Jacot tool

Ik weet dat deze misschien in gezocht moet maar verwacht toch meer reactie hier dan daar.

Ik zoek iemand die ervaring heeft met een jacot Tool om mijn balans van mijn Rolex op te lappen. Bij het demonteren zag ik dat 1 van de dekstenen een dimpel heeft maar kan aan de balans zelf niet perse zien dat de as afgeplat is. Ik kan de deksteen vervangen en hopen dat het alleen de steen is maar vaak is dat niet het geval.

Dus iemand die weet hoe die met een jacot tool om moet gaan?

2 likes

Als de pivot afgeplat is, dan heb je - voor zover ik weet - geen jacot nodig, maar deze:

Met een jacot maak je de zijkanten van de pivots terug netjes glad voor minimale wrijving - polijsten maar dan zonder materiaal weg te nemen.

Als je in de deksteen een putje ziet dan zou ik die sowieso wel willen vervangen inderdaad.

Of, zoals in het boek dat ik aan het lezen ben - “grinding and polishing the cap stone”. Het idee dat dit ooit effectief gedaan werd. :sweat_smile:

3 likes

Ik wilde het net schrijven, dit lijkt me een betere tool.

Oké is dit een redelijke foolproof tool? Aangezien die balans voor een rolex 1570 echt schreeuwend duur is :smiling_face_with_tear: en ik me niet heel veel wil en kan veroorloven qua opkloten hahaha, de platine is al een hele opgave die al duur genoeg is als het fout zou gaan :joy:

1 like

Je hebt niet veel geluk met die Rollie of wel? :rofl:
Uhm ja foolproof, alles met beleid zou ik zeggen en wel even de veiligheidsrol (plateau) verwijderen.

Maar heeft hij niet gewoon drooggelopen en is alleen de steen aangetast?


Oordeel zelf maar ik heb geen idee vind heel moeilijk te zien.

Voor zo ver ik kan beoordelen onder de microscoop ogen de eindes niet heel afgevlakt

1 like

Nee want zo zag het 3e rad er uit, ook hier twijfel ik of het de steen heeft aangetast.

Net boven de pinion is het compleet weg gesleten maar de steen lijkt onder de microscoop glad en gewoon rond.

1 like

Dat zou ik zo van de foto ook niet kunnen zien, denk dat je wat meer vergroting nodig hebt.
En advies van een meer ervaren sleutelaar dan ik :rofl:

Als je dat derde rad wilt slijpen/polijsten dan zal je ook een krappere steen moeten zetten ben ik bang…

Nee dat derde rad vervang ik gewoon die kosten relatief geen drol tov balans, op deze manier kan ik misschien nog beter de staf verwisselen want zit ook wat schade op de zijkanten, en een staf is ook goedkoper dan nieuwe balans maar dan loop je wel weer risico met de veer. Dillema dillema

1 like

Heb je al geprobeerd hoe hij loopt met de nieuwe deksteen en verse olie. Stand wijzwrplaat boven en wijzerplaat onder.
Wat is de amplitude en hoeveel seconden afwijking voor beide standen. Als dat behoorlijk bij elkaar in de buurt ligt is er denk ik niet zoveel aan de hand met die tap aan de zijde met het beschadigde deksteentje.
Als er wel een forser verschil is kan (!!) het aan de tap liggen maar ik kan ook net zo makkelijk 5 andere redenen bedenken waardoor dit verschil ontstaat.

2 likes

Beiden dekstenen vertonen een dimpel, uit de platine het meest maar verwacht dat deze ooit omgewisseld is. Probleem is dat dit natuurlijk geen fix is.
Ik heb dit geconstateerd tijdens demontage, het uurwerk was behalve bij de balans te veel geolied, balans stond zo goed als droog. Er moet veel gedaan worden nog dus voorlopig verwacht ik niet hem te zien lopen.

1 like

Zal ik morgen achter aan gaan.

1 like



Meer vergroting dan dit heb ik niet tot m’n beschikking maar naar mijn leken ogen ziet het er niet verkeerd uit toch? Ja er is slijtage op de zijkant zichtbaar maar de afvlakking lijkt me mee te vallen.
Als ik naar de onderkant van de asjes kijk dan zie ik daar wel afplatting maar hoort dat of moet hij helemaal bol zijn?

Niet rampzalig maar er valt wel slijtage te zien rondom - wellicht van dat droog draaien. Dat is iets dat met de jacot zou moeten kunnen netjes gemaakt worden.

Qua afplatting - ik heb al erger gezien maar kan ook beter. Dus ik zou wel overwegen van een beetje bij te ronden (de tool heb ik toch al liggen).

Maar ik ben verre van een expert dus ik lees mee wat de meer ervaren rotten zeggen :smile:

2 likes

@Horloge24 @vouwfietser hoe kijken jullie hier tegen aan zou dit een staf zijn die jullie zouden vervangen of met jacot weer bijwerken?

Vervangen sowieso niet als die niet kapot is :slightly_smiling_face:

Probeer eerst eens wat de gangwaarden zijn met nieuwe olie en een vlakke deksteen, de kans dat je de tap breekt is enorm groot.
Het lijkt erg gemakkelijk om de tap te arronderen [ dit is de benaming die ik destijds voor het afronden van de kopse kant van een balans-as heb geleerd ] maar je gaat het eerder slechter dan beter maken. Ken je beperkingen!

Zo wie zo is een vintage horloge compromissen sluiten en niet alles als nieuw willen hebben.

6 likes

@LVA Nee staf is recht, komt nieuwe veer in en gaan wat wielen vervangen worden die erg versleten waren.

@Horloge24 Misschien laat ik het hier bij en bestel ik de nieuwe dekstenen kijk ik over paar jaar wel weer hoe en wat. Ja het gaat me amplitude kosten in de verticale standen maar het wordt sowieso geen dagelijkse drager (zoals geen 1 van m’n horloges) denk dat de andere werkzaamheden aan deze rolex meer opleveren dan deze staf afneemt.

2 likes

Een jacot tool is niet alleen voor het bewerken van de flanken, maar bevat ook een onderdeel met een dun schijfje met gaatjes (engels: “lantern”, kwatsbaar, vaak gebroken) waarmee je het tapje kunt ondersteunen en je vervolgens het puntje kan bewerken. Dat speciale Bergeon-tooltje is dan niet nodig.

1 like

Vind maar een jacot waar er niet wat ontbreekt of kapot is :smiling_face_with_tear: staat al tijdje op m’n lijstje van wat ik wil kunnen.