Mijn grootvader is recent overleden en heeft een horloge nagelaten. Omdat dit een van de weinige dingen is die ik nog van hem heb ben ik benieuwd naar het jaartal dat deze gemaakt is…
Ik hoop dat iemand van jullie mij misschien kan helpen aan de hand van de informatie of serienummer.
Dit weet ik ervan:
Bovenaan staat: Pontiac nageur, 3 sterren. De P van pontiac strekt zich uit over het woord
Onderaan boven de 6 staat antimagnetique vermeld
(Ik neem dus aan dat het een nageur antimagnetique is maar er staat geen chronometer op, terwijl op internet staat dat dit wel het geval zou moeten zijn.)
Op de achterkant staat bovenaar weer Pontiac en daaronder Fond acier inoxydable
Serienummers vanachter onderaan: eerst: 11029 en daaronder: 167227
De behuizing lijkt me van messing gemaakt te zijn met aan de achterkant roestvrij staal.
Hij droeg deze altijd en heeft ze al heel jong gekregen dus ze zal zo’n 65-70jaar oud zijn schat ik.
Ik hoop echt dat iemand van jullie me kan helpen aangezien ik op internet niets vind en ik hier wel heel nieuwsgierig naar ben !
Aan de kastvorm te zien schat ik 'm tussen 1945-1950, het vervelende is dat het moeilijk is om hem exact te dateren daar veel fabrikanten daar indertijd niet veel voor hadden geregeld.
Mocht je een macrofoto van het uurwerkje kunnen plaatsen dan zou evt. verder gezocht kunnen worden op de site van Rafft maar ook dan zal het een schatting blijven.
Vwb. het merk Pontiac en een uitleg over de ‘sterren’ staat er een klein stukje op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pontiac_(horloge)
Alvast bedankt voor de reacties! Dan is de horloge blijkbaar jonger dan we dachten… Is er ook geen mogelijkheid om ze via de serienummer te dateren?
En ja, ik had het stukje op wikipedia al gelezen, zo kwam ik bij de "Pontiac Nageur Antimagnetique: Een waterdicht model voorzien van chronograaf en antimagnetisch uurwerk."
Buiten het feit dat dit horloge dan geen chronograaf heeft…
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk daar de meeste fabrikanten het niet bijhielden.
De enige mogelijkheid is dmv. het uurwerkje en ranfft.de zoals ik al aangaf.