook in house maar de onderdelen komen uit diverse fabrieken van het concern. Klinkt ook logisch, een glasgieterij naast hairspring-fabricage op dezelfde lokatie, niet waarschijnlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn veel voorbeelden te noemen van uurwerken die écht in-house zijn.
- Heuer 01
- Heuer 02
- Seiko 7S26
- Seiko 4R36
- Seiko 6R15
- Seiko 6R35
- Seiko 8L35
- Seiko 9R65
- Breitling B01
- Tudor MT5621
- Tudor MT5612
- Tudor MT5402
- Yema MBP1000
- Cartier âManifacture Cartier, MCâ uurwerken
- Omega Co-Axial uurwerken (de meeste)
Etc. Etc.
Oh?
Denk je dat ze alle onderdelen zelf gaan maken als het OTS ingekocht kan worden ?
Ze kopen de calibers kant en klaar en in het beste geval schroeven ze zelf het rotortje erop, als het al niet voorgemonteerd geleverd wordtâŠ
Elke cent telt namelijk.
Je bent geflest, sorry
Aan dit soort uurwerken zitten inderdaad veel meer eigen ontwerpkeuzes vast. Maar in hoeverre leunen deze op technologie die door andere merken ontwikkeld is? En waar ligt dan de grens. Ik denk dat het een definitiekwestie is uiteindelijk vanaf welk âmomentâ je iets in-house mag noemen.
Ik weet dat je heel graag wilt dat ik op je reageer. Bij deze dan. Je wilt ook heel graag dat ik een vervelend gevoel krijg door wat je zegt. Er staat kennelijk wat jou betreft nog een rekening open. Maar je praat zoals gewoonlijk nonsense en het raakt me niet in het geringste. Dit is direct de laatste keer dat ik in deze discussie op je reageer by the way.

Ik denk dat het een definitiekwestie is uiteindelijk vanaf welk âmomentâ je iets in-house mag noemen.
Beetje vergelijkbaar met t âMade in swissâ verhaal waarbij de een iets meer Zwitsers is dan de ander
Het. Is. Geen. In. House. Punt.
Er staat kennelijk wat jou betreft nog een rekening open
??? Serieus ???
Fratello moet zich de ogen uit de kop schamen.
âBeneath the rotor, through the four cut-outs, itâs true that there is little other than anticipatedly good-quality finishing to get excited about. But the design of the rotor is simultaneously elegant and industrial and seemsâ
Serieus, Hodinkee zegt er zo mogelijk nog minder over. Als er een nieuw uurwerk wordt gemaakt wil ik op zân minst het volgende zien:
Gewoon even informatief. Ik bedoel serieus, nou heeft de hele wereld zitten zeiken dat IWC gewoon re-badged ETA gebruikt, lanceren ze een uurwerk, en dan is het enige wat de heren journalisten roepen dat âde rotor wel elegant isâ?
Het is een godsliederlijke schande. Horlogejournalistiek is net als veel motor-journalistiek gewoon een luie business waar gasten gewoon platte advertorials schrijven. Man man man man man.
Wat ik er van kan zeggen is dat de klassieke bicompax Portugieser altijd mooi is, maar in mijn optiek te duur. Of er een 7750 of een IWC calibre 69xxx in zit boeit me totaal niet, wat ik wil weten is welk uurwerk nu eigenlijk beter is, voordat ik daar iets van roep.
Ik zit dus te wachten op de eerste techneut die een verhandeling schrijft over de voor- danwel nadelen van het uurwerk.

bicompax
Compax. Bi-compax heeft 4 registers. De hele wereld maakt die fout hoor. Uni-compax heeft er twee.