Jaeger-Lecoultre ... echt of vals

Hoi,

We melden ons speciaal aan op dit forum omdat we wat raad zoeken van kenners.
Een tante van mijn vrouw wil haar een horloge geschenk doen.

Die tante is een vrouw op leeftijd die valt voor goud en diamanten. Ze koopt al haar sierraden in Antwerpen in de Joodse buurt. Daar kan ze, van een verkoper die zij vertrouwt, een Jaeger-Lecoultre horloge kopen tegen een “gunsttarief”. Hoeveel die prijs dan wel mag zijn, daar vragen we niet naar, want als je iets krijgt, dan doe je dat niet. Het moet zeker om een behoorlijk dure aankoop gaan want op een bepaald momemt merkte tante op dat het niet op 1000€ steekt … slik!

Omdat ze weet dat wij niet zo gek zijn van opzichtige juwelen/horloges vroeg ze de juwelier het horloge eens op een copieermachine te leggen en stuurde ze die zw/w copy door zodat mijn vrouw al kon zeggen of ze met het horloge tevreden zou zijn.

Via de copie en bijgevoegde info kunnen we opmaken dat het zou gaan om een Jaeger-Lecoultre met een witgouden (zeer fijn “geweven”) armband met een vierkant horloge dat even breed is als de band, 15mm. De horlogekast is omrand met 24 briljantjes.
Als dit allemaal klopt, dan zou het kunnen dat het niet op 1000€ steekt.

Omdat we vinden dat die tante toch wel héél veel vertrouwen stelt in die Antwerpse winkelier gingen we op zoek via het internet naar dit horloge op alle sites die we vonden via google die gekoppeld zijn aan het merk Jaeger-Lecoultre en vonden op geen enkele site een horloge dat daarop lijkt, terwijl we toch zo’n 500 horloges de revue zagen passeren.

Iemand een idee hoe we hieruit kunnen geraken?
Weet iemand hoe je een echte van een vals Jaeger-Lecoultre kunt onderscheiden? Wij zijn nu echt zeer sceptisch omdat het horloge niet te vinden op een site.

Mochten we echt zelf mogen kiezen dan zouden we waarschijnlijk voor traditie gaan en zou het een omega worden met een self-winding mechanisme. We zouden die kopen bij een erkende Omega verdeler. Je kan een vrijgevige tante echter tot niets verplichten, maar enige druk om niet bedrogen te worden willen we wel gebruiken.
Daarom vragen we jullie hulp!

Alvast bedankt,

Riho

De enige manier om echt zeker te zijn is om tante er van te overtuigen het voor aankoop het door een onafhankelijk deskundige te laten beoordelen op echtheid.

Arjen,

Ik ben zeker dat je gelijk hebt, maar in dit geval is dit echt onmogelijk.
Die tante droeg al fortuinen naar die verkoper en aan de echtheid twijfelen is voor haar net hetzelfde als zeggen dat de Bijbel niet meer dan een “mooi” verhaaltje is.

Mijn vrouw kreeg reeds heel wat juwelen van die tante die van dezelfde winkel kwamen. De waarde van de juwelen maakt voor ons echt niets uit. Zijn ze mooi, dan is mijn vrouw er gelukkig mee. Ze draagt zelfs ternauwernood juwelen. We lieten nog niets taxeren. Misschien zou dat een mogelijkheid zijn: de juwelen die van dezeflde winkel komen eens laten onderzoeken.

Riho

Riho,

Je zou de copy kunnen posten op dit forum, maar of dit uitsluitsel zal brengen weet ik niet.

Uit je omschrijving zou ik concluderen dat het om een ouder type horloge gaat.(jaren '60/jaren '70 ?)
De combinatie van het soort horloge dat je omschrijft, het feit dat het een dameshorloge betreft en de geschatte leeftijd van het horloge geven voor mij aan dat het waarschijnlijk niet om een imitatie gaat.
Maar als het, zoals je omschrijft, niet om duizend euro meer of minder gaat dan lijkt mij het bedrag voor zo’n originele JlC uit die tijd nog erg hoog.

Nogmaals, oordelen over een horloge waarvan je alleen een omschrijving hebt is gewoon onmogelijk.

Misschien kun je ipv. een kopie vragen om wat digitale foto’s zodat je zelf één en ander kunt laten controleren.

Als de prijs van het horloge ‘niet op €1000 meer of minder steekt’ kan je te maken hebben met een écht duur horloge, bv. een antiek of zeldzaam model, dit kan een reden zijn dat je hem niet tegen komt op internet.

Jozias P Schreef:

Misschien kun je ipv. een kopie vragen om wat
digitale foto’s zodat je zelf één en ander kunt
laten controleren.

Als de prijs van het horloge ‘niet op €1000 meer
of minder steekt’ kan je te maken hebben met een
écht duur horloge, bv. een antiek of zeldzaam
model, dit kan een reden zijn dat je hem niet
tegen komt op internet.

Ik denk dat het in dit geval niet van toepassing is.
Prijs van een horloge wordt bepaald door een aantal factoren, b.v. materiaal, in dit geval witgoud en diamanten.
Als je de omschrijving goed leest betreft het hier een klein horloge wat betekent dat het totale goudgewicht en het totale diamantgewicht niet extreem zullen zijn.
Ook verzamelaarswaarde en zeldzaamheid bepalen de prijs.
Over het algemeen hebben dameshorloges weinig verzamelaarswaarde, ook al zijn ze zeldzaam.
Er zijn natuurlijk meer factoren maar bovenstaande factoren bepalen toch vaak een groot deel van de prijs.

Dilemma…

Kleine kans; maar kun je de naam van de juwelier terugvinden onder de lijst met “geauthoriseerde dealers” op de officiele JLC website ? Als dat zo is, zou me dat wel vertrouwen inboezemen – kans is niet groot dat een officiele dealer een nepperd verkoopt, zelfs als hij “vintage” is.

Groet
Mark

Mark,

Het is zeker geen officiële dealer want zijn hoofdbezigheid is diamantair. Uit wat die tante meldde bleek dat het een éénmalige aanbieding was van die diamantair, wat terug de mogelijkheid openlaat op imitatie of op misschien een originele kast maar veranderd loopwerk. Door info van jullie lijkt het me dat het om een tweedehands gaat, wat die tante ook niet vermeldde (hoef ze ook niet, want een gegeven paard …)

Riho

Zal waarschijnlijk een horloge zijn wat hij bij een verkoop van een klant heeft ingekocht.
Vandaar de speciale prijs, waarschijnlijk is ie blij als ie het weer kwijt is. Dat doet verder niks af aan het horloge.
Post die scan eens, dan weten we waar we het over hebben.

Zo op het eerste gehoor klinkt het als een origineel horloge. En verder ben ik het geheel met Ropa eens:

[quote]Uit je omschrijving zou ik concluderen dat het om een ouder type horloge gaat.(jaren '60/jaren '70 ?)
De combinatie van het soort horloge dat je omschrijft, het feit dat het een dameshorloge betreft en de geschatte leeftijd van het horloge geven voor mij aan dat het waarschijnlijk niet om een imitatie gaat.
Maar als het, zoals je omschrijft, niet om duizend euro meer of minder gaat dan lijkt mij het bedrag voor zo’n originele JlC uit die tijd nog erg hoog.
[/quote]

[quote]Prijs van een horloge wordt bepaald door een aantal factoren, b.v. materiaal, in dit geval witgoud en diamanten.
Als je de omschrijving goed leest betreft het hier een klein horloge wat betekent dat het totale goudgewicht en het totale diamantgewicht niet extreem zullen zijn.
Ook verzamelaarswaarde en zeldzaamheid bepalen de prijs.
Over het algemeen hebben dameshorloges weinig verzamelaarswaarde, ook al zijn ze zeldzaam.
[/quote]

Dameshorloge’s zijn niet erg geliefd geloof ik en hebben ook weinig verzamelaarswaarde. 'Tis dus echt wat de gek ervoor geeft, meer dan 1.000euro lijkt me ook wel wat hoog dus.

Ik denk dat het het beste is om 'de verkopende partij om foto’s te vragen en die eventueel hier op het forum te plaatsen.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat Jaeger Lecoultre een minstens zo even indrukwekkende historie heeft als Omega (ikzelf heb persoonlijk meer waardering voor JLC) dus wat dat betreft zou ik gewoon wel gaan voor een mooie Jaeger Lecoultre. (bijv. een Reverso)

Over de prijs valt denk ik niet zoveel te zeggen, omdat er diamant inzit.

Overigens denk ik uit de omschrijving dat de band een milanese band is.
Afhankelijk van het gewicht kost zo’n band vandaag de dag nieuw een euro of 1500.
Daar komt nog de kast bij en de diamant, en het feit dat het horloge van een groot merk is.
Mijn inschatting is dat als er op de 15 mm kast 24 diamanten zitten, de diamanten ongeveer 2 puntjes per stuk zijn.
Nieuw kosten die een euro of 45.
Dat is dus al bijna 1100 euro aan waarde.
Klok zal aan de hand van de omschrijving denk ik toch wel een gram of 25, 30 wegen.
Dat mag als 2e hands zeker 1000 euro kosten.

Maar ik blijf erbij dat het met de scan erbij een stuk makkelijker is voor ons allemaal.

cmejewellery Schreef:

Overigens denk ik uit de omschrijving dat de band
een milanese band is.
Afhankelijk van het gewicht kost zo’n band vandaag
de dag nieuw een euro of 1500.
Daar komt nog de kast bij en de diamant, en het
feit dat het horloge van een groot merk is.
Mijn inschatting is dat als er op de 15 mm kast 24
diamanten zitten, de diamanten ongeveer 2 puntjes
per stuk zijn.
Nieuw kosten die een euro of 45.
Dat is dus al bijna 1100 euro aan waarde.
Klok zal aan de hand van de omschrijving denk ik
toch wel een gram of 25, 30 wegen.
Dat mag als 2e hands zeker 1000 euro kosten.

Maar ik blijf erbij dat het met de scan erbij een
stuk makkelijker is voor ons allemaal.

Ja, dat is een leuke berekening, maar dat klopt natuurlijk niet.
Niet voor een nieuw horloge en ook niet voor een vintage horloge.

De prijs van een horloge ( en zeker van een horloge van b.v. het merk JlC ) is natuurlijk niet de optelsom van de prijzen van de losse onderdelen.
Dan vergeet je toch echt een aantal zaken !! ( je vergeet uberhaupt een aantal zaken b.v het uurwerk)

Zou leuk zijn :
Ik ken stalen Q-horloges die 3000,- euro kosten (of meer)…ga die maar eens op jouw manier analiseren,nieuw en/of tweedehands…!

Sloopgoud , sloopsieraden, horloges van edele metalen die als “oud goud” worden ingewisseld, ja die kun je zo berekenen.

De prijs van dit soort vintage horloges wordt bepaald door materiaal, merk (imago van het merk !! ) en de verzamelaarswaarde.
Materiaal zou je op jouw manier kunnen berekenen.
Merk (Imago) en verzamelaarswaarde wordt bepaald door de (vraag in) de markt, waarbij het imago van het merk in eerste instantie natuurlijk weer wordt bepaald door het merk zelf en zijn/haar positionering in de markt.

Snap je het nog ??

Hoi allemaal,

Ik ben onder de indruk van zoveel reactie. Ik weet niet hoe ik de scan moet koppelen aan dit forum, daarom de link hieronder:
http://picasaweb.google.be/lh/photo/2tdQLkpZiJcoUmOOgQP9tw?authkey=Gv1sRgCJ3ArPO9oOXqeQ&feat=directlink

Dat kan voor jullie wellicht behulpzaam zijn. Even vermelden dat we geen idee hebben of het loopwerk nog origineel is.

Groeten,

Riho.

Zoals ik al eerder meldde via PB : Ik denk echt dat de diamanten later zijn ingezet.
1)Komt veel voor in Antwerpen bij de diamanthandelaren.
2)Als je goed kijkt (voor zover mogelijk) zie je dat de diamanten niet in één lijn staan.(ik twijfel zelfs of ze wel allemaal hetzelfde gewicht hebben !!)

Ik wilde juist aangeven dat het echt wel meer is dan de 1000 euro die jaap-wim aangaf.
Ik gaf ook alleen de metaal en diamant waarde aan, schreef erbij dat de waarde ook door het merk bepaald wordt.

Dus toch geen milanese band, maar een met schakels.

Dag Eveline,

de exacte prijs van het horloge zou ik niet kunnen benoemen, maar 1.000euro, of zelfs ver daarboven is toch echt (in mijn ogen) overpriced.

Heb zelf een aantal jaar geleden een geelgouden JLC dameshorloge handpowinder verkocht, ik meen aan Bernard, voor volgens mij iets van 250 euro. Laten we zeggen dat deze, met diamantjes en het witgoud de prijs iets opdrijven, dan nog is 750 euro toch echt wel het maximale wat er voor betaald zou moeten worden.

Ach, de discussie moet eigenlijk gaan over “echt of vals”.(jaja, ik ging ook off-topic)
Blijft moeilijk te zien op een scan, maar ik denk dat dit type horloges niet nagemaakt zijn.
Mijn conclusie is dus dat ie zeer waarschijnlijk echt is, maar…of het uurwerk origineel is en of de diamanten origineel zijn of later ingezet…???

En de waarde,…wat iemand ervoor wilt geven.
Als de schoonmoeder er b.v. 3000,- euro voor wilt geven dan is ie dat haar blijkbaar waard.
Of dat een rechtvaardige prijs is valt te betwijfelen.

Het spijt me, maar dat zie ik toch echt anders.
Als ik het zo zie gaat het om een zware band, gewicht toch zeker een gram of 35.
Dat is alleen aan oud goud waarde momenteel al bijna 500 euro.