Jaeger le coultre cal 1176306

Heren, ik volg dit forum al een poosje en is een goede hulp bij mijn horloge renovaties. Hiervoor al mijn grote dank!
Ik kom vaak in Frankrijk alwaar ik al heel wat vintage (niet alleen horloges, maar zeer divers) gekocht heb voor leuke prijzen. Een en ander aan horlogerie heb ik kunnen repareren (dankzij jullie adviezen op dit forum).
Afgelopen weekend vond ik aldaar een Jaeger-le Coultre welke kon ik kopen voor een habbekrats! Echter ‘Il ne marche pas’… Na enige operaties blijkt de veer niet op spanning te blijven en kan ik het palletje welke de veer weerhoudt van ontspannen niet vinden. Alle radertjes en de balans werken perfect. Nu ben ik een simpele hobby-ist en zal ik wel wat over het hoofd zien.
Op het uurwerk vind ik het nummer 1176306, wellicht het caliber. Via het internet kon ik niks vinden, vandaar mijn zoektocht op dit fabuleuze forum!
Kan iemand mij verder op weg helpen buiten het advies naar een horloge reparateur?
Vriendelijke groeten.

Hallo Remilus,

Welkom op dit fantastische forum.

Het nr dat je geeft is geen calibernummer.
Kijk eens onder de balans daar moet een nummer staan met 3 cijfers bv 889.

Beste Freddy, inderdaad, je moet het maar weten. Het nummer dat ik afgelezen heb is: 461/2c. Wellicht zegt dit jouw meer…

Groet, remilus

Kan je een foto maken van het uurwerk, heb geen afbeelding.

Beste Freddy, hier zijn enkele foto’s, ik hoop dat je er wat mee kunt:

Groeten, Remilus

Wat een PRACHTIG uurwerk (tu)

Martin

Om de veer te ontspannen moet je een beetje aan de kroon draaien zoals je ze opwind, dan zie je in het gaatje op de veertonbrug de pal langs komen. Wanneer je een pincet in het gaatje steekt achter de veerpal kan je voorzichtig de veer ontspannen.

Gaan we bekijken! Alleen het probleem is dat de veer niet meer op spanning te krijgen is omdat ze niet meer tegengehouden wordt door het palletje. Ik heb de brug er al onlangs afgehaald om te kijken of de veer defect is en of alles schoon is. Alles bleek schoon en de veer is intact. Daarna heb ik vluchtig naar het probleem gekeken en wellicht over de pal heengekeken (haastige spoed is bij klokjes niet goed, zullen we maar zeggen…). Maar ik zal er eens induiken, wellicht vind ik wat.

Groet, Remilus.

Is één lange veer die tergelijkertijd dienst doet als pal. Zit onder de brug.

Na het demonteren van de veerbrug ontdekte ik dat de veer en pal geheel niet aanwezig waren… Weet iemand wat voor veer ik nodig heb? Ik heb al gekeken op een onderdelen site maar die hebben geen afbeeldingen en afmetingen helaas.
Zie de foto voor de brug met de afmetingen voor de veer:

Groet, Remilus.

deze veer is speciaal en dik, dient dus ook als pal en de vorm (uiteinde) heeft ook zijn specifieke vorm. Van maten zoals je die opgeeft is het niet zo evident van iets te maken. Je moet eerst het juiste staal hebben, moet kunnen veren entoch niet breken of verplooit blijven, dus juiste hardheid.
Het beste is een originele veerpal.Zal niet makkelijk zijn deze te vinden.

Zoekt en gij zult vinden… Ik zal mijn speurtocht eens verder zetten. Bedankt Freddy. Mocht iemand iets vinden hou ik me aanbevolen!

Groet, Remilus.