Jacques Monnat: vintage, ja of nee?

De laatste tijd zie ik weer veel ‘Jacques Monnat’ klokjes voorbij komen die als vintage NOS aangeboden worden voor prijzen van 2k+

Naar mijn idee hebben deze echter helemaal niets met vintage te maken en lijkt dit meer een goedkope truc om van de vintage chrono hype te profiteren. Zie o.a. de laser etched case-backs.

Ik zou hier nog geen cent aan uitgeven, maar wat is jullie mening?

Hier wat voorbeelden:

IMG_1919

1 like

Wat voor uurwerk zit er in? Een Valjoux 7733?

Dat weet ik niet, maar volgens de plaat heeft het uurwerk 22 steentjes dus zeer ws. geen V7733.

Misschien iets chinees?

1 like

Vind ze er geinig uitzien maar ook niet meer dan dat.
Meer dan de prijs van een Steinhart zijn ze zeker niet waard.

Best geinige klokjes, maar er lijkt mij inderdaad weinig vintage aan.

Deze ziet er wat anders uit en klinkt met 17 jewels en “T swiss made T” iets geloofwaardiger, maar dan die blauwe folie op de pushers. :rofl:
Lijk mij regelrecht China made

1 like

Hier nog wat leesvoer. Ziet er ietwat verdacht uit.

2K+ voor een horloge waar niemand hier gelijk van zegt: “ha da’s een topdeal”, ik sla even over derhalve.

Ik raak niets van Monnat aan. Volgens mij nieuw geknutselde ‘vintage’, al dan niet ten dele met nos onderdelen. Volgens mij zijn er na een vondst van wat oude wijzerplaten en/of werkjes een batch nieuwe kasten gemaakt in China. Bah.

1 like

Het doet mij weinig, en al helemaal niet voor die prijs.

Zouden ze eigenlijk eens voor een geigenteller moeten houden om te checken. :thinking:

Ja precies haha. Als vintage koper moet je overal op voorbereid zijn. Hup en mee die geigerteller. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo’n twee jaar geleden doken ze massaal op eBay op voor rond de 500 euro. Toen vond ik ze al verdacht. Ik zou er met een grote boog omheen lopen.

2 likes

Heb ze ook al eerder voorbij zien komen. Is niks vintage aan.

NOS kan natuurlijk wel, enkel in dit geval waarschijnlijk 2 jaar oude voorraad.

1 like

Zie ook Jean Louis Fresard. Die knutselen van nos partijen en bijbestelde onderdelen zogenaamde jaren 70 duikers en chrono’s in elkaar. Ik denk dat dit iets vergelijkbaars is.

1 like

Deze zijn me 1 a 2 jaar geleden inderdaad al opgevallen en mede door het volstrekt ontbreken van historische referenties (Palmer NY…?) niet verder naar gekeken. Het is me wel opgevallen dat op IG en Chronotrader deze ook door ‘gerenommeerde’ verzamelaars voor stevige prijzen werden aangeboden, dus ik twijfel er niet aan dat de aanbieder van dit laatste horloge te goeder trouw heeft gehandeld.

Ik vind ze qua uiterlijk wel serieus gaaf. Maar ja…

Even voor de duidelijkheid, ik ben de aanbieder van dit horloge.

Ik ga er vanuit, zoals er meer mensen doen, dat deze horloges NOS zijn of dat deze horloges vroeger nooit in elkaar zijn gezet en recent zijn opgekocht of zijn belandt bij een bedrijf die ze in elkaar zet en langzaam op de markt brengt.
En kennelijk de caseback hebben voorzien van een laser edge (naast de engraving die er al in stond) om wellicht aan richtlijnen te voldoen?

ReneJK heeft ook een Monnat aangeboden met zelfde caseback op zijn site als NOS, en dat is wat mij betreft een van de grote kenners op dit forum. Zo zijn er nog veel meer mensen te noemen wereldwijd die ik als kenner bestempel die ze ook zo hebben verkocht of in bezit hebben.

Ik kan me ook voorstellen dat er mensen sceptisch zijn.

Als mensen vinden dat ik onterecht dit horloge als NOS of vintage aanbied, heb ik er geen enkel probleem mee om de woorden NOS en vintage uit mijn advertentie te halen.
Ik probeer geen verwarring te stichten verder, alleen een horloge te verkopen zoals andere aanbieders deze horloges ook verkopen.

2 likes

Weet je wat voor uurwerk er in zit, daar ben ik wel benieuwd naar.

Mij is verteld dat er een Venus uurwerk in zit. Krijg em zelf niet open.

Weet je wellicht ook van welk jaar dit horloge is en meer over het merk?