De productie van Nomos is zo’n 20.000 horloges per jaar.
Maken ze elk onderdeel zelf of kopen ze ze in ?
Hoeveel personen heb je nodig voor de montage?
Hoeveel personen heb je nodig voor de productie ?
Wat zijn de kosten per horloge?
In deze uitgeknepen markt is het vooral schaamteloze in- en verkoop met een dikke laag marketingsaus erover…
Zoveel mogelijk ‘Swiss made’, zoveel mogelijk ‘inhouse’, zoveel mogelijk ‘ambachtelijk’, zoveel mogelijk ‘heritage’…
Samengevat, zoveel mogelijk ‘marketing’.
Ah. Wat geleerd. Ik denk bij Bi altijd aan twee. Dames. Die me er wel een keer bij kunnen hebben. Maar da’s off topic. Hoe dan ook, dank!
Al die vragen interesseren mij geen bal, eerlijk gezegd.
Zijn de onderdelen goed?
Hoe is de service, en wat zijn de kosten?
Is het horloge mooi?
Zijn de specificaties van dien aard dat ik het kan dragen tijdens het niezen?
Wie wat doet en hoeveel tijd het kost is ondergeschikt aan de kwaliteit en schoonheid van het ontwerp. Dus je hebt wel weer gelijk wanneer je zegt dat de hele “ambachts-kermis” een marketingmachine is.
Ik gaf met het Nomos fimpje alleen aan dat ze iets wezenlijks zeggen over hun uurwerk.
Ik denk dat de “wat is beter: in-house of ingekocht?” discussie hier niet per se relevant is. De focus is wat mij betreft dat IWC de term “in-house” op z’n minst nogal oprekt om er onder andere financieel gewin uit te halen.
Ik denk dat je de meeste, zo niet alle reacties van @SybrenAnne met een zekere ironie moet interpreteren. Het lijkt me sterk dat hij het motief heeft om je persoonlijk te raken.
In mijn ogen is het ook geen super relevante discussie. Net als “swiss made”. Daar is tenminste een definitie van. Volgens mij is in-house niets meer dan een mening/label.
Zonder algemeen (door de merken) geaccepteerde definitie kan je discussieren wat je wilt.
Daar kan ik wel wat mee. Maar toch zijn er zoveel grijstinten, dat we nooit een echte grens kunnen trekken rondom deze term.
Je noemt bijvoorbeeld de co-axiale Omega uurwerken. Wat ze vooral onderscheidt is het co-axiale element. Niet ontwikkeld of uitgevonden door Omega.
Ook Rolex noemen we meestal in-house. Terwijl ze in beginsel hun uurwerkleverancier hebben ingelijfd.
Overigens is de term in-house zeker een middel om je product te marketen. Daar ga ik volledig met je mee. De horlogemarkt is, net als de biermarkt, voor zeker 90% marketing sowieso.
Dat hoeft niet zo te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de uurwerken van Seiko. Stel dat je je Grand Seiko Spring Drive laat onderhouden, dan moet hij (nu nog) naar Japan, echter wordt er dan een vaste, mijns inziens relatief lage, prijs gehanteerd voor het onderhoud en het daarbij geïncludeerde polijsten.
Dat klopt, maar op die wijze kun je alle uurwerken die gebruik maken van bijvoorbeeld een Breguet hairspring of een zwanenhals microregulator per definitie afdoen als zijnde niet in-house.
Het design, de ontwikkeling en de productie van het uurwerk door het merk. In het geval van IWC is van ieder van de genoemde drie punten deels ETA verantwoordelijk.
Design en ontwikkeling deels, maar productie en assemblage dus niet (tenzij je ze daarin niet gelooft, maar de fabriek is voor velen gewoon toegankelijk).
IWC 32110 = ETA 2892 Bewering die totaal niet klopt! Heb net de technische tekening bekeken en de onderdeel nummers, enigste onderdeel dat hetzelfde nummer dan een 2892 heeft is het veertje van het shock systeem . Verder allemaal nieuwe nummers, zelfs de lagerstenen zijn anders.
Van de 69370 kan ik nog geen technische info opvragen, maar qua opbouw zijn deze uurwerken ook duidelijk anders dan een 7750.
Zo, die discussie vliegt weer alle kanten op.
Ik heb een ETA7750 gehad en nu dit IWC “in house” uurwerk.
Voor mij zijn er twee voordelen:
Deze IWC heeft een column wheel, wat meerdere voordelen heeft. Wat mij betreft is dit een grote modificatie, ook al willen sommige negatievelingen alles graag platslaan tot “marketing onzin”.
En deze maakt, in tegenstelling tot de ETA, geen hoorbare en voelbare “slingerbeweging” bij het opwinden.
Hiernaast ben ik er blij mee dat deze IWC relatief dun is voor een chrono: 13mm. Veel ETA horloges zijn 14 of 15mm.