Jaeger-Lecoultre ... echt of vals

Als ik de begin-post goed begrijp zegt de poster : “het steekt niet op 1000,- euro”.
Volgens mij is dat Belgisch voor : Het komt niet op 1000,- euro meer of minder.

Dit zou betekenen dat het horloge dus veel duurder is.

1 Dameshorloges zijn weinig gevraagd en daarom zelden nagemaakt.
2 Een horloge dat in het bezit is van een diamantair zal waarschijnlijk geen valse diamantjes bevatten (anders: weg naam)
3 De staat van het horloge in het algemeen en met name het (echte) JLC (?) uurwerk zal vooral bepalend zijn voor de waarde.

Een fors bedrag zou men er niet voor meoeten betalen, de waarde van de steentjes, de waarde van het goud en wellicht een extra bedrag van pakweg 800 Euro lijkt me een mooie prijs voor de verkoper. Als iets niet verkoopt dan zijn het oudere dameshorloges (waarbij het oud op de horloges slaat :slight_smile: )

De diamantjes zullen ongetwijfeld echt zijn, een diamantair zal er geen zirkonia"s inzetten.
Maar de kans is redelijk aanwezig dat de diamanten er later ingezet zijn.
Dit gebeurt in Antwerpen in de Joodse buurt maar al te vaak !
Op zich niet erg, maar de originaliteit is dan natuurlijk weg.

We zijn begin 40-ers en wellicht daarom vinden we dit horloge niet zo mooi. We vinden het ook iets voor ouder dames zoals velen van jullie opmerken.

Naar aanleiding van jullie reacties hebben we tante al eens teruggebeld en gevist naar de prijs die ze voor dit horloge zou betalen (indien ze tot aankoop zou overgaan).
Een exact bedrag noemde ze niet, maar na wat interpretatie en na enkele andere voorstellen van onze kant vermoeden we dat ze tussen 1200 en 1500€ voor het horloge zou moeten neertellen. De uitspraak dat het op geen 1000 … steekt zal wel slaan op oude Belgische franken.

De kans bestaat dat ze het voor zichzelf zou kopen. We gaven aan dat ze zeker moet checken of het mechanisme origineel is. Door de geschatte ouderdom moet het zeker een mechanisch werk zijn (zeker geen kwarts). Zijzelf had daaromtrent geen vragen gesteld aan de verkoper. Ze weet ook niet hoeveel karaatsgoud het uurwerk en de band zijn, allemaal dingen die het vragen waard zijn.
Indien de mechaniek nog origineel zou zijn, is tussen 1200-1500 € volgens jullie een eerlijke prijs?

Dank zij jullie info zijn we al een heel stuk verder geraakt. Alvast dank daarvoor!

Riho

Gelet op de incourantheid zou ik (indien alles klopt aan en in het horloge) niet meer dan 1200 willen betalen.

Hoogstwaarschijnlijk wel echt (de scheef ingezette diamantjes doen we wel de wenkbrauwen fronsen en ik zou zeker vooraf de originaliteit door een echte JLC dealer laten nagaan, want dit is een héél raar verhaal…).

Twee opmerkingen:

1: Dergelijke horloges worden meestal door juweliers verkocht omwille van de “materiaalwaarde”, dus niet omwille van de kwaliteit of verzamelwaarde. Herverkoop aan echte horlogeverzamelaars kan in dit geval dus zeer teleurstellend worden (maar ik vermoed dat dit nu van geen tel is, wegens cadeau van Tante… ?)…

2: Als het horloge wel degelijk een oud, origineel, JLC werkje bevat en je wil het laten servicen door JLC (ze worden automatisch teruggestuurd naar Zwitserland) dan zal je rekening moeten houden met een “forse” rekening !

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Beste Riho,

Just my 2 cents worth. Ik geloof niet dat dit horloge zoveel Euros waard is, dus hopelijk koopt ze het voor zichzelf, omdat het dan minder uitmaakt (omdat je haar natuurlijk niet te veel voor jullie zou willen laten betalen; niet om een andere reden). Ik ken echter twee diamant-handelaren, en er zit veel winst op diamantjes, al zeker omdat er veel kwaliteitsverschil tussen diamanten is, en de meeste mensen (althans om mij heen) denken dat diamant nu eenmaal diamant is. Verder kijken diamantjes heel nauw: oude, minder heldere kroon-zettingen kunnen een horloge erg goedkoop (“patserig”) over doen komen, vooral wanneer de band minder helder is.

Roald

Zit nu net nog eens naar die foto te kijken, en volgens mij zitten trap en slot verkeerd om aan de band.
Of ligt dat aan mij?

Pff, niet op gelet, maar je hebt wel gelijk !

Lijkt me nogal lastig omdoen en is niet zo 1 2 3 om te zetten.
Gaat een hoop geld kosten, rhodineren van zo’n klok kost nogal wat centen tegenwoordig.

ik vind het allemaal maar een beetje vaag, maar dat is mijn mening

Tja, kan natuurlijk nooit origineel af-fabriek zo geleverd zijn.

Wordt inderdaad steeds vager…

Kan natuurlijk voor de vorige eigenaresse ingekort zijn en toen verkeerd om weer gemonteerd zijn.