J. Missiaen

Was van de grootvader van mijn vrouw maar het merk zegt me niets. Kan iemand van jullie me hier iets over vertellen?

7 likes

Het is imho een Vulcain horloge met de naam van een bedrijf op de wijzerplaat.
Achter dit linkje vind je de site van Vulcain waar ook wat historische gegevens staan.
Google maar eens op Vulcain pocketwatch bij afbeeldingen dan komen er wel wat te voorschijn.
Ik vermoed dat jouw exemplaar uit het 2e kwart van de vorige eeuw stamt.

Btw. Een mooi exemplaar van een mi goed merk wat de meeste kennen van de cricket een horloge met een alarm/wekker. (plaatje van het net)

7 likes

Mooi exemplaar :ok_hand: de naam op de wijzerplaat is wss van de juwelier die het heeft verkocht.
Kwalitatief goed uurwerk uit begin vorige eeuw denk ik.

Ga vooral lekker googelen (op J missiaen Bruxelles). Je komt heel wat verwijzingen tegen naar de Belgische horlogemaker Jean Missiaen. Meestal wordt verwezen naar Brussel, maar zag ook al een link naar Antwerpen. Juwelierszaak met meerdere filialen? Mogelijk luxe juwelier? Vaak mooie horloges :slight_smile: Succes!

2 likes

Ik ken een Jonas Missiean,als ik hem was zou ik dit zakhorloge willen :grinning:

1 like

Jonas zal verder moeten zoeken :grimacing:
Ik probeer al jaren de verzameling uit te dunnen maar er komt alleen maar bij en gaat niets af. En dan deze die van de familie komt EN nog (redelijk) tijd houdt . . . .

Dank voor jullie reacties. Ik ben wat wijzer geworden (en dar gaat het toch allemaal om)
Of dit nu een Antwerpse of een Brusselse Missiaen is weet ik niet maar ik zoek verder.
Ik heb gezien dat er een redelijk grote “pasring” is gebruikt dus het lijkt er inderdaad op dat juwelier Missiaen een Vulcain uurwerk in een eigen case heeft verwerkt.
Deze zomer hoop ik weer in Le Locle te zijn dus ik ga eens kijken of dat nog bestaat en of ze me verder kunnen helpen bij Vulcain. En zo’n Cricket met GMT is ook niet mis dus wie weet

1 like

Nou denk ik dat hij er niet zo op zit te wachten :grin: