Jaeger chronograph 1925

Ben er niet echt naar op zoek, maar kom er er per ongeluk wel eens één tegen, zo’n vestzakhorloge die ik op mijn watchlist zet en dan blijft hangen op een onwaarschijnlijk laag prijsnivo.
Deze Jaeger chronograaf uit plm. 1925 was er zo’n één, verleden week gekocht voor 146 euro op eBay France.
met recente servicebeurt en factuur van een horlogemaker.


mooie veelkleurige emaille wijzerplaat in mint staat.

met daarop een Tachy schaal = snelheid in kilometers. deze loopt van 300km tot 60km in rood en vanaf 60km tot 30km in zwart, en vanaf 30km tot 24km in lichtblauw
dit is één van de duidelijkste tachy meter schalen die ik gezien heb tot dusver.
de lange chronohand doet er dus 2 en halve omwenteling over , om op 24 km per uur uit te komen.

op de bovenste minuten subdial word ook nog eens aangegeven in welke schaal op de wijzerplaat de chronohand zich bevind, eerste driehoekje is rood, de tweede zwart en voor de derde minuut lichtblauw.
onderste sub dial is de permanente sekondewijzer


de nikkelstalen Kast is 52mm in diameter.
Deze Jaeger is uit de periode van de samenwerking met Le Coultre vanaf 1925 , in 1936 kwam de officiële fusie tot stand.
na de fusie werd de naam Jaeger nog lang gebruikt in Frankrijk , de naam Le Coultre werd nog lang gebruikt voor de Amerikaanse markt ,
Is me niet geheel duidelijk wanneer de naam Jaeger Le Coultre nou wereldwijd word gebruikt, ergens in de 80tiger jaren ?


Jaeger-Universal chrono caliber 335 - 17 jewels - 40mm /17.75 lignes - 18.000 vpH


dit soort horloges waren erg geliefd bij de politie in die tijd.
er werd een stuk weg afgemeten van 1 km , meestal tussen 2 bomen, en wanneer er dan een auto of motor voorbij reden over dat stuk, was het makkelijk om de snelheid af te lezen op dit soort tachy chrono horloges.
het horloge heeft ongetwijfeld zijn aanschafprijs snel terug verdiend :slight_smile:

Groet, André

1 like

leuke aanwinst en de staat is idd erg goed zo te zien…(tu)

Wat een schitterend stuk zeg…!!!
En die prijs…

Prachtig! En de prijs is onwaarschijnlijk. Erg gaaf! Van harte en geniet ervan!

Mooi, Andre! Knappe foto’s ook…

grandioos ! ! !

ontzettend mooi! en in een goede staat ook!

wat een prachtig exemplaar en voor een mooie prijs van harte met de nieuwe aanwinst

Heel apart en heel mooi “vintage”

Toestand lijkt heel erg netjes, een dergelijke combinatie heb ik nog zelden gezien.

Veel plezier ermee

Hij staat momenteel met het buitendeksel uitgeklapt, als buroklokje naast mijn beeldscherm.
loopt verder prima op tijd,
bedankt voor alle positieve reacties,

Groet, André

Schitterend!

Inderdaad prachtig en voor een onvoorstelbare prijs Gefeliciteerd !