Jaartal?nr 5293-23

Welkom op het forum!

Jaartal…?
Ik ben van '67.

"De eerste modellen van Pontiac hadden geen nummer op de buitenkant staan. Al snel komen er de achterkant van de horloges twee nummers te staan. Een model nummer en een serie nummer.
Pas vanaf halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond onderstaande nummering.

Het serienummer was bij Pontiac een doorlopend nummer. Als er 100 horloges van een bepaald model gemaakt werden kregen die de nummers xxxxx00 tot xxxxx99.

Via het serie nummer is dus geen productie datum te bepalen. Serie nummer is ook niet altijd aanwezig.
Bij Pontiac stond het modelnummer altijd op de bodem van de kast, bij de zakhorloges op de binnenkant. Waarschijnlijk hebben ze voor de model nummers twee systemen gehanteerd. Het latere modelnummer bestaat uit 5 nummers en is
een code voor o.a. het metaal, de kalibergrootte en waterdichtheid.

Een model nummer, bijvoorbeeld 84902 (in dit geval een Simpatico) heeft de volgende betekenis:
84 staat voor stalen kast en handopwinding 902 is een volgnummer, maar niet chronologisch.

Het eerste getal heeft de volgende betekenis:
1 - verguld en verchroomd (onedel) metaal dameshorloge
2 - verchroomd en verguld (onedel) metaal of bronzen herenhorloge
4 - staal gecombineerd met goud
6 - goud
8 - roest vrij staal
De oneven nummers zijn steeds de dames horloges, de even modellen zijn voor de heren.
Dan kwam een cijfer voor de maat van het kaliber. Bijv. 22 was 10,5 ligne, 24 was 11,5 ligne.

Het derde cijfer kon een indicatie voor waterdicht of een speciale functie zijn maar meestal waren de laatste drie getallen de volgnummers van het modelnummer."

Bron: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf&ved=2ahUKEwiX0OfjxNbpAhWENOwKHYSGD7kQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2EslFfR2LFv0nbJOaScCwJ

(PDF met veel informatie) :wink::+1:

5 likes

1984 hier, welkom!

4 likes

daarvoor

1 like

wat zou de waarde kunnen zijn van dit horloge?

De goudprijs is in ieder geval gestegen de afgelopen twee jaar, mits het goud is natuurlijk.

1 like

5293-20 staat er achterop

met goudmerk in de band

Ik denk 2x de helft

1 like

Das vrij positief, ben ik bang

1 like

simpele ziel

Mag ik je even wijzen op de regels hier?

Hier kan je vragen stellen over je horloge. Wij zijn echter geen taxatie-forum.
Vragen over type, oorsprong, de techniek en of het horloge echt is kunnen hier wél worden gesteld.

3 likes

20 woorden in 2 jaar waarvan er 2 meteen beledigend zijn.

Super bijdrage!

1 like