Ik heb een tijdje terug 2 JL horloges gekocht. Adviesprijs van beide horloges is € 199,00. Nu blijkt dat er bij beide horloges speling op de centrale secondewijzer zit. Resultaat hiervan is dat de wijzer bij een deel van de omwenteling ergens tussen de indexes wijst. Ik vind dat nog al storend. De juwelier erkent het probleem en laat zijn horlogemaker er naar kijken. De juwelier zei wel gelijk “dat zal niet meevallen om helemaal goed te krijgen”. Ik vind dit voor een horloge uit deze prijsklasse (weliwaar niet heel duur, maar ook niet van de kermis) niet acceptabel en denk dat de juwelier ze maar terug moet nemen als hij het niet kan repareren.
Wat vinden jullie? Verwacht ik te veel voor een horloge van € 199,00?
Tsja dit hoort m.i. bij een quartz. Ik heb een horloge met Eta quartz die afwijkt. Een ‘simpele’ Citizen die ik had tikte weer wel volledig op de indexen.
Dus je kan geluk hebben en het kan tegenzitten.
Begrijpelijk dat je je er aan stoort, maar zeer veel quartzen hebben dit “euvel”… 2 van mijn quartzen ook en 2 niet… ze draaien netjes in 60 seconde rond hun as en dat is belangrijkste
Dit heeft mijn Traser met Swiss Ronda uurwerk ook, een ronde gaat goed en de ronde erna loopt de secondewijzer tussen de indexen, denk dat dit normaal is bij sommige quartz uurwerken. Hij loopt wel goed op tijd.
idd dat ook duurdere klokjes hier last v kunnen hebben. zo ook mn breitling emergency mission. die koste iets meer dan 200 euro, heeft n super quartz uurwerk, maar tikt ook niet altijd precies de indexen aan.
Hier zelfde verhaal. Ik heb twee Tissots met een ETA F06.111. Eén tikt keurig op de indexen en de andere zit er net naast. Beide lopen +/- 5 sec per maand.
Het al dan niet op de indexen aanwijzen heeft volgens mij niet te maken met de nauwkeurigheid van het quartzuurwerk. Maar meer met de speling in de tandwielen van de aandrijflijn, in combinatie met de nauwkeurigheid waarmee de indexen op de wijzerplaat zijn geplaatst.
Mijn Swatch New Gent bijvoorbeeld (een ETA, maar natuurlijk geen F06.111) tikt altijd precies op de 12, gaat daarna steeds meer afwijken om vervolgens weer exact op de index van 12 uur terecht te komen. Typisch geval van dat de wijzerplaat niet helemaal nauwkeurig bedrukt is.
Verder heb ik een Diesel (met een Myota uuwerk) die altijd en overal precies op de indexen aanwijst. ::o Dus zoals eerder gezegd: Je kunt geluk hebben en het kan tegenzitten.
Het niet op de indexen komen van de secondewijzer wordt meer zichtbaar bij wijzerplaten met een grote diameter. Bij mijn horloges met een diameter vanaf 40mm is de afwijking veel duidelijker te zien dan bij de kleine modellen. Daar is het helemaal niet zo storend.
Dat is één van de redenen waarom ik geen quartz horloges met centrale secondewijzer meer aanschaf.
Om het even welk prijskaartje aan een horloge hangt, het is inderdaad steeds meer “mazzel” dan regel dat de secondewijzer correct loopt.
Dat wil niet zeggen dat je het maar moet accepteren. Ik heb hier al eens een topic aan gewijd over een Seiko Velatura Direct Drive Kinetic. Met een listprijs van duizend Euro en gekocht voor 750,00.
Secondewijzer zat ook tussen de indexen in en die heb ik gewoon door Seiko binnen de garantievoorwaarden laten corrigeren. Omruilen kon ook, maar in de voorraad van de juwelier deugden ze geen van allen.
Na retourontvangst liep de wijzer exact op de indexen.
Probleem is niet het uurwerk met teveel speling in het wijzerwerk maar
de wijzerplaat waar de opdruk in een niet, zoals het genoemd wordt,
gekalibreerde modus is aangebracht. SiO2 gaf al een voorzet.
Dit houd in dat een blanke wijzerplaat waar de tekst en alle belijningen
op aangebracht worden met een stempel niet exact gecentreerd is, maar wel
voldoet aan de eisen die gesteld worden voor dit model.
Een andere wijzerplaat uit dezelfde serieproductie helpt niet.
Ik als horlogemaker kan hier niet zoveel mee, behalve de pootjes eraf breken
en de wijzerplaat opnieuw centreren, tja dan wel lijmen helaas.
Overigens de duurdere merken welke -scheef- lopen heeft een andere oorzaak
namelijk dat het horloge een opdonder heeft gehad en de wijzerplaat, dus niet
de belijning, uit het centrum is gestoten/gevallen. Dit is eenvoudig te corrigeren.
De hele grote wijzerplaten en kleine quartswerkjes hebben last van een terugval
van de secondewijzer, dat verklaart de ene minuut goed en de andere ernaast.
Maar staan wel iedere keer goed op/naast de indexen iedere seconde van 0 tot 60.
Het probleem zit hem in de schaalverdeling van de wijzerplaat en niet in het uurwerk. Het zal dan ook voor niemand mogelijk zijn dit euvel bij jouw horloge te verhelpen. Toch heel veel plezier van hebben, het is niet anders.