Jaarpendule

Na heel veel technische problemen heb ik deze jaarpendule aan de praat gekregen
Dit type zie Ik nergens op Internet
Is gemaakt in Duitsland ergens in de Jaren 50 denk ik
Kent iemand of heeft iemand deze klok?

1 like

Ik heb er geen, maar je ziet ze vaak voorbijkomen in de baai.
Deze bijvoorbeeld http://www.ebay.de/itm/Hochwertige-kl-mechanische-Drehpendeluhr-Jahresuhr-Tischuhr-Uhr-Olympic-60er-/400885929937

Deze is wel mooi inderdaad. Ik heb boven nog een “kern” jaarpendule staan.

Beste Maurits,
Ik weet dat er diversen op Internet staan,
Maar in deze uitvoering niet.
Ik kan me niet voorstellen dat er hier maar 1 van is gemaakt.
Het is een KOMA klok.
Een ramp om af te stellen en lopend te houden.

Ook enkele jaren geleden een ‘Koma’ jaarpendule (ander model) geserviced:

De afstelling luistert inderdaad nogal nauw.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik had een paar jaar geleden op marktplaats een kleine Kundo jaarklok gekocht om eens aan te prutsen.

Ik heb hem zowaar goed aan het lopen gekregen, de klok bleek achteraf te zijn voorzien van een verkeerde torsieveer en gewicht.

Ik heb laatst ook mijn eerste klok geserviced, een Jaeger LeCoultre (in dit geval LeCoultre voor de Amerikaanse markt) voor een paar tientjes. Het heeft een 19 Ligne 8 dagen uurwerk, in essentie lijkt het sterk op een ankergang zakhorlogeuurwerk maar met meer hoogte.

Jaeger LeCoultre table clock 8 days

Jaeger LeCoultre table clock 8 days

Jaeger LeCoultre table clock 8 days

7 likes

Ik heb er ook een nieuwe torsie spiraal ingezet
0.89 mm dik
Was niet op tijd te krijgen
Liep 20 minuten per uur voor
De enige manier was om dunner te schuren tot ca 0.80 mm
Daardoor wordt de zwaai groter en ging hij langzamer Lopen
Fijn afregelen daarna met de gewichten

Een 8 dagen uurwerk is van een heel andere orde en constructie dan een 400 dagen pendule

Dat klopt! Ik ben er alleen stiekem wel trots op dat ik deze klok weer gangbaar heb gekregen.

Ja klopt, voor een Koma wordt een torsieveer van 0,089 aangegeven.

Beste,
Ik heb een week geleden Koma jaar pendule gekocht.
Stelschroef ontbrak, bij gemaakt.
Torsieveer was maar een klein stukje van, bij Horlovar in Amerika besteld, is nog niet binnen.
Onderste deel van torsieveer ophanging ontbrak, bij gemaakt.
Als hij klaar is stuur ik wel een bericht.

1 like

Verleden jaar deze Koma miniatur 65 op Marktplaats gevonden.
Gereinigd, ophangveer vervangen en diverse instellingen nagelopen.
Loopt nu inmiddels al vele maanden uiterst correct.

Hallo, Ik lees net jouw verslag en wil je graag een tip geven voor de volgende keer als je weer een jaarwerk wilt repareren.
De torsiespiraal waar je het over hebt is in feite een pendeleder of suspension unit.
Dit onderdeel is inderdaad super dun en moet voorzichtig worden bewerkt.
Het is weliswaar gelukt door het met schuurpapier dunner te maken,maar dat is niet zoals het in feite dient te gebeuren.
Om het dunner te maken wordt met een rond stuk metaal, dat kan een behoorlijke dikke schroevendraaier zijn, of met een metalen rol. Wat ook goed werkt is een van de wieltjes die aan de slijp-rol zit om schroevendraaiers weer in orde te krijgen.
Je walst als het ware het metaal platter, waardoor het dunner wordt, Door dit walsen wordt het metaallint tevens wat breder waardoor de torsieslag ook iets wordt veranderd.
Zelf gebruik ik voor dit soort klusjes een dikke pincet die een behoorlijke ronding heeft en druk dit op het lint en schuif dan heen en weer, af en toe het lint omdraaien ook om het weer goed recht te krijgen.
Het totaal gewicht blijft dan het zelfde.
Denk er wel om dat je niet teveel het metaal dunner walst, herstellen is bijna niet te doen.

Ik vergeet een foto erbij te doen.
Hierbij alsnog.

1 like

Beste,heb er een 3 tal van,zeer mooie maar lopen niet…

Apollo 1, ik zag dat jij drie (niet werkende) exemplaren van Koma Miniatur 65 in bezit hebt. Vertel er iets over en laat desnoods een afbeelding zien. Mogelijk heb ik interesse.

Met vriendelijke groet,

Adiobs.

Apollo1, wat is de prijs van Koma Miniatur 65? Moet natuurlijk (op de ophangveer na) echt helemaal compleet zijn. Kan er ook een foto bij?
Groetjes, Adiobs.

Wij hebben een jaarpendule via een erfenis verkregen. Deze heeft (voor zover ik weet, stil in de kast in de huiskamer gestaan) Het lijkt ons mooi om deze lopend te krijgen.

Kunt u deze werkend krijgen?

Tja, op zich is dat zeker te doen. In het verleden heb ik wel jaar pendules gerestaureerd maar dit soort uurwerken is niet direct mijn interesse.
Ik ben echter meer bezig met zakhorloges, polshorloges en bijzondere uurwerken die mijn interesse hebben.
Ik heb in dit topic gelezen dat er een aantal leden zijn die deze uurwerken hebben gerepareerd, mogelijk dat er een lid interesse heeft om u hiermee van dienst te zijn.
Ik heb nog wel een aantal verschillende in dikte torsiespiralen resp. pendeleders of suspension units in voorraad indien er nog een nodig is. Deze spiralen zijn moeilijk te vinden.
Dus als er iemand deze reparatie wilt uitvoeren en een spiraal nodig heeft, dan heb ik nog een aantal liggen.
Succes met de reparatie.
vinwat