Jaaroverzicht 2018

bassie

Het is weer december! :evergreen_tree::snowflake::snowman_with_snow::fireworks:

Tijd voor de witte baardmannen, voor de open haard, nog even nagenieten van het bokbier, gezellig bij de schoonfamilie op bezoek (:wink:), de eindejaarsuitkering voor sommige gelukkigen…En natuurlijk tijd voor lijstjes, heel veel lijstjes: verlanglijstjes, top2000 lijstjes, boodschappenlijstjes en natuurlijk jaaroverzichten in alle soorten en maten.

Voor mij was 2018 het jaar dat het horlogevirus er stevig inhakte. Tijdens de zomer besloot ik toe te geven aan het virus en mijn eerste vintage horloge te kopen: de Longines 8490 (thanks @Tudor13 voor de introductie). Ik weet niet of deze ooit weg gaat; het blijft echt een tijdloze schoonheid.
Daarna begon de sneeuwbal te rollen en hield niet meer op. Mijn geinige jaren '70 Tourist (@Magni80). Geen top uurwerk, geen top merk, maar wel op en top '70 en het bewijst voor mij dat je voor een paar tientjes echt ontzettend kunt genieten van een horloge.
Iets meer geld en veel meer kwaliteit kocht ik met de Seiko Alpinist. Wat een prachtig horloge blijft dit. Op de huidige band op onderstaande foto vind ik hem iets minder, maar met mijn donker/tabaksbruine Colareb :heart_eyes:. Hij wordt ook niet meer gemaakt, dus ik ben blij dat ik er een heb!
Vervolgens impuls aankoopje gedaan. De Bullova Accutron (via @Lempke). Altijd al een Hummer willen hebben. En voor een klein bedrag lag ie op de deurmat te zoemen met een mooie aftermarket Hirsch Bullova band erop!
En tot slot: mijn knaller van het jaar…de Tollet chronograaf uit de jaren '40 (via @septentrio). Het horloge is van buiten al prachtig, maar van binnen tikt een net gereviseerd prachtig Venus 175 kolomwiel uurwerk.

Hierbij mijn jaaroverzicht in beeld. Mijn variant met een poging tot het creëren van een mooie winterse gloed (flitser leeg en tijd op, dus helaas was het geen 10:10 uur). En zoals jullie zien is de cirkel nog lang niet rond!

Kom maar op met jullie jaaroverzichten!
eunuh…veel sterkte gewenst aan alle opperflipperaars hier op het forum (ik wil graag alle incommings en exen erbij hebben :wink:)

31 likes

Begin dit jaar in de horlogehobby gerold, en veel gekocht en verkocht. Zal om het kort te houden alleen de blijvertjes laten zien. (De Holland Diving vond ik bij mijn vader op zolder, ligt al 4 maanden ter reparatie bij de horlogemaker ).


En een Skx007 incoming :slight_smile: Nog niet helemaal zeker wat er volgend jaar bij gaat komen, maar ik gok op een vintage Glycine Airman, en heel misschien een vintage Speedmaster :slight_smile:

17 likes

Dit jaar niets voor mezelf gekocht, ik heb enkel een kameraad bijgestaan bij de aankoop van zijn Aqua Terra.
Vorig jaar ook al niets. Ik ben goed bezig om me aan het plan te houden om slechts elke 5 jaar iets moois te kopen. :relieved:

Staat in schril contrast met de flipperaars hier, ik weet het.

7 likes

Een 8409 blijft prachtig :star_struck:
Soms wel eens spijt dat ik mijn exemplaar verkocht hebben, maar een beetje overbodig naast mijn Pie Pan… Keuzes :thinking:

2 likes

Nou dan wordt het wel een hoop werk :joy: Ik gok een slordige 100 stuks

1 like

Was onder anderen speciaal aan jou gericht ja. Omdat je zo snel reageert, mag je het bij de hoogte/dieptepunten houden :wink:

2 likes

Ik zit nu in de trein maar als ik thuis ben zal ik wel e.a. posten. Voor mij is er 1 absoluut hoogtepunt geweest dit jaar, de golden tuna. De rest volgt op gepaste afstand ondanks dat ik veel veel van m’n wishlist heb kunnen afstrepen en de andere ook mooie horloges zijn.

5 likes

Nee joh! Door de goude accenten al een heel ander horloge, maar inderdaad wel dressy net als je andere 2. Een van de eyeopeners voor mij is wel dat banden echt het verschil kunnen maken. Gewoon een mooie bruine velours band op de longines en je hebt een heel ander horloge!
Ik vond mijn longines ook prachtig op bruin, maar kleurde niet zo mooi bij 3/4 van mijn garderobe. Nu donkerblauw met gouden gesp en Klaar is Kees.

Ps: hopelijk kan de oude duiker van je vader nog nieuw leven in geblazen worden!

1 like

Wat een onhelooflijke bonk!
Zijn deze niet van titanium?
Prachtige combi met goud. Ik ben (nog) niet zo van het goud, maar gecombineerd met veel zwart is het wel mooi!

1 like

Yep, titanium kast met een titanium nitride coating. Dat is een harde coating en vandaar de gouden kleur, hij is niet gold plated.

1 like

Het voornemen dit jaar was afbouwen.
Hahahahahahahahahahahahahah :joy::sob:

Begin van het jaar afscheid genomen van:

  • Orient Mako pepsi
  • Seiko 5 50th anniversary srp435
  • Seiko monster mod
  • bulova moon watch
  • Seiko Padi turtle

So far so good. Hier stond 1geplande aanwinst tegenover…

  • Grand Seiko Quartz SBGX047

Gedurende het jaar gevolgd door ongeplande…

  • Philip Watch (via ruil)
  • Casio full metal square
  • verdwaalde rus met paardenhoofd
  • Seiko solar golden tuna
  • Seiko orange monster
  • Seiko vintage quarz
  • Marathon Navigator
  • Welder
  • Casio Darwin institute (nog onderweg)

Ik ga mij aanmelden bij jellinek… :thinking:

Te koop staan:

Mogelijk gaan er nog 2 van de verzameling in de verkoop.

5 likes

Hoe groot is die? Ik heb trouwens gisteren toch de gok gewaagd en een SKX 007 aangeschaft :slight_smile:

3 likes

Ja is inderdaad een ander horloge, maar ook wéér een dresser. Ik had na verloop van tijd 4 of 5 dressers en geen één duiker of chronograaf. Vandaar de keuze gemaakt.

Ik hoop het ook. Moet een nieuwe elektroblok in, maar onderdelen schijnen moeilijk verkrijgbaar te zijn. Geduld hebben maar.

1 like

Hij is 49mm. :sweat_smile: Welcome to the dark side bij de Seiko club :sunglasses:

2 likes

Haha en dan maak ik me zorgen over 42mm :sweat_smile:
Thanks, zal naast mijn Connie wel een Beauty- and the beast- effect hebben :grin:

1 like

Dat je spaarvarken nog heel is!

2 likes

Nou, heeft inderdaad aardig centen gekost.
Maak mezelf altijd maar wijs dat deze exemplaren tot wel de waarde behouden. :stuck_out_tongue:

3 likes

Ik zal es meedoen in volgorde van aankoop.

Een Flieger:

Twee vintage dress/sport horloges:


En een GS:

De SKX die ik verkocht en toch weer kocht neem ik even niet mee. :slight_smile:

15 likes

hier moet je me even visueel bij te hulp schieten :face_with_raised_eyebrow::joy:

verder: prachtige opsomming van je plan en uiteindelijke uitvoering :wink:

Prachtige combi!
Ik ben wel voorstander van een beetje kleur in de horlogewereld. Niet van het niveau “stijltje”, maar er tegenaan schurken mag van mij best! Alhoewel ik daar zelf ook wel eens mee in de mist ben gegaan door mijn Longines op een veel te hippe Nato te zetten :nauseated_face::see_no_evil:.

1 like