Jacot tool

Zo eentje… je moet echt geluk hebben. Volledige set, geen boog nodig. Heb enkel pivotvijl moeten aanschaffen.

Je kan altijd een nieuwe balansas plaatsen… zit misschien zelfs bij Ronda in het assortiment of via balansstaf.com of zelf eentje draaien op draaibank?

1 like

Nu correcte site:

Niet voor 1570 maar er zijn volgens service guide 2 staffen afhankelijk van de collet maar voor nu laat ik het denk ik maar even zo ik leer liever nog even verder met plaatsen van staf zodat ik er echt goed in ben alvorens het hier op te proberen en dan veel geld aan nieuwe balans kwijt te zijn omdat het mislukte. Ga ook op zoek naar goede jacot om dat te leren,want dat staat hoog op m’n lijstje.

1 like

Jacob tool is op zijn Nederlands : tappen polijstbank

Balansstaf heet balans-as

3 likes

Dankje probeer op het Nederlands te letten hahaha goed om te weten!

1 like

Je kunt een tap redelijk veilig wat verbeteren door hem te polijsten met wat diamantine ultrafijn gemengd met dikke olie (HP1300 of D5) op een afgeplat pennehoutje onder de microscoop. Losjes uit de hand gaat prima, niet veel kracht zetten, laat de polijst pasta zijn werk doen, regelmaat voortgaan controleren en niet vergeten het weer heel goed schoon te maken. Ik doe dit eerst met rodico, daarna poedel ik de balans in mijn benzine potje met een fijne zachte kwast en dan in een klein korfje in de schoonmaak machine.
Deze methode is voor een “beginner” veiliger en veel gecontroleerder dan met een Jacot polijst gereedschap of een pivofix.

6 likes