Jacquet - Droz

Hallo HF,
Ik was gisteren bij mijn vader,
En toen zei die dat die vorige week een Jacquet - Droz had gekocht voor m’n moeder voor €35,-
Ik heb goed gezocht op internet maar ik kan er maar niet achterkomen wat voor type dit dameshorloge is?
en wat voor materiaal het is?
Er staat ook niks op de band of achterkant.

Dit ziet eruit als verchroomd messing of iets dergelijks.

1 like

Exact, het goedkoopste materiaal om horloges van te maken toentertijd.

2 likes

Wel een leuke retrovibe, ook die pijl op de plaat zodat je weet welke kant met de klok mee is.

1 like

Die pijl is het logo van JD uit die tijd, de tijd waarin ze goedkope horloge’s produceerden (jaren 60 en 70). Hier vind je zeer veel info over Jaquet Droz. Momenteel maken ze erg exclusieve horloges met vogels en weet ik veel wat, daarom vergissen mensen zich er wel eens in.

Als ik naar de wijzerplaat van dit horloge kijk, hoe het logo is geplaatst, hoe de letters zijn geschilderd, hoe schots en scheef alles staat, dan denk ik dat de wijzerplaat opnieuw opgemaakt is.

1 like

Er zijn drie periodes Jacquet Droz:
1-De originele uurwerkmaker en automaton ontwerper Jaquet Droz, allemaal van museale kwaliteit
2-Jaren zeventig bulk merk gebaseerd in Zuid Oost Azië, geinige horloges maar nooit meer waard dan een paar tientjes
3-De huidige fase waarin de Swatch Group het merk nieuw leven in heeft geblazen en het gebruikt voor haute horlogerie in de traditie van de naamgever

Het horloge hierboven komt dus uit fase 2…

3 likes

Volgens mij zijn de letters op de wijzerplaat met een pen aangebracht